مدیریت بازرگانی
- مدیریت بازرگانی چیست؟
- مدیریت بازرگانی به انگلیسی و معرفی مترادف های آن
- تاریخچه علم مدیریت بازرگانی
- تعریف رشته مدیریت بازرگانی
- تاریخچه رشته مدیریت بازرگانی
- رشته مدیریت بازرگانی در ایران
- مقاطع تحصیلی رشته مدیریت بازرگانی
- مهمترین گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در جهان
- کشورهای برتر در زمینه مدیریت بازرگانی
- 10 دانشگاه مطرح مدیریت بازرگانی در جهان
- دانشگاه های مطرح مدیریت بازرگانی در ایران
- رشته مدیریت بازرگانی مناسب چه کسانی است؟
- از چه رشته های میتوان وارد رشته مدیریت بازرگانی شد؟
- رشته های وابسته به رشته مدیریت بازرگانی
- پیش نیاز های ورود به رشته مدیریت بازرگانی
- مهمترین دروس رشته مدیرت بازرگانی
- آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی
- ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در ایران
- گرایش های مدیریت بازرگانی در دوره ارشد
- اساتید و دانشمندان مطرح رشته مدیریت بازرگانی
- ادامه تحصیل رشته مدیریت بازرگانی در خارج
گرایش های بازرگانی در مهرالبرز
گرايش بازاریابی
مشاهده رشتهگرايش مدیریت استراتژیک
مشاهده رشتهگرايش تجارت الکترونیکی
مشاهده رشتهگرايش بازرگانی بین الملل
مشاهده رشتهگرايش کارآفرینی
مشاهده رشتهمدیریت بازرگانی چیست؟
مدیریت بازرگانی از دو کلمه با عنوان مدیریت و بازرگانی تشکیل شده است که بهتر است برای تعریف آن مفهوم مدیریت و بازرگانی را به صورت جدا از هم بررسی کنیم.
تعریف مدیریت :
در فرهنگ معین مدیریت یعنی “مدیر بودن ، مدیری. 2 – علم و هنر متشکل کردن ، هماهنگ کردن”
در کتابهای مختلف تعاریف مختلفی از مدیریت ذکر شده است که در اینجا به برخی از این تعریف ها می پردازیم.
در یکی از تعریف ها آمده است که مدیر فردی است که یک سری وظایفی دارد و این وظایف از مخفف کلمه POSDCORB می باشد که به شرح ذیل می باشد.
مفهوم POSDCORB :
-
-
- Planning : به معنی برنامه ریزی
- Organization : به معنی سازماندهی
- Staffing : به معنی بکارکماری
- Directing : به معنی هدایت کردن
- Co-Ordination : به معنی هماهنگی
- Reporting : به معنی گزارش نویسی
- Budgeting : به معنی بودجه ریزی
-
در تعریفی دیگر داریم: مدیریت به معنی هنر کار کردن به وسیله دیگران در راستایی دستیابی به اهداف که بر اساس علم مدیریت تدوین شده است.
در تعریفی دیگر داریم: مدیریت یعنی اداره کردن سازمان به نحو بهره ور
در تعریفی دیگر مدیریت را تلفیقی از علم، هنر و تجربه تعریف کردند.
تعریف بازرگانی :
بازرگانی در فرهنگ فارسی عمید به معنی تجارت و سوداگری تعریف شده
و در فرهنگ دهخدا به معنی تعریف عمیق تری از بازرگانی را داریم که بازرگانی را “تجارت . سوداگری . داد و ستد. خرید و فروش . ستد و داد. معامله”
بنابر این بازرگانی یعنی:
بازرگانی مجموعه فعالیت های که در مسیر تبادل هر گونه خدمت و یا کالا از مبدا (تولید کننده خدمت و یا کالا) تا رسیدن به مقصد (مصرف کننده) صورت می پذیرد را بازرگانی می گویند.
تا اینجا تعریف مدیریت و بازرگانی را به تفکیک از هم بیان کردیم و می دانیم که تبادل کالا و خدمت از عصر های اولیه زندگی بشر متداول بوده ولی با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات و علم و دانش امورات بازرگانی بسیار پیجیده تر شده و برای داشتن بازرگانی موفق باید مدیریت مناسبی داشته باشیم.
در آخرین تعریف مدیریت رو تلفیقی از علم، هنر و تجربه معرفی کردیم که در آن اشاره دارد که برای موفقیت در مدیریت بازرگانی داشتن مهارت و هنر بازرگانی کافی نیست و نیاز هست که دانش این امر را نیز داشته باشیم.
مدیریت و بازرگانی، جزئی از مسائل بحرانی حال حاضر کشور ایران است. بنابراین مدیریت و بازرگانی مسائل مورد توجه خیلی از افراد است دلیل بحرانی بودن این مسئله به این جهت است که در کشور ما دارای تنوع مسائل مختلفی هستیم.
مدیریت؛ علمی است که به راه درست انجام دادن کارها کمک میکند.
امروزه مدیریت به یک علم حرفه و تخصص تبدیل شده است بنابراین مدیریت ابعاد مختلفی پیدا کرده است که در سطوح مختلف اعم از مدیریت دولتی، غیر دولتی و فنی مهندسی (مثل پروژه و ساخت، فناوری اطلاعات) و سایر عرصه ها مدیریت حضور پیدا کرده است و یکی از حرفه ای ترین و تخصصی ترین عرصه های مدیریت، مدیریت بازرگانی می باشد.
مدیریت بازرگانی به انگلیسی و معرفی مترادف های آن
مدیریت بازرگانی یا به انگلیسی Business Management معنی شده است.
Business با کلمات زیر نیز همراه است که توجه به آنها، به جزئیات بیشتری می توان دست پیدا کرد.
business, commerce, commercial, commercially, merchant, marketplace, mercantile, trade, traffic
علاوه بر این داریم:
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی :Master of Business Administration
کارشناسی مدیریت بازرگانی:Bachelor of Business Administration
کارشناسی ارشد مدیریت :MBA (Master of Business Administration)
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی EMBA (Executive Master of Business Administration)
تاریخچه علم مدیریت بازرگانی
بازرگانی از زمان به وجود آمدن داد و ستد در میان مردم جامعه و سازمانها رونق پیدا کرده و شکل گرفته است داد و ستد امری است که از بدو خلقت انسان همیشه همراه آدم ها بوده است و به نوعی کسب و کاری برای تامین نیازهای زندگی بوده است
اما به مرور زمان مخصوصاً در زمان انقلاب صنعتی با حضور صنعت و تحولات گسترده در حوزه های مختلف زندگی بشر که، گذر از دوره کشاورزی صورت گرفته بود و با حضور در یک جامعه جدید مدیریت یک هویت کاملاً تخصصی و حرفهای پیدا کرد و این در بحث داد و ستد نیز کاملاً بروز پیدا کرد که این داد و ستد به بازرگانی تبدیل شد چرا که در گذشته بازرگان ها کار را داد و ستد را انجام می دادند.
انقلاب صنعتی در کشور فرانسه روی داد بنابر این در دانشگاههای معتبر فرانسه به این نتیجه رسیدند که علم مدیریت را در حوزه بازرگانی تدوین کنند و رشته مدیریت بازرگانی بعدها توسعه پیدا کرد و در حوزه های مختلف مثل داخلی، بازرگانی خارجی وبازرگانی بین الملل ایجاد گردید و با گسترش تنوع داد و ستد به مرور زمان این علم همچنان در حال رشد و توسعه است که این نوید بخش جامعه ای تخصصی و حرفهای است .
تعریف رشته مدیریت بازرگانی
رشته مدیریت بازرگانی برای ایجاد دانش عمیق و تخصص در ارتباط با فرایند های مختلف کسب و کار طراحی شده است.
دروس این رشته اغلب شامل مواردی مانند بازاریابی، مدیریت مالی، حسابداری، تبلیغات و مدیریت استراتژیک و سایر موارد می شود.
طول دوره در دوره کارشناسی 4 سال و در دوره کارشناسی ارشد 2 سال می باشد.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند دانش نظری و کاربردی یک یا چند زمینه تخصص را کسب کنند. دوره مدیریت و بازرگانی فرصتی را برای دانشجویان فراهم می آورد تا دانشجویان از مدرسان با تجربه و آشنا با کسب و کارهای مختلف در این رشته استفاده کنند.
در رشته مدیریت بازرگانی دانشجویان علاوه بر آموزش مفاهیم نظری با تجربیات عملی وکاربردی، مطالعات موردی و تعامل با متخصصان این حوزه بهره مند خواهند شد.
رشته مدیریت بازرگانی از جمله رشته های پرتقاضا، پرطرفدار و مفیدی است که اگر شما میخواهید به مسائل اقتصادی خود رسیدگی کنید و سازمانهایی که دوست دارن اقتصادی باشن و کسب و کار خود را توسعه دهند رشته مدیریت بازرگانی بسیار مفید و موثر برای آنها می باشد.
تاریخچه رشته مدیریت بازرگانی
همانطور که در تاریخچه علم مدیریت بازرگانی اشاره شد کشور فرانسه مبدأ شکل گیری رشته مدیریت و بازرگانی بوده است اما با این حال هرچند که کشور فرانسه شروع کننده بود ولی به دلیل گسترش انقلاب صنعتی که یک انقلاب فراگیر بود کل اروپا ، آمریکا و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه همه در رشته های تخصصی مدیریت به ویژه مدیریت بازرگانی بسیار پیشگام بودند و در حال حاضر مدارس کسب و کار بسیار متعددی در آمریکا و کشور هایی داریم که در حوزه دانشگاهی و کسب و کار پیشرو هستند.
دوره کارشناسی ارشد آن برای اولین بار در آمریکا بوجود آمد و هویت خود را به عنوان مدرک کارشناسی ارشد در تجارت در دانشکده مدیریت بازرگانی تاک (Tuck School of Business) آغاز کرد.
رشته کارشناسی ارشد تجارت (MSc Commerce)در سال 1900 در کالج دارتموث (Dartmouth College) تأسیس شد و بعدها به عنوان رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شناخته شد. اما این هاروارد بود که اولین کارشناسی ارشد مدیریت_بازرگانی را در سال 1908 در دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت بازرگانی (GSBA) ارائه داد.
35 سال طول کشید تا اینکه دوره مدیریت اجرایی (EMBA) برای اولین بار توسط دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو در سال 1943 معرفی شد در حالی که اکنون اکثر دانشکده های بازرگانی این دوره را ارائه می دهند.
EMBA از همان ابتدا یک دوره جهانی بود و در 3 قاره در دسترس افراد بود. این دوره که برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی مدیران شرکت توسعه یافته است، به دانشجویان اجازه میدهد در حالی که به طور تمام وقت کار می کنند، مدرک مدیریت_بازرگانی کسب کنند.
دانشجویان مدیریت اجرایی از سازمان ها و مشاغل مختلفی آمده اند اما با استفاده از تجربه خود در سمت های مدیریتی آموزش کاربردی می بینند. از زمان معرفی رشته مدیریت اجرایی ، مدیریت بازرگانی به درجه جهانی تر و شناخته شده تری تبدیل شد و در دهه 1950 ، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت_بازرگانی در خارج از ایالات متحده آمریکا نیز اهدا می شد.
رشته مدیریت بازرگانی در ایران
رشته مدیریت بازرگانی در ایران:
این رشته از قدیمیترین گرایشهای مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از استادان آمریکایی آغاز کرد، سپس این رشته در مقاطع و گرایشهای مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافت.
دهه 30 در ایران را میتوان به نوعی تحول علم مدیریت در ایران نام برد چرا که در این دهه سازمان مدیریت صنعتی تاسیس شد و دانشگاه تهران اولین جایی بود که دانشکده های مدیریت، حقوق و بازرگانی در این حوزه ها شکل گرفت و تاسیس شد و کم کم به ظرفیت بسیار خوبی در ایران تبدیل شد
توسعه رشته مدیریت بازرگانی :
رشته بازرگانی به دلیل اینکه کشور در حال توسعه بود در دانشگاههای مختلف سرمایه گذاری شد دانشگاه شریف ، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و همه دانشگاه های پیشرو در حوزه مدیریت با تأسیس دانشکده مدیریت و توسعه رشته های بازرگانی MBA و کسب و کار موفق بودند.
در حال حاضر شاید کمتر دانشگاه و موسسه دولتی و غیردولتی در کشور وجود داشته باشد که رشته های بازرگانی در آن وجود نداشته باشد چرا که رشته های بازرگانی با معیشت ،محیط کسب و کار، اشتغال، کسب درآمد و مسائل اقتصادی مردم سر و کار دارد و با توجه به متنوع شدن حوزه های کسب و کار قطعاً بازرگانی کمک خیلی زیادی میتواند برای ما باشد.
اما با همه این ها در ایران متاسفانه نقص بسیار بزرگی داریم که هنوز در سطوح عالی مدیریت به دلیل اینکه مدیریت حرفه ای نشده است غالبا افراد و متخصص و پیشرو در حوزه مدیریت های بازرگانی در جایگاه های اصلی خود قرار نمی گیرند و این یک نقص اساسی در کشور است و این باعث شده است که افرادی که کسب علم می کنند ترجیح دهند در کشورهای دیگر برای کسب و کار اقدام کنند.
مقاطع تحصیلی رشته مدیریت بازرگانی
امروزه رشته های تخصصی در مدیریت بیش از گذشته اثربخشی خود را در سازمانهای دولتی و بنگاههای خصوصی نشان داده است جالب است که هم به صورت اصولی و مقرراتی هیچ محدودیتی برای گذشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی و دیپلم برای ارتقا در رشته های مدیریت_بازرگانی وجود ندارد.
این رشته در سه مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه میشود و اغلب دانشگاهها در این سه مقطع دانشجو می پذیرند و علاقهمندان میتوانند در هر سه مقطع بازرگانی کسب علم کنند.
معمولاً با تغییر سطوح درس های تخصصی تر می شود و در ارشد و دکترا معمولا در گرایش ها بیشتر متمرکز می شوند.
مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی (Bachelor of Business Administration):
مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی یا BBA که مخفف (Bachelor of Business Administration) می باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته چهار سال است و کلیه فارغ التحصیلان در رشته های مختلف نظری در مقطع دیپلم می توانند وارد این رشته در مقطع کارشناسی شوند و هیچ گونه محدودیتی برای آن وجود ندارد.
این دوره طراحی گردیده تا دانشجویان دانش وسیعی از جنبه های عملکردی یک سازمان و ارتباط آنها با یکدیگر داشته باشد و در عین حال امکان تخصص در یک زمینه خاص را نیز فراهم کند.
این مدرک همچنین مهارتهای عملی، مدیریتی و ارتباطی و توانایی تصمیم گیری در کسب و کار را برای موفقیت دانشجو در دنیای رقابت توسعه می دهد.
بسیاری از برنامه ها شامل آموزش و تجربه عملی، در قالب پروژه های موردی، سخنرانی ها، دوره های کارآموزی ، بازدیدهای صنعتی و تعامل با متخصصان صنعت هستند.
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (Master of Business Administration):
مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا MBA که مخفف (Master of Business Administration) یک دوره کارشناسی ارشد با تمرکز قابل توجه بر مدیریت کسب و کارها است.
مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در ایالات متحده در اوایل قرن 20 شروع شد، زمانی که کشورها صنعتی شدند و شرکت ها به دنبال رویکردهای علمی مدیریت بودند. دروس اصلی در یک برنامه مدیریت_بازرگانی شامل بازاریابی، تبلیغات، حسابداری، امور مالی، مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک، منابع انسانی و مدیریت عملیات به روشی است که بیشتر به تجزیه و تحلیل و استراتژی مدیریت مربوط است.
در دوره کارشناسی ارشد دروس عمومی وجود ندارد و تمامی دروس تخصصی است که در مدت دو سال ارائه میشود و دانشجویانی که با بک گراند تحصیلی رشته های مختلف وارد رشته های مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد میشوند و دروس تخصصی را مطالعه می کنند.
در گرایش های بازرگانی معمولاً دروس ترم اول و ترم دوم کاملا مشترک میباشد چرا که بازرگانی در یک سطح تخصصی تحصیلات تکمیلی دارای دروس پایه است مانند مسائل مالی، برنامه ریزی استراتژیک، آمار، اخلاق حرفه ای در کسب و کار که در ترم های اول و دوم مشترک است و از ترم سوم و چهارم دروس کاملاً اختصاصی می شود که متناسب با گرایش مربوطه می باشد.
دکتری مدیریت بازرگانی (PhD in Business Management)
دکترای مدیریت بازرگانی (PhD in Business Management) بالاترین درجه علمی اعطا شده در رشته مدیریت است. این مدرک برای کسانی که به عنوان پژوهشگر یا مدرس در تحصیل مدیریت در دانشکده های بازرگانی در سراسر جهان به دنبال مشاغل آموزشی و پژوهشی در رشته مدیریت هستند، در نظر گرفته شده است.
مهمترین گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در جهان
همانطور که اشاره شد است امروزه رشته های تخصصی در مدیریت بیش از گذشته اثربخشی خود را در سازمانهای دولتی و بنگاههای خصوصی نشان داده است لذا در سطح جهانی رشته مدیریت بازرگانی دارای گرایش های مختلفی است و این اجازه به علاقمندان این رشته داده می شود تا با استفاده از علایق و صنعت مورد نظر گرایش های مختلفی را انتخاب کنند. برخی از این گرایش ها در این قسمت مورد اشاره قرار گرفته است:
گرایش های مهم رشته مدیریت بازرگانی:
- حسابداری و امور مالی
- کارآفرینی و رهبری
- مدیریت منابع انسانی
- فناوری اطلاعات
- بازار یابی
- قوانین کسب و کار
- اقتصاد
- کارآفرینی
- مدیریت مالی
- منابع انسانی
- تجارت بین المللی
- سیستم های مدیریت اطلاعات
- مشاور املاک
- زنجیره تامین
- مدیریت استراتژیک
کشورهای برتر در زمینه مدیریت بازرگانی
برای دانشجویان علاقمند به رشته مدیریت بازرگانی انتخاب کشورهای مقصد یک تصمیم مهم است. انتخاب کشور هدف برای ادامه تحصیل از گرایش های مورد نظر تا فرصتهای شبکه و مشاغل آنها پس از فارغ التحصیلی، بر همه چیز تأثیر خواهد گذاشت.
بنابراین این که کدام کشورها محبوب ترین مقصد برای دانشجویان هستند جای سوال است. بر اساس گزارش های سایت TopMBA.com ده مقصد بسیار پرطرفدار را برای دانشجویان احتمالی این رشته به شرح زیر می باشند:
- ایالات متحده
- انگلستان
- کانادا
- استرالیا
- آلمان
- فرانسه
- اسپانیا
- سنگاپور
- سوئیس
- هلند
10 دانشگاه مطرح مدیریت بازرگانی در جهان
رتبه بندی QS Global MBA Rankings 2021 با رتبه بندی دانشکده های بازرگانی از سراسر جهان منتشر شد. همچنین این رتبه بندی به صورت منطقه ای نیز در دسترس است:
اروپا، آسیا، اقیانوسیه، آمریکای لاتین، ایالات متحده و کانادا.
دوره های MBA بر اساس شاخص های اشتغال، کارآفرینی و کیفیت فارغ التحصیلان، بازگشت سرمایه، رهبری فکر و تنوع رتبه بندی شدند.
10 دانشکده برتر کسب و کار در رتبه بندی جهانی MBA 2021 عبارتند از:
Rank | School | Location | |
1 | Stanford Graduate School of Business | Stanford (CA) | United States |
2 | The Wharton School | Philadelphia (PA) | United States |
3 | MIT Sloan School of Management | Cambridge (MA) | United States |
4 | Harvard Business School | Boston (MA) | United States |
5 | HEC Paris | Jouy-en-Josas | France |
6 | INSEAD | Paris; Singapore | France |
7 | London Business School | London | United Kingdom |
8 | Columbia Business School | New York (NY) | United States |
9 | IE Business School | Madrid | Spain |
10 | Haas School of Business | Berkeley (CA) | United States |
دانشگاه های مطرح مدیریت بازرگانی در ایران
دانشگاه های مطرح مدیریت بازرگانی در ایران:
همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با توجه به شرایط در حال رشد و توسعه ایران رشته مدیریت بازرگانی از بدو توجه به آن در دانشگاه تهران مورد توجه بسیاری از دانشگاه های مطرح در سطح کشور قرار گرفت و به نوعی بسیاری از دانشگاه های مطرح در ایران به این رشته پرداخته و در سطوح مختلف دانشجو می پذیرند.
- دانشگاه تهران
- دانشگاه شهید بهشتی
- دانشگاه علامه طباطبایی
- دانشگاه تربیت مدرس
- دانشگاه خوارزمی
- دانشگاه الزهرا
- دانشگاه اصفهان
- دانشگاه شیراز
موسسه آموزش عالی مهرالبرز اولین موسسه آموزش عالی در ایران بود که به صورت مجازی دانشجو می پذیرد و از سال های گذشته در زمینه رشته های مدیریت متمرکز شده و دانشکده مدیریت در سال ۹۰ در این موسسه با رشته مدیریت فناوری اطلاعات راه اندازی شد و بعد از آن – MBA – مدیریت صنعتی – مدیریت پروژه و ساخت به رشته های مدیریتی های دانشکده اضافه شد و در تکمیل فرایند در رشته مدیریت بازرگانی متمرکز شده است و در حال حاضر نیز بیش از ۷ سال است که این رشته فعال می باشد که استقبال بسیار زیادی از داوطلبان را شاهد هستیم و جالب این است که تقریباً نیمی از دانشجویان موسسه آموزش عالی مهرالبرز را دانشجویان این رشته تشکیل می دهند.
رشته مدیریت بازرگانی مناسب چه کسانی است؟
تصمیم گیری برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یک قدم بزرگ برای مدیران مشتاق و دانشجویان علاقمند است.
باگذراندن دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی چه کاری می توانید انجام دهید؟
کارشناسی ارشد این رشته مزایای انبوهی به شما ارائه می دهد ، به ویژه هنگامی که از یک دانشکده بازرگانی معتبر اخذ شده باشد.
دریافت حقوق و دستمزد بالای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پس از فارغ التحصیلی
دستیابی به سمت های مدیریتی و ایجاد یک شبکه حرفه ای قوی تنها برخی از مزایای تحصیل در رشته کارشناسی ارشد بازرگانی است.
مزایای رشته مدیریت بازرگانی
- کسب مهارت های پیشرفته و انعطاف پذیر مدیریت
- کسب تخصص های مطرح در رشته مدیریت بازرگانی متناسب با اهداف شما
- دسترسی به یک شبکه گسترده تجاری
- حقوق نسبتا بالای فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی
- توانایی تأسیس شرکت جدید
- مدیریت بازرگانی برای تغییر شغل و رونق فرصت های شغلی عالی است
- فارغ التحصیلی در رشته مدیریت بازرگانی چالش برانگیز است اما دشوار نیست
- شما می توانید دوره مدیریت بازرگانی را به صورت نیمه وقت یا آنلاین ادامه دهید.
- دوره های مدیریت بازرگانی دانشجویان مسن تر را نیز می پذیرند.
از چه رشته های میتوان وارد رشته مدیریت بازرگانی شد؟
از کلیه رشته های تحصیلی نظری در مقطع دیپلم شامل رشته علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک می توان با شرکت در کنکور سراسری وارد رشته مدیریت بازرگانی در سطح کارشناسی شد و کلیه فارغ التحصیلان در مقطه کارشناسی از کلیه رشته ها بدون هیچ گونه محدودیتی میتوانند با شرکت در کنکور سراسری در گرایش های مختلف این رشته در کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.
از کلیه رشته ها می توان وارد رشته های بازرگانی شد و در صورتی که رشته نامرتبط باشد با گذراندن چند درس پیش نیاز آمادگی لازم را کسب خواهید کرد.
قابل ذکر است در حال حاضر موسسات آموزش مختلفی نیز اقدام به برگزاری دوره های مختلف در گرایش های مختلف با محوریت کسب و کار می کنند و برخی از موسسات نیز بدون کنکور مطابق با مقررات وزات علوم اقدام به پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع میکنند.
رشته های وابسته به رشته مدیریت بازرگانی
رشته مدیریت بازرگانی از جمله رشته های است که در صورت آشنایی با برخی دیگر از رشته ها علمی موفقیت در آن را چندین برابر می کند از جمله رشته های که ارتباط تنگاتنگی دارند می توان به رشته های مثل :
- اقتصاد
- روانشناسی
- ارتباطات
- حسابداری
- حقوق
اشاره کرد.
پیش نیاز های ورود به رشته مدیریت بازرگانی
همانطور که در موضوعات بالا هم اشاره شد محدودیتی برای ورود از رشته های دیگر به این رشته وجود ندارد اما برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد این رشته، مدرک کارشناسی چهار ساله کامل در بازرگانی یا یک رشته تجاری مرتبط، شما را برای تحصیلات تکمیلی آماده می کند.
در صورتی که رشته شما نامرتبط باشد با گذراندن چند درس پیش نیاز آمادگی لازم را کسب خواهید کرد.
علاقه مندان برای ورود به رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی باید در آزمون سراسری مقطع کارشناسی شرکت نمایند.
نحوه ثبت نام در دوره های کارشناسی مدیریت بازرگانی
ثبت نام در آزمون سراسری مقطع کارشناسی همه ساله در حدود اسفندماه صورت می پذیرد و در تیر ماه سال بعد این آزمون برگزار می گردد. علاقه مندان به تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی از سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی می توانند این رشته را انتخاب نمایند.
ضرایب دروس دبیرستان برای رشته مدیریت بازرگانی
برای هر کدام از این گروه های آزمایشی ضرایب دروس برای انتخاب رشته مدیریت بازرگانی متفاوت است که به ترتیب به شرح زیر می باشد.
ردیف |
گروه آزمایشی |
شماره زیر گروه مطابق دفترچه سال 1400 | لیست و ضرایب دروس |
1 |
علوم ریاضی و فنی |
زیر گروه شماره 1 |
ریاضی (4)، فیزیک (3)، شیمی (2) |
2 |
علوم تجربی |
زیر گروه شماره 4 |
زمینشناسی (1)، ریاضی (4)، زیستشناسی (2)، فیزیک (3)، شیمی (2) |
3 | علوم انسانی | زیر گروه شماره 3 |
ریاضی (4)، اقتصاد (3)، زبان و ادبیات فارسی (2)، زبان عربی (1)، تاریخ و جغرافیا (1)، علوم اجتماعی (2)، فلسفه و منطق (1)، روانشناسی (1) |
نحوه ثبت نام در دوره های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی:
علاقه مندان برای ورود به رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد نیز باید در آزمون سراسری مقطع کارشناسی ارشد شرکت نمایند.
ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد همه ساله در حدود آذرماه آغاز می گردد و اردیبهشت یا خرداد سال بعد نیز آزمون برگزار می گردد. البته در دو سال گذشته با وجود بیماری کرونا زمان برگاری آزمون به مردادماه منتقل گردیده است.
علاقه مندان به تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد باید در گروه علوم انسانی و زیرگروه مدیریت با کد 1142 شرکت نمایند.
دروس امتحانی رشته مدیریت بازرگانی برای کارشتاسی ارشد:
همانطور که اشاره شد علاقمندان به این رشته باید در گروه علوم انسانی و زیر گروه مدیریت را برای آزمون انتخاب کنند و برای این گروه بیست عنوان درسی معرفی شده است که در جدول زیر به آنها اشاره شده است و رشته مدیریت بازرگانی با شش گرایش خود در این زیرگروه می باشد.
ضرایب دروس کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی:
ضرایب دروس برای انتخاب رشته مدیریت بازرگانی متفاوت است که به ترتیب به شرح زیر می باشد. شما برای موفقیت در این رشته میتوانید متناسب با ضرایب ارائه شده درسها رو مورد مطالعه قرار دهید و بر حسب زمانی که می توانید برای این امر مهم داشته باشید برنامه ریزی کنید.
1142- مدیریت |
|||||||||||||||||||
عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی(انگلیسی)، 2- اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، 3- ریاضی و آمار، 4- تئوری های مدیریت، 5- اقتصاد خرد و کلان، 6- مالیه عمومی و بودجه، 7- مدیریت منابع انسانی، 8- تحقیق در عملیات، 9- مدیریت مالی، 10- مدیریت تولید، 11- بازاریابی، 12- مدیریت سرمایه گذاری و ریسک، 13- مبانی کارآفرینی، 14- حسابداری مالی و صنعتی، 15- دانش حمل و نقل، 16- دانش مدیریت بازرگانی و حمل و نقل. | |||||||||||||||||||
رشته |
گرایش | کد ضریب |
ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس (از راست به چپ) |
||||||||||||||||
1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 |
||||
مدیریت بازرگانی |
1) بازاریابی |
1 |
3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 |
|
2) بازرگانی بین المللی |
|||||||||||||||||||
3) تجارت الکترونیکی | |||||||||||||||||||
4) مدیریت استراتژیک | |||||||||||||||||||
5) بازرگانی داخلی |
|||||||||||||||||||
6)کارآفرینی |
مهمترین دروس رشته مدیرت بازرگانی
- مبانی مدیریت سازمانی
- ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت
- آمار و کاربرد آن در مدیریت
- روش تحقیق در مدیریت
- بازاریابی بین الملل
- مدیریت استراتژیک بازاریابی
- تحقیقات بازاریابی
- مدیریت مالی
- بازرگانی بین الملل
- مدیریت بازاریابی
آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی
بازار کار رشته مدیریت بازرگانی:
برخی صنایعی که اشتیاق فراوانی به فارغ التحصیلان این رشته دارند عبارتند از:
- بانکداری و امور مالی
- مشاوره
- بازاریابی
- ساخت
- فناوری
وقتی صحبت از عناوین شغلی مدیریت بازرگانی می شود، بیشترین تقاضا برای مشاغل زیر انجام می شود:
- مشاور مالی
- مشاوره کسب و کار
- مدیر توسعه کسب و کار
- کار آفرین
- مدیر مالی
- مدیر عمومی
- مدیر تخصصی
- مدیر بازاریابی
- مدیریت عملیات
- مدیر محصول مدیر فروش
- تحلیلگر مدیریت
- بانکدار سرمایه گذاری
- مدیر مالی
- مدیر فناوری اطلاعات
- مدیر بازاریابی
- مدیریت منابع انسانی
- مشاور تجاری
فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی در چه صنایعی میتوانند مشغول باشند؟
کارشناسی ارشد بازرگانی یک مدرک همه کاره است. این رشته تقریباً در هر صنعت درهایی را باز می کند و دارندگان مدرک در میان متقاضیان کار برجسته هستند.
در حال حاضر بهترین صنعت برای فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی بخش صنعتی و خدمات است. با این حال صنایع و خدمات تنها بخشی نیستند که فارغ التحصیلان بازرگانی را به تعداد زیادی استخدام می کنند.
سایر بخش هایی که فارغ التحصیلان این رشته را استخدام می کنند عبارتند از:
- انرژی
- بهداشت و درمان
- فناوری.
شغل های رشته مدیریت_بازرگانی
- مدیر پزشکی
- مدیر بازاریابی
- مدیر فناوری
- مدیر اجرایی
- مدیر عملیات
- مدیر مالی
- مدیر اداری
- مدیر فروش
- مدیر سرمایه گذاری
- بانکدار سرمایه گذاری
- مدیر تدارکات
- تحلیلگر تحقیقات عملیاتی
- مدیر بازاریابی
- مدیر عملیات بازرگانی
- تحلیلگر مالی
- مدیر منابع انسانی
- مدیر مرکز بهداشت
- مدیر خرید
- تحلیلگر بودجه
- تحلیلگر سیاست
- مدیر فروش
- مشاور
- مدیر پروژه
- مدیر فناوری اطلاعات
- تحلیلگر هوش تجاری
- مدیر تولید
- مدیر ارشد اجرایی
- مدیر ارشد مالی
- مدیر مالی
- مدیر منابع انسانی
- مدیر جبران خدمات و مزایا
- مدیر بازاریابی
- مدیر روابط عمومی
ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در ایران
ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته در داخل و خارج از کشور امکان پذیر است.
در داخل کشور ادامه تحصیل از طریق آزمون در کنکور سراسری و مصاحبه امکان پذیر است. البته دانشگاههایی که اغلب پردیس بین الملل دانشگاههای بزرگ در مناطق آزاد تجاری هستند از طریق دریافت سوابق تحصیلی و بدون کنکور اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.
پذیرش دانشجو در خارج از کشور از تنوع زیادی برخوردار است که اغلب با توجه به سوابق تحصیلی، مدارک زبان انگلسی و آزمون های استاندارد مانند GMAT و GRE انجام می پذیرد و بهترین راه برای کسب اطلاعات دقیق تر سایت دانشگاه مورد نظر است.
گرایش های مدیریت بازرگانی در دوره ارشد
گرایش های مدیریت بازرگانی:
- حسابداری و امور مالی
- کارآفرینی و رهبری
- مدیریت منابع انسانی
- فناوری اطلاعات
- بازار یابی
- قوانین کسب و کار
- اقتصاد
- کارآفرینی
- مدیریت مالی
- منابع انسانی
- تجارت بین المللی
- سیستم های مدیریت اطلاعات
- مشاور املاک
- زنجیره تامین
- مدیریت استراتژیک
مهمترین گرایش های بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد:
مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
اغلب بنگاههای کسب و کار نیاز به فرایند بازاریابی در زنجیره تامین خود دارند و ممکن است بخشی با عناوین مانند بازاریابی و فروش، توسعه بازار، برندینگ، مدیریت محصول و عناوین دیگری داشته باشند که مسئولیت بازاریابی محصولات و خدمات شرکت را بر عهده داشته باشند.
مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی اغلب دانشجویان را با تخصص های مختلف رشته بازاریابی آشنا و مهارت های لازم برای بازاریابی را به دانشجویان منتقل می نماید.
مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل
بازرگانی بین الملل به دلیل ناهمگونی تجارت در سطح بین الملل اغلب یک فرایند سودآور است که سودآوری آن از کسب و کارهای محلی بیشتر است. انتظار می رود دانشجویان در این رشته با مفاهیم اقتصادی بازرگانی بین الملل آشنا و از تفاوتهای فرهنگی، سیاسی، حقوقی در سطح بین الملل در جهت موفقیت سازمان استفاده کنند.
دانشجویان در این رشته با صادرات و واردات، اصول مذاکرات و قراردادهای بین الملل توانایی لازم برای هدایت کسب و کار خود در تجارت جهانی را بدست می آورند.
مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک
دنیای کسب و کار اغلب با رقابت های زیاد همراه است. گرایش مدیریت استراتژیک به دانشجویان این امکان را می دهد که مهارت های مدیریت استراتژیک خود را برای بررسی محیط خرد و کلان، بررسی صنعت، منابع و قابلیت های سازمانی گسترش دهند و استراتژی های لازم را با توجه به چشم انداز سازمان تدوین نمایند تا سازمان به اهداف خود دست یابد.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مدیر، مشاور یا پژوهشکر در مراکز مدیریت استراتژیک مشغول به کار شوند.
مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی
در گرایش کارآفرینی دانشجویان با فرایند های کارآفرینی در محیط کسب و کار آشنا شده و می توانند زمینه لازم برای ایجاد کسب و کار و تحول در کسب و کار را انجام دهند.
مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک
امروزه تجارت الکترونیک دنیای کسب و کار را تغییر داده است. اینترنت به عنوان یک کانال ارتباطی و کسب و کار ویژگی های خاص خود را دارد که کلیه کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است. دوره مدیریت بازرگانی با گرایش کسب و کار مهارتهای لازم برای کار در این محیط پویا را به دانشجویان انتقال می دهد.
مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
آشنایی با کارکردهای کسب و کارهای تجاری، افزایش دانش و مهارت های مسائل مدیریتی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، ارزیابی راه حل های مختلف و تصمیم گیری مناسب از اهداف گرایش بازرگانی داخلی است.
انتظار می رود دانشجویان پس از این دوره علاوه بر توسعه مهارت های عمومی کسب و کار بر توسعه حرف های خود کوشا باشند.
اساتید و دانشمندان مطرح رشته مدیریت بازرگانی
در اینجا برخی از معروف ترین فعالان و اساتید برجسته مدیریت بازرگانی در سطح بین المللی را جهت شناخت منابع مطالعاتی مهم و آشنایی با به روزترین فعالیت ها در عرصه کسب و کار معرفی میکنیم.
1- ویجی گوینداراجان
ویجی گوینداراجان، رهبر جهانی استراتژی و نوآوری، در حال حاضر استاد دانشکده تجارت Dartmouth’s Tuck است.
این تاجر تحصیلکرده در هاروارد در بیشتر دوران شغلی خود نیرویی برای در دنیای تجارت بوده است. ویجی به عنوان یکی از 50 متفکر برتر تجارت فوربس رتبه بندی شد و وی یکی از بانفوذترین وبلاگ نویسان تجاری است که برای وبلاگ شخصی خود ، Harvard Business Review و Business Week می نویسد.
رزومه کاری وی چشمگیر است – او با بیش از 25 درصد از شرکتهای فعلی Fortune 500 کار کرده است. گوینداراجان قبل از پذیرش موقعیت فعلی خود در تاک، عضو هیات علمی دانشکده بازرگانی هاروارد ، INSEAD، انستیتوی مدیریت هند و دانشگاه بین المللی ژاپن بوده است.
2- کلیتون کریستنسن
کریستنسن همچنان با وجود سرطان و سکته مغزی یکی از چهره های با نفوذ در دنیای تجارت باقی مانده
این استاد مدیریت بازرگانی دانشکده بازرگانی هاروارد در طول زندگی حرفه ای خود تأثیر زیادی بر بنگاه های تجاری گذاشت و به هر دو گروه مدیریت فناوری و عملیات و اعضای هیات علمی مدیریت عمومی در هاروارد تعلق دارد.
کریستینسن کارشناسی خود را در دانشگاه بریگام یانگ ، M.Phil از آکسفورد، و دکترای خود را از هاروارد به دست آورد. کار او در مورد مفهوم نوآوری مخل (disruptive innovation)، نحوه نگاه کارآفرینان و استارتاپ های فناوری را به بازار تغییر داده و رویکرد یک نسل از مبتکران و متفکران تجاری را تغییر داده است.
با وجود مشکلات بهداشتی متعدد از جمله نبرد با سرطان و سکته مغزی، کریستنسن همچنان یکی از چهره های با نفوذ در دنیای تجارت باقی مانده است.
3- دبلیو چان کیم
مقالاتی که دبلیو چان کیم برای هاروارد بیزینس ریویو نوشته است با فروش بیش از نیم میلیون نسخه چاپ شده، پرفروش ترین مقالات بین المللی هستند
دبلیو چان کیم، یکی از تأثیرگذارترین متفکران تجارت در جهان و مدیر مشترک موسسه استراتژی اقیانوس آبی INSEAD است او همچنین عضو گروه مشاوره ان بوستون، استاد استراتژی و مدیریت در INSEAD، است که باید یکی از طولانی ترین عناوین در دنیای تجارت و همچنین یکی از معتبرترین عنوان ها باشد.
کیم علاوه بر پست فعلی خود، به عنوان استاد دانشگاه میشیگان و عضو هیئت مدیره و مشاور بسیاری از شرکت های چند ملیتی مستقر در اتحادیه اروپا فعالیت کرده است. دبلیو چان کیم یکی از اعضای انجمن اقتصادی جهانی است و مقالاتی که برای هاروارد بیزینس ریویو نوشته است با فروش بیش از نیم میلیون نسخه چاپ شده، پرفروش ترین مقالات بین المللی هستند.
4- ریموند هیل
بلومبرگ بیزینس ویک ریموند هیل را به عنوان یکی از محبوب ترین اساتید در برترین مدارس بازرگانی امریکا معرفی کرد.
این مدرس ارشد امور مالی در دانشکده تجاری Goizueta دانشگاه اموری فعالیت علمی خود را به عنوان استاد اقتصاد در پرینستون آغاز کرد. وی پس از انجام فعالیت به عنوان یک بانکدار سرمایه گذاری با Lehman Brothers بین سالهای 1982 و 1993 ، به تدریس در سال 2003 در مدرسه بازرگانی Goizueta بازگشت و پس از آن مدت ده سال به عنوان مدیر مالی در شرکت Mirant کار کرد.
ریموند-هیل مدرک کارشناسی را از پرینستون و دکترا خود را از دانشگاه MIT دریافت کرد. بلومبرگ بیزینس ویک وی را به عنوان یکی از محبوب ترین اساتید در برترین مدارس بازرگانی امریکا معرفی کرد ، موقعیتی که به دلیل توانایی منحصر به فرد وی در استفاده از سبک تدریس تعاملی خود برای تأمین مالی، اغلب خسته کننده ترین قسمت آموزش تجارت، جذاب و جالب در نظر گرفته شده است.
5- رنی موبرگن
موبورگن یکی از بانفوذترین زنان در دنیای تجارت، رئیس مشترک موسسه استراتژی اقیانوس آبی INSEAD و استاد وابسته استراتژی است.
رنی موبرگن عضو مجمع جهانی اقتصاد در داووس و یکی از مشاوران رئیس جمهور باراک اوباما در دانشگاه ها بود. وی مقالات زیادی را با همکار دکتر چان کیم برای مجله کسب و کار هاروارد تألیف کرده است، که از پرفروش ترین کتابهای بین المللی هستند. یک سری از مقاله ها به عنوان بهترین مقاله هایی شناخته شده اند که تاکنون برای Harvard Business Review نوشته شده اند.
6- پرشانت کال
یکی از مقالات مدیریت پرشانت کال یکی از پنجاه مقاله پر استناد در زمینه مدیریت بازرگانی در سال 2011 بود.
این دانشیار مدیریت استراتژیک در دانشکده بازرگانی جسی اچ جونز در دانشگاه رایس موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک خود در مدرسه UPenn’s Wharton شد.
مقالات آقای Kale حداقل در هشت نشریه اصلی بررسی کسب و کار از جمله Harvard Business Review ، Sloan Management Review در MIT ، California Management Review و European Management Journal منتشر شده است.
7- راجر مارتین
راجر مارتین رهبر کسب و کار سه دوره رئیس دانشکده مدیریت روتمن در دانشگاه تورنتو بوده است.
این امر به دلیل محدودیت دو دوره ای که به طور کلی در مدرسه رعایت می شود، استثنایی است که تنها با انتصاب ویژه رئیس دانشگاه قابل انجام است.
مارتین در دانشگاه تورنتو باقی مانده و توجه خود را به تحقیق و تدریس استراتژی تجارت متمرکز کرده است. تمرکز اصلی وی در کاوش در آینده سرمایه داری دموکراتیک در درگیری وی با دو اتاق فکر مهم، انستیتوی رقابت و رفاه، و موسسه رونق مارتین، که به نام والدین وی نامگذاری شده است، منعکس شده است.
مارتین تألیفاتی در مورد تجزیه و تحلیل موضوعات مدرن مانند بحران مالی اخیر، بحران اقتصادی و راه حل های حل آن از طریق استفاده از اصول سرمایه داری نوشته است.
8- لیندا گراتون
لیندا گراتون یکی از بانفوذترین زنان و منتورها در دنیای تجارت برای تقریباً دو و نیم دهه ودر حال حاضر استاد آموزش مدیریت در دانشکده بازرگانی لندن است.
لیندا گراتون نویسنده بسیاری از کتابها و مقالات است که در وهله اول مربوط به رفتار سازمانی است، حیطه ای از مطالعه که در آن می تواند اصول آموزش روانشناسی خود را به کار گیرد. مدرک کارشناسی و دکترای وی در روانشناسی از دانشگاه لیورپول به دست آمد.
لیندا گراتون بنیانگذار جنبش نقاط داغ است، که تلاش می کند شکاف بین تحقیقات دانشگاهی و کاربردهای عملی این تحقیقات در دنیای تجارت را برطرف کند.
9- ریتا مک گرات
ریتا مک گرات دانشیار مدیریت در دانشگاه کلمبیا بخاطر تلاشهایش در زمینه استراتژی ، نوآوری و کارآفرینی مشهور است.
ریتا مک گرات پیشگام اصل برنامه ریزی کشف شده (discovery driven planning) است. مک گرات در سال 1981 از کالج بارنارد فارغ التحصیل شد و در سال 1982 موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشکده امور بین الملل و امور عمومی دانشگاه کلمبیا شد. از آن زمان تحقیقات و تدریس وی در دنیای تجارت تأثیر عمده ای در نحوه انجام تجارت داشته است.
10- جنیفر چتمن
اکنون استاد مدیریت گروه مدیریت سازمان در دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه برکلی است، جایی که چتمن لیسانس روانشناسی و دکترای در مدیریت بازرگانی را از همان دانشگاه کسب کرد.
از اواخر دهه 80 تا اوایل دهه 90، چتمن در دانشکده مدیریت کلاگ دانشگاه نورث وسترن تدریس می کرد و پس از آن کار خود را در دانشکده مدیریت بازرگانی هس (Haas) آغاز کرد. وی در طول زندگی حرفه ای خود یکی از مربیان برجسته مدیریت بوده و به طور گسترده در نشریات تجاری مشهور جهان از جمله California Management Review و Academy of Management Journal منتشر شده است. چتمن همچنین یک همکار علمی شرکت مشاوره The Trium Group است.
ادامه تحصیل رشته مدیریت بازرگانی در خارج
دوره مدیریت بازرگان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایران و خارج از کشور با گرایشهای مختلف دانشجو می پذیرد و بدیهی است دانشجو با توجه به علایق خود می تواند در گرایش های مختلف در این رشته به ادامه تحصیل بپردازد.
اغلب دانشگاههای خارجی با توجه به سوابق تحصیلی، نمرات آزمون زبان خارجی و آزمون های استاندارد مانند GMAT و GRE دانشجویان خود را انتخاب می کنند. البته پذیرش دانشجو در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است و توصیه می شود از طریق مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر آخرین اطلاعات در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد. نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که در اغلب کشورهای پیشرو ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر همراه با بورسیه تحصیلی است و به دانشجو در قبال مشارکت در فرایند آموزش یا پژوهش بورسیه اعطا می گردد.
بورسیه تحصیلی رشته مدیریت بازرگانی چگونه است؟
این رشته در چند دهه اخیر به یکی از رشته های بسیار محبوب تبدیل شده است و محبوبیت آن در، در اختیار داشتن بورسیه برای دانشجویان با انگیزه که در مدارس بازرگانی در ایالات متحده و سایر کشورها کسب می کنند، نشان داده می شود. منابع اصلی بورس تحصیلی برای دانشجویان این رشته کالج ها و دانشگاه ها، شرکت ها و انجمن های تجاری حرفه ای است.
بورس تحصیلی توسط دانشگاهها
یکی از بهترین منابع بورسیه برای رشته های بازرگانی، دانشگاهی است که دانشجو قصد ادامه تحصیل در آنجا را دارد. دانشگاهها همواره سعی در جذب بهترین ها و درخشان ترین استعداد ها در دانشگاه های خود هستند و برای این کار بطور معمول بورس های تحصیلی را به عنوان مشوقی برای دانشجویان با توانایی بالا ارائه می دهند. بورسیه های دانشگاهی عموماً مبتنی بر شایستگی است، گر چه برخی از دانشگاه ها ممکن است به دانشجویان با نیاز مالی شدید هم کمک کنند. بورس تحصیلی در دانشگاه ها بسیار متفاوت است و به دانشجویان توصیه می شود برای جزئیات این بورسهای تحصیلی با دفتر بورس های تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرند.
بورس تحصیلی بخش خصوصی و سازمانها
در حالی که کالج ها و دانشگاه ها منبع اصلی بورس تحصیلی اختصاص داده شده به رشته های بازرگانی هستند، سازمانها و بخش های خصوصی نیز کمک های مالی متنوعی به دانشگاهها می کنند. بسیاری از شرکت ها و انجمن های حرفه ای از بورسیه های دانشجویان برای تحصیل در مقاطع مختلف این رشته ها حمایت می کنند. غالباً ، این برنامه های بورس تحصیلی اقلیت ها و سایر گروه های دانشجویی را هدف قرار می دهد که از نظر تاریخی در دنیای کسب و کار کمتر از از فرصت های مناسب برخوردار بوده اند.