
بسمالله الرحمن الرحیم
بیانیه پایانی کنفرانس دانشگاه آینده در گذر تحول دیجیتال
با استعانت از خداوند متعال و در سایه تلاش اندیشمندان، پژوهشگران و صاحبنظران حوزه آموزش عالی، کنفرانس “دانشگاه آینده در گذر تحول دیجیتال“ با هدف بررسی چالشها، فرصتها و مسیرهای پیشرو در توسعه دانشگاههای دیجیتالی برگزار شد.
این رخداد علمی توسط دانشگاه خاتم و دانشگاه مهرالبرز و با همکاری ارزشمند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعدادی از دانشگاههای برتر کشور و انجمنهای علمی و با حضور استادان، پژوهشگران، فناوران و محققان کشور، موفق به برگزاری نخستین کنفرانس دانشگاه آینده با رویکرد به فناوریهای نوظهور گردید.
در این کنفرانس برگزاری پیشنشستها، ارائه مقالات، پوسترها، پنلها، کارگاههای آموزشی و سخنرانیهای کلیدی، دستآوردهای علمی و تحقیقاتی موثری را در این حوزه رقم زد.
اعضاء هیات علمی و شرکتکنندگان در این کنفرانس با تأکید بر ضرورت تحول بنیادین در آموزش عالی، بر این باورند که دانشگاه آینده باید همگام با پیشرفتهای فناورانه، به سمت یادگیری هوشمند، انعطافپذیر و دسترسپذیر حرکت کنند.
با توجه به مباحث مطرحشده، بیانیه پایانی کنفرانس بر نکات زیر تأکید دارد:
- طراحی مدل نوین حکمرانی دانشگاه: با توجه به تغییرات بنیادی در رهبری، سیاستگذاری، خلق دانشهای نوین، بهروزرسانی محتوا و روشهای تدریس، بهکارگیری تجهیزات فناورانه و اتخاذ سیاستهای تحولی برای حضور فعال و اثرگذار در دانشگاه آینده الزامی است.
- ضرورت تحول دیجیتالی: دانشگاه آینده باید رویکردهای سنتی را کنار گذاشته و با بهرهگیری از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و متاورس، مدلهای نوین یادگیری را توسعه دهد.
- مدل یادگیری در آینده: یادگیری در آینده مبتنی بر روشهای تعاملی، یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و استفاده از دادهکاوی برای شخصیسازی آموزش خواهد بود. دانشگاه آینده باید از روشهای یادگیری ترکیبی و یادگیری از طریق تجربیات عملی بهره گیرد.
- پویایی در ایفای نقش دانشجویان آینده: نظام آموزش عالی باید بهگونهای تحولآفرین باشد که دانشجویان در آینده به جای نقش سنتی دریافتکننده دانش، به عنوان تولیدکنندگان دانش، حلکنندگان مسائل و کارآفرینان نوآور ایفای نقش نمایند. مهارتهای خودتنظیمی، تفکر انتقادی و همکاری بینرشتهای از ملزومات دانشجوی آینده خواهد بود.
- اقتصاد و کسبوکار دانشگاه آینده: الگوهای اقتصادی دانشگاه آینده باید بر پایداری، اقتصاد دیجیتالی، آموزش مبتنی بر اشتراک و توسعه سکوهای آموزش همگانی بنا شود. همکاری چندجانبه صنعت، دانشگاه و بازیگران زیستبوم دیجیتالی نه تنها الگوهای درآمدی پایدار را برای دانشگاهها ایجاد میکند بلکه در توسعه اقتصادی در سطح ملی نیز اثرگذار خواهد بود.
- توسعه زیرساختهای فناورانه: دانشگاه آینده باید تدابیری اتخاذ نماید که ضمن ایجاد بسترهای پیشرفته برای آموزش مجازی، یادگیری از نتایج دادهکاویها برای بهروزرسانی و بهینهسازی فرآیندهای آموزشی چابک بهره گیرد.
- چالشهای اخلاقی و حکمرانی دیجیتالی: سیاستگذاری شفاف، تدوین معیارهای اخلاقی و تنظیم مقررات برای استفاده از فناوریهای نوین در آموزش عالی از الزامهای این تحول است.
- بینالمللیسازی آموزش عالی دیجیتالی: دانشگاه آینده باید از طریق همکاریهای علمی-بینالمللی نه تنها فرصتهای جدیدی را برای جذب دانشجویان و ارتقاء کیفیت آموزشی ایجاد کند، بلکه در خلق دانش، اشتراکگذاری و شناسایی دانش و مهارتهای جدید نیز اهتمام داشته باشد.
- آموزش مهارتهای آینده: دانشگاه آینده وظیفه دارد علاوه بر دانش نظری، مهارتهای عملی و دیجیتالی موردنیاز بازار کار آینده را به دانشجویان بیاموزد.
- تغییر الگوهای ارزیابی علمی: بر این باوریم روشهای ارزیابی و سنجش سنتی پاسخگوی نیازهای آینده نمیباشد. دانشگاه آینده با توجه به تنوع کارکردهای علمی، باید بتواند نظام ارزیابی و سنجش را با این تغییرات همگام سازد.
در پایان، این کنفرانس بر ضرورت همگرایی دانشگاهها، نهادهای سیاستگذار و بخش خصوصی برای تحقق یک نظام آموزش عالی ارزشآفرین، هدفمند، حکمتبنیان با استفاده از ابزارهای دیجیتالی تأکید دارد. امید است که نتایج این کنفرانس به توسعه و اجرای راهبردهای نوین در این حوزه کمک نماید.
۶ اسفند ۱۴۰۳
دبیرخانه کنفرانس دانشگاه آینده
دانشگاه مهرالبرز – دانشگاه خاتم