
دانشگاه مهر البرز فعالیت آموزشی خود را ارسال 1385 باهدف رشد و توسعه آموزش عالی در بستر یادگیری الکترونیکی آغاز کرد. این دانشگاه با بهرهگیری از پیشرفتهترین فناوریهای آموزشی و بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی، الگویی نوین از آموزش عالی را در کشور پایهگذاری نموده است.
و اینک در راستای تحقق چشمانداز خود در افق 1405 درمسیردانشگاه دیجیتال ، بار دیگر برگ زرینی بر دفتر دستاوردهای علمی و فناورانه خود افزود.
روز 11 خرداد ماه 1404 در رویدادی حائز اهمیت در مسیر تحول دیجیتال، همزمان با حضور ارزشمند جناب آقای دکتر حسین سیمایی صراف، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، از فاز سوم استقرار دانشگاه دیجیتال مهر البرز رونمایی شد.

روز 11 خرداد ماه 1404 در رویدادی حائز اهمیت در مسیر تحول دیجیتال، همزمان با حضور ارزشمند جناب آقای دکتر حسین سیمایی صراف، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، از فاز سوم استقرار دانشگاه دیجیتال مهر البرز رونمایی شد.
در جریان این بازدید ارزشمند، وزیر محترم از زیرساختها و امکانات سختافزاری و نرمافزاری دانشگاه بازدید به عمل آورد و مسئولان بخشهای مختلف بهصورت مشروح فرایندهای آموزش الکترونیکی مهر البرز از ثبتنام تا فارغالتحصیلی دانشجویان را که تمامی گامها به شیوه مدرن و بدون نیاز به حضور فیزیکی دانشجو در پورتال دانشگاه انجام میشود، تبیین کردند.
همچنین افتتاح رسمی دورههای بینالملل دانشگاه با حضور ایشان، نقطه عطفی در روند بینالمللی شدن مهرالبرز بود. شاهدی زنده بر این تحول، حضور دکتر سیمایی صراف در کلاس آنلاین ویژه دانشجویان بینالمللی افغانستان و گفتوگوی صمیمانه و کوتاه ایشان با دانشجویان این دوره بود؛ لحظهای خاص که بار دیگر ویژگیهای منحصربهفرد کلاسهای آنلاین دانشگاه را به نمایش گذاشت.
در بخش پایانی این مراسم، رونمایی از دستاوردهای دانشگاه فاز سوم دانشگاه دیجیتال و ارائه گزارش عملکرد توسط جناب آقای دکتر امینی، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال و عضو هیئت علمی گروه مهندسی فناوری و اطلاعات دانشگاه، انجام شد.
ایشان با تبیین اهمیت زیست در عصر تحولات دیجیتال و لزوم تطابق نظام آموزش عالی با این دگرگونیها، بر شکلگیری نگرش نو، تغییر فرهنگسازمانی، بازنگری مدلهای کسبوکار، تحول در فرایندها، و محیط کار دانشگاه با محوریت فناوریهای تحولآفرین تأکید کردند
در مراسم رونمایی از فاز سوم استقرار دانشگاه دیجیتال مهر البرز، جناب آقای دکتر امینی عضو هیئتعلمی گروه مهندسی فناوری و اطلاعات دانشگاه و رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال دانشگاه، گزارشی از فعالیتهای دانشگاه در راستای رسیدن به دانشگاه دیجیتال فاز سوم استقرار دانشگاه دیجیتال ارائه دادند.
دکتر امینی با تبیین اهمیت زیست در عصر تحولات دیجیتال و لزوم تطابق نظام آموزش عالی با این دگرگونیها بیان داشتند نیاز است با درک پارادایم عصر دیجیتال، با ایجاد تحول در نگرش، فرهنگ، مدل کسبوکار، فرایندها و محیط کار خود با محوریت فناوریهای تحولآفرین و از طریق ایجاد تجربهای جذاب برای دانشجویان و کارکنان به عملکردی عالی در آموزش عالی برسیم.
در این راستا دانشگاه مهر البرز با درک صحیحی که از منظر یاددهی و یادگیری در عصر دیجیتال در آموزش نوین در حوزه نوآوری، انعطافپذیری، دسترسی برابر و مقیاسپذیری و کاهش هزینهها باوجود فناوریهای عظیمی که در این حوزه وجود دارد چشماندازی با افق 405 برای خود ترسیم کرده است که:
” مهر البرز در افق 1405 ، یک نهاد آموزشی در مسیر دانشگاه دیجیتال ،دارای برترین جایگاه در ارائه تجربه دیجیتال برای دانشجویان و سایرذینفعان و نیز فراهمکننده بهترین کیفیت یادگیری دیجیتال در ایران خواهد بود
مرکز نوآوری و تحول دیجیتال رهنگاشتی پنج فازی برای تحقق این آرمان تدوین کرده است:
- ارزیابی و چابک بلوغ دیجیتال
- بازطراحی ارکان استراتژیک دیجیتال
- توسعه ابعاد هفت گانه دیجیتال
- اکوسیستم سازی
- پایش و ارزیابی
دکتر امینی در ادامه اشاره کردند که مراحل دگردیسی مهر البرز به دانشگاه دیجیتال در سه مرحله تعریف شده
- مفهومسازی
- قابلیتسازی
- شکوفایی
و اکنون مهرالبرز با افتخار در مرحله شکوفایی قرار دارد.
فازهای عملیاتی این مرحله که در حال پیادهسازی آن هستیم شامل پنج فاز عملیاتی است.

فاز یک بستر کلود و رانش ابری، فاز دو توسعه زیرساختهای ارتباطی یادگیری تولید محتوای چندرسانهای و ارتقای کیفیت، فاز سه بازیوارسازی و سامانه امن آزمون و رزومهساز فاز چهار بهرهمندی کامل از هوش مصنوعی از قبیل دستیار هوشمند پشتیبانی مشاورههای آنلاین و فاز پنج راهاندازی بلاکچین و متاورس.
دکتر امینی تصویری از آینده دانشگاه مهر البرز ارائه دادند که درپنج بعد آموزش و یادگیری، فرایندهای اداری، پژوهش و نوآوری، تجربه دانشجوی، و زیرساخت به دنبال استفاده از روشهای نو در دنیا هستیم که هریک از این فرایندها دارای فناوریهای نوین مخصوص خود است. ایشان تصریح کردند که همه برنامهها و اهداف، در چهارچوب سیاستهای کلان و اسناد بالادستی تدوین شده است.
اقدامات اجرایی مهر البرز در این مسیر شامل:
- راهاندازی زیرساختهای یادگیری دیجیتال
- راهاندازی راهکارهای اتوماسیون اداری و بهبود فرایند
- بهبود مدلهای یادگیری
- چهار تعامل با صنعت دانشگاههای ایران
- و پنج بهبود تجربه دیجیتال دانشجویان و هیئت علمی
که حرکت بهسوی استقرار دانشگاه دیجیتال و آموزشهای نوین را شتاب بخشیده است.
ایشان در ادامه افزودند که در حال حاضر ما در فاز سوم دانشگاه بر گسترش تحول ویژه در کل دانشگاه، اکوسیستم سازی و پیادهسازی مدل پلتفرمی در دانشگاه تمرکز داریم و به دنبال اجرای روشهای نوین یادگیری هستیم.
ما اکنون در فاز سوم تحول دیجیتال در سه بعد گسترش تحول دیجیتال در کل دانشگاه و اکوسیستم سازی و پیادهسازی مدل پلتفرمی در دانشگاه تمرکز داریم. ما در مهر البرز روی یک پلت فرم یکپارچه و مقیاسپذیر و رقابتپذیر کارکردهایم و به دنبال اجرای روشهای نوین در یادگیری هستیم.
از دیگر اهداف ما آن است که مهر البرز به یک قطب یادگیری الکترونیکی تبدیل شود.
پلتفرم یادگیری “مهر” که محصولی دانشبنیان و بومی در دانشگاه مهر البرز است اکنون با زیرساختهای آموزشی، کنترل و نظارت، ابزارهای ارزشیابی و تولید محتوای نوآور، به سازمانها، ارگانها و سایر دانشگاهها قابلارائه است. این پلتفرم که قابلیتهایی همچون بازیوارسازی، کلاس مجازی VR، امنیت آزمون، برنامه تلفن همراه (Mobail app)و داشبوردهای تحلیلی، پخش جریانی ویدئو، رزومهساز و وبلاگ را در خود جایداده است، ظرفیتی بیرقیب برای پاسخگویی به نیازهای متنوع آموزشی تمامی فعالان این عرصه فراهم میسازد؛ بهگونهای که اساتید، دانشجویان، مؤسسات آموزش عالی و تمامی مراجع علاقمند به یادگیری نوین، همگی میتوانند از بستر مهرالبرز بهره جویند دو ویژگی برجسته این پلتفرم که موجبات تمدید مجوز دانشبنیان آن را فراهم آورده، «سامانه امن آزمون» جهت تضمین شفافیت و امنیت آزمونهای آنلاین در کشور و ماژول «بازیوارسازی دروس» برای افزایش انگیزش و لذت در آموزش است.
تأسیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال، گام راهبردی دیگری است که دانشگاه مهر البرز بهعنوان پیشران تحول دیجیتال در پیش گرفته است. این مرکز باهدف راهبری تحول دیجیتال، ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش، ایجاد محیط پویا برای نوآوری، توسعه مهارتهای دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده است و زمینههای رشد در دست اقدام در مرکز: یکپارچگی پیشرفته هوش مصنوعی – واقعیت گسترده – بلاکچین – تحلیل دادهها است.
در پایان، دکتر امینی با اشاره به مصوبه جدید شورای تحصیلات تکمیلی ـ که از ابتدای سال تحصیلی درس “تحول دیجیتال در هوش مصنوعی” به جمع دروس تحصیلات تکمیلی افزوده شده است را بهعنوان گامی نو در جهت بهبود قابلیتهای دیجیتال دانشگاه نام بردند.
بدین ترتیب، دانشگاه مهر البرز باتکیهبر ظرفیتهای بینظیر خود و راهبری مرکز نوآوری و تحول دیجیتال، گام به گام بهسوی قلههای بیبدیل دانشگاه دیجیتال در حرکت است، تا نقشی ماندگار در آینده تعلیم و تربیت کشور ایفا نماید.