برگرفته از وبسایت های خبری

۱۶ تیر ۱۴۰۳

مرکز مشاوره تحصیلی مهرالبرز

زمان مطالعه:  ۵ دقیقه

رقابت بیش از ۴۷۶ هزار داوطلب آزمون ارشد آغاز شد/افزایش آمار داوطلبان

خبرگزاری ایسنا / ۴ اسفند ۱۴۰۲

رقابت بیش از ۴۷۶ هزار داوطلب رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۴ اسفند آغاز شد و داوطلبان این آزمون طی دو نوبت صبح و عصر به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش ایسنا؛ داوطلبان آزمون‌ ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته‌ سال‌ ۱۴۰۳ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در صبح و بعد از ظهر روز جمعه ۴ اسفند ماه سال ۱۴۰۲، مطابق با اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی مربوط رقابت خود را برگزار می کنند.

حدود ۴۷۶ هزار داوطلب برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با سال گذشته افزایش یک درصدی را نشان می دهد. تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ شرکت کرده بودند.

کارت شرکت در آزمون فوق حاوی اطلاعات ثبت‌نامی، تاریخ و محل برگزاری آزمون داوطلبان از روز دوشنبه ۳۰ بهمن بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت. داوطلبان تا پایان روز قبل می توانستند بر اساس مشخصات شناسنامه‌ای (نام‌، نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، سال تولد) و مشخصات ثبت‌نامی (شماره پرونده و کد رهگیری) نسبت به پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام نمایند.

همانطور که در خروجی خبر سایت ایسنا به تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۲ می بینیم تعداد افراد شرکت کننده در آزمون ارشد ۴۷۶هزار و ۹۶ داوطلب عنوان شده است که این مقدار متقاضی نسبت به سال گذشته با رشد یک درصدی همراه بوده است.

در زیر نگاهی به آمار متقاضیان در ۱۳ سال گذشته می پردازیم:

در خروجی نمودارها بالاترین میزان ثبت نام در سال ۱۳۹۷ با تعداد ۹۵۰ هزار و ۴۲۹ نفر شرکت کننده است و کمترین میزان ثبت نام هم در سال ۱۴۰۲ با تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر شرکت کننده بوده است.

آمار انتخاب رشته پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

۱۴۰۳

تعداد ۳۶۶ هزار و ۲۵۹ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و از این تعداد ۱۹۸ هزار نفر انتخاب رشته کرده اند (معادل ۵۴ درصد)

۱۴۰۲

تعداد ۳۵۵ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر انتخاب رشته کرده اند (معادل ۵۶/۳۳ درصد)

فراوانی جنسیتی شرکت کنندگان آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور در مجموع ۴۷۶ هزار و ۹۶ نفر برای شرکت در این آزمون نام نویسی کردند از این تعداد ۲۵۳ هزار و ۹۵ نفر (۵۴ درصد) زن و ۲۲۳ هزار و ۱ نفر (۴۶ درصد) مرد هستند.

تاریخ ثبت نام و برگزاری کنکور کارشناسی ارشد۱۴۰۴

سازمان سنجش جهت برنامه ریزی جهت برگزاری کنکور ارشد ۱۴۰۴، محدوده زمانی تمام مراحل کنکور ارشد را از طریق دفترچه ثبت نام این آزمون در اختیار داوطلبان قرار می دهد. ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ در بازه زمانی مشخص شده صورت گرفته و متقاضیان می بایست در این بازه زمانی به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و مراحل ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد را پشت سر گذارند.

آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ در روزهای پنجشنبه و جمعه  ۲ و ۳ اسفند ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود و ثبت نام در این آزمون در روزهای ۲۲ تا ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳ انجام می شود.

تاریخ ثبت نام و برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۴

سازمان سنجش تاریخ دقیق ثبت نام دکتری ۱۴۰۴ را اعلام کرد تا داوطلبان در زمان مقرر بتوانند به دانلود و مطالعه دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ پرداخته و فرم ثبت نام خود را تکمیل نمایند. باید گفت که زمان ثبت نام دکتری در دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت مشترک بوده و تنها با یک بار ثبت نام در سایت سنجش می توان خود را برای پذیرش در هر دو دانشگاه آماده کرد. تنها تفاوت این است که متقاضیان حضور در دانشگاه آزاد جهت پذیرش، می بایست به هنگام انتخاب رشته، از طریق سایت این دانشگاه اقدام نمایند.

آزمون دکتری ۱۴۰۴ در روز پنجشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود و ثبت نام در این آزمون در روزهای ۲۹ مهر تا ۵ آبان انجام می شود. کسانی که با اطلاع از زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴، قصد ثبت نام در این آزمون را دارند می توانند با مطالعه ضوابط و شرایط آزمون، با مراجعه به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org جهت ثبت نام اقدام کنند. توجه داشته باشید که عدم دریافت کد رهگیری، به منزله عدم شرکت در آزمون تلقی خواهد شد.