تأکید اعضای هیئت‌امنا بر پیشگامی دانشگاه در تضمین کیفیت آموزش الکترونیکی

چهارمین دوره ارزیابی درونی دانشگاه مهرالبرز برگزار شد

چهارمین دوره ارزیابی درونی دانشگاه مهرالبرز در سال ۱۴۰۴ با هدف پایش کیفیت آموزش الکترونیکی، سنجش اثربخشی اجتماعی و ارزیابی میزان بلوغ سازمانی دانشگاه بر اساس چرخه بهبود مستمر (PDCA) برگزار شد. این ارزیابی که با تکیه بر مدل بومی دانشگاه و مشارکت گسترده ذی‌نفعان انجام گرفت، جایگاه دانشگاه مهرالبرز را به‌عنوان نخستین دانشگاه تمام‌الکترونیکی کشور بار دیگر تثبیت کرد.

مدل بومی ارزیابی؛ الگویی نظام‌مند برای تضمین کیفیت

فرایند ارزیابی درونی دانشگاه مهرالبرز از سال ۱۳۹۳ به هدایت علمی استاد برجسته، دکتر عباس بازرگان، طراحی و آغاز شد و طی چهار دوره تکامل یافته است. نسخه ارتقایافته مدل، شامل ۱۹ عامل، ۹۶ ملاک و ۲۹۸ نشانگر در چهار بخش «درونداد، فرایند، برونداد و پیامد» است.
در این دوره، داده‌ها از ۱۰ گروه اصلی ذی‌نفعان شامل اعضای هیئت‌امنا، هیئت‌رئیسه، اعضای هیئت‌علمی، مدیران گروه، کارشناسان، پیمانکاران، دانشجویان و دانش‌آموختگان گردآوری شد.

اهداف کلیدی ارزیابی ۱۴۰۴

  • هم‌ترازی مدل ارزیابی با استانداردهای ملی و بین‌المللی
  • پایش مستمر شاخص‌های کیفیت آموزشی، پژوهشی و خدمات الکترونیکی
  • تقویت خودتنظیمی و پاسخگویی مدیریتی
  • شناسایی ظرفیت‌های نوآوری آموزشی و توسعه فناوری‌های یادگیری
  • ارزیابی اثربخشی اجتماعی و میزان رضایت ذی‌نفعان

نتایج دوره چهارم؛ استمرار عملکرد مطلوب در شاخص‌های کلیدی

میانگین کل امتیازات دوره چهارم ۴.۳۰ از ۵ ثبت شده است که بیانگر تثبیت سطح مطلوب کیفیت در دانشگاه است.
بخش فناوری دیجیتال، مدیریت استراتژیک، کیفیت فناوری و رضایت ذی‌نفعان بیرونی بالاترین امتیازات را به خود اختصاص داده‌اند و نشان‌دهنده روند رو به رشد دانشگاه در توسعه آموزش دیجیتال است.

استقبال هیئت‌امنا از نتایج ارزیابی؛ تأکید بر آینده‌نگری و جایگاه ملی دانشگاه

یکی از محورهای برجسته در این دوره، بازتاب و تحلیل نتایج ارزیابی از سوی اعضای هیئت‌امنا و چهره‌های برجسته آموزش عالی کشور است. نظرات آنان نشان‌دهنده اهمیت این ارزیابی و جایگاه ویژه دانشگاه مهرالبرز در مسیر نوین آموزش عالی است.

حرکت به‌سمت بهبود مستمر

براساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی دانشگاه، نتایج ارزیابی به‌صورت دقیق تحلیل شده و استخراج «نقاط نیازمند بهبود» در دستور کار قرار گرفت. جلسات تخصصی با معاونت‌ها برای تدوین و اجرای برنامه‌های ارتقا نیز آغاز شده است.

دکتر علی‌اکبر جلالی – عضو هیئت‌امنا و استاد پیشرو تحول دیجیتال

دانشگاه مهرالبرز در مسیر درست و آینده‌محور حرکت می‌کند. امروز زمان آن رسیده چشم‌اندازی داده‌محور و مبتنی بر هوش مصنوعی برای دانشگاه ترسیم شود. این ارزیابی ارزشمند، یکی از ستون‌های اصلی حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل آینده است.

دکتر رضا فرجی‌دانا – عضو هیئت‌امنا و وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری

این ارزیابی علمی و عمیق، نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای کیفیت فعالیت‌های دانشگاه دارد. استمرار این روند و تدوین برنامه‌های اقدام برای بهبود، دانشگاه را در مسیر تعالی قرار می‌دهد.

دکتر توفیقی – عضو هیئت‌امنا و وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری

هیچ دانشگاهی در کشور با این جامعیت و نظام‌مندی، ارزیابی درونی انجام نداده است. این اقدام، پیشگامی دانشگاه مهرالبرز را نشان می‌دهد. این دانشگاه می‌تواند به‌زودی در تراز بین‌المللی قرار گیرد.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر – استاد دانشگاه تهران و معاون پیشین آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

توجه دانشگاه مهرالبرز به موضوع ارزیابی درونی بسیار تحسین‌برانگیز است. رشد کمی و کیفی دانشگاه در این گزارش کاملاً مشهود است و این مجموعه شایسته تقدیر است

اشتراک گذاری این محتوا، پلتفرم خود را انتخاب کنید!

2 1 رای
امتیاز به مقاله
guest
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها