معاونت آموزشی موسسه مهرالبرز بدینوسیله به اطلاع دانشجویان گرامی ورودی ۱۴۰۰ و ماقبل می رساند؛

“نحوه دریافت کد صحت مقاطع قبلی و ارسال درخواست فراغت از تحصیل” و فایل راهنما از طرف معاونت آموزشی دانشگاه مهرالبرز منتشر گردیده است.
همچنین با توجه به راه اندازی سامانه مروارید و ایجاد امکان ارسال درخواست تسویه حساب و صدور مدارک از سامانه مذکور، راهنمای استفاده از این امکان، جهت تسهیل در ارسال درخواست به شرح ذیل اعلام می گردد:

اقدام برای دریافت کد صحت توسط دانشجویان در شرف فراغت از تحصیل و فارغ التحصیلان سنوات گذشته

طبق دستورالعمل شماره ۴/۱۷۳۴۸۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ارسالی از سازمان امور دانشجویان کل کشور، صدور مدرک برای هر مقطع، منوط به دریافت کد صحت کلیه مقاطع تحصیلی ( کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد ) توسط دانشجو می باشد. لذا جهت انجام امور فراغت از تحصیل، پس از اتمام واحدها و نهایی شدن نمرات توسط اساتید، دانشجویانی که طبق کارنامه، کلیه واحد های مصوب را گذرانده و نمراتشان ثبت نهایی شده است می توانند جهت دریافت مدرک فراغت از تحصیل به روش زیر اقدام نمایند:

الف) دریافت کد صحت مقاطع قبلی

کلیه دانشجویان ابتدا می بایست جهت دریافت کد صحت مقاطع قبلی ( کاردانی و کارشناسی ) اقدام نمایند.

جهت دریافت کد صحت مقاطع قبلی به روش زیر عمل نمایید:

ثبت نام در سامانه سجاد و سپس دریافت کد صحت مقاطع قبلی توسط دانشجو (برای دریافت کد صحت از طریق پرتال سازمان به آدرس https://portal.saorg.ir  پس از ثبت نام اولیه، در قسمت خدمات –اداره دانش آموختگان –دریافت تاییدیه تحصیلی اقدام نمایند / فایل راهنما در دکمه زیر آمده است )

تبصره:
در صورتی که مدرک مقطع تحصیلی متعلق به دانشگاه آزاد باشد دانشجو می بایست به سامانه استعلام مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد به آدرس  https://estelam.iau.ir مراجعه کرده و تاییدیه تحصیلی همراه بارکد آن مقطع را تهیه و در سامانه سجاد بارگذاری نماید.

              

ب) دانلود فایل ریز نمرات ( کارنامه ) از سامانه ERP جهت ثبت در سامانه سجاد

با توجه به نیاز دانشجو به معدل و فایل کارنامه در زمان ثبت درخواست کد صحت کارشناسی ارشد در سامانه سجاد، حتما قبل از ثبت درخواست تسویه حساب، فایل ریزنمرات را دانلود نمایید.

توجه :

تاریخ فراغت از تحصیل برای آموزش محور هایی که در تیر ماه فارغ التحصیل شده اند ۳۱ تیرماه همان سال بوده و برای فارغ التحصیلان بهمن ماه ۳۰ بهمن همان سال می باشد.

معیار ثبت تاریخ فراغت از تحصیل دانشجویان پژوهش محور روز دفاع می باشد.

.

ج) مراجعه به سامانه ERP و ثبت درخواست تسویه حساب (راهنمایی درخواست تسویه حساب مرحله اول در پایین صفحه)

دانشجویان می بایست طبق راهنمای موجود در سامانه درخواست تسویه حساب خود را ثبت نمایند و کد صحت مقطع کارشناسی را در محل توضیحات اضافی در فرم درخواست کنترل تسویه حساب یادداشت نمایند ( فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد تاییدیه تحصیلی بارکد دار دانشگاه آزاد را در محل الصاق در فرم درخواست کنترل تسویه حساب بارگذاری نمایند )

تبصره: در مورد فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی، حوزوی یا نظامی، ارائه تاییدیه تحصیلی فیزیکی جهت  فراغت از تحصیل الزامیست.

.

د) مراجعه به سامانه آموزشی دانشگاه و ثبت درخواست فراغت از تحصیل (راهنمایی درخواست فراغت از تحصیل مرحله دوم در پایین صفحه)

طبق راهنمای موجود در سایت مهرالبرز و به آدرس زیر یا راهنمای موجود در سامانه آموزشی دانشگاه، درخواست فراغت از تحصیل ثبت گردد.

.

ه) ثبت درخواست کد صحت در سامانه سجاد

پس از ثبت درخواست فارغ التحصیلی، دانشجویان جهت دریافت کد صحت مقطع کارشناسی ارشد به مانند گام اول اقدام نمایند.

تبصره:

قابل توجه فارغ التحصیلان دارای معافیت تحصیلی ( مشمولین خدمت نظام وظیفه )

با توجه به اینکه برای فارغ التحصیلانی که دارای معافیت تحصیلی می باشند تا زمان تعیین تکلیف خدمت سربازی فقط نامه معرفی به نظام وظیفه صادر می شود و مدرک صادر نمی شود، لذا مشمولین فعلا نیازی به اقدام برای کد صحت مقطع ارشد ندارند و فقط مراحل مربوط به تسویه حساب و درخواست مدرک در سامانه آموزشی را انجام دهند.

تذکر:

  1. صدور مدرک بدون دریافت کد صحت مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر نیست. لذا برای صدور مدرک، ارسال درخواست فراغت از تحصیل در سامانه آموزشی  و ثبت درخواست کد صحت کارشناسی ارشد در  سامانه سجاد (هر دو) الزامیست.
  2. با توجه به حجم درخواستها و مدت زمان لازم برای بررسی مدارک، پس از تایید درخواست فراغت از تحصیل توسط کارشناس و ثبت درخواست کد صحت ارشد در سامانه سجاد توسط دانشجو، دریافت کد صحت و صدور مدرک حدود یک ماه به طول می انجامد لذا از همه عزیزان خواهشمندیم  جهت تسریع در انجام امور مربوطه و دریافت مدرک در کوتاهترین زمان ممکن، طبق رویه اعلام شده عمل  کنند و حتی المقدور از تماس های تلفنی خودداری کنند چون مدارک بر اساس تاریخ درخواست صادر می شود و پیگیری فقط از طریق سامانه امکان پذیر است.
ورود به سامانه فراغت از تحصیل
راهنمای فرآیند دریافت کد صحت
راهنمای ویدیویی فرآیند دریافت کد صحت

امور فارغ التحصیلی طی دو مرحله و به شرح زیر انجام پذیر است:

 

تسویه حساب بابت فارغ التحصیلی

پس از اتمام واحدها و نهایی شدن نمرات توسط اساتید، دانشجویانی که طبق کارنامه، کلیه واحد های مصوب را گذرانده و نمراتشان ثبت نهایی شده است می توانند جهت دریافت مدرک فراغت از تحصیل به روش زیر اقدام نمایند:

1) دانشجویانی که برای دریافت کد صحت مقاطع قبلی ( کاردانی و کارشناسی ) اقدام نکرده اند می بایست جهت دریافت کد صحت مقاطع  قبلی به روش زیر عمل نمایید:

– ثبت نام در سامانه سجاد و سپس دریافت کد صحت مقاطع قبلی توسط دانشجو ( برای دریافت کد صحت از طریق پرتال سازمان به آدرس https://portal.saorg.ir  پس از ثبت نام اولیه، در قسمت خدمات –اداره دانش آموختگان –دریافت تاییدیه تحصیلی اقدام نمایند / دریافت فایل راهنما )

تبصره :
در صورتی که مدرک مقطع تحصیلی متعلق به دانشگاه آزاد باشد دانشجو  می بایست به سامانه استعلام مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد  به آدرس  https://estelam.iau.ir مراجعه کرده و تاییدیه تحصیلی همراه بارکد آن مقطع  را تهیه و در سامانه سجاد بارگذاری نماید.

2) پس از دریافت کد صحت مقاطع قبلی، ابتدا کارنامه آموزشی خود را جهت بارگزاری در سامانه سجاد، از سامانه ERP دانلود نموده سپس جهت شروع فرآیند تسویه حساب وارد سامانه مروارید شده و از منوی مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست تسویه حساب، وارد قسمت مشخصات اصلی گردیده و پس از تکمیل موارد خواسته شده، کد صحت مقطع قبلی را در محل توضیحات اضافی در فرم درخواست کنترل تسویه حساب یادداشت نمایند ( فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد ،تاییدیه تحصیلی بارکد دار دانشگاه آزاد را در محل الصاق در فرم درخواست کنترل تسویه حساب بارگذاری نمایند) و سپس روی دکمه “ارسال درخواست” کلیک نمایند.

تبصره :
در مورد فارغ التحصیلان دانشگاههای علوم پزشکی، حوزوی و یا نظامی، ارائه تاییدیه تحصیلی فیزیکی حهت فراغت از تحصیل الزامیست.

3) کارشناسان پس از دریافت درخواست، وضعیت فارغ التحصیلی را بررسی می کنند و در صورت اتمام واحدها و ثبت نهایی نمرات، درخواست را جهت تعیین تکلیف وضعیت مالی،(ظرف مدت پنج روز کاری) به واحد مالی ارسال می نمایند. در غیر اینصورت مجددا به دانشجو برگشت داده و علت ارجاع در قسمت یادداشت ها اطلاع رسانی می شود.

4) بررسی کارشناس مالی :

  • در صورت داشتن بدهی، مبلغ را جهت تسویه به دانشجو اعلام نموده تا ایشان در سامانه از منوی امور شهریه-پرداخت الکترونیکی، شهریه را تسویه و مجددا درخواست را ارسال می کند. 
  • در صورت استفاده از وام دانشجویی درخواست به کارشناس وام ارجاع داده می شود و ایشان مواردی که باید انجام شود از قسمت یادداشت ها اطلاع رسانی خواهد کرد.
  • در صورت تسویه نهایی، تایید درخواست طی یک پیامک به دانشجو اعلام می شود.

* در هر مرحله در لیست درخواست های قبلی، از منوی گردش، جزئیات گردش قابل مشاهده است.

 

 

درخواست صدور گواهی موقت

پس از اتمام مرحله تسویه حساب و دریافت پیامک، دانشجو در صورت نیاز به مدرک، می بایست موارد زیر را انجام دهد:

الف) در سامانه درخواست صدور مدرک تحصیلی به آدرس https://erp.mehralborz.ac.ir/fraghat با اطلاعات کد ملی و شماره شناسنامه وارد شده و درخواست صدور گواهی موقت را انتخاب و از منوی سمت راست، در قسمت فرم درخواست، مشخصات شناسنامه ای را (در صورت نقص) تکمیل و ثبت نموده و همچنین در قسمت آدرس، فیلدهای مربوطه را جهت ارسال مدرک از طریق پست تکمیل و ثبت نماید ضمنا آقایان می بایست اسکن کارت پایان خدمت یا برگه اعزام به خدمت را در قسمت مربوطه بارگذاری نمایند ( خانم ها و مشمولین کارت ملی را بارگذاری نمایند ) و گزینه ارسال درخواست را کلیک نمایند تا درخواست برای کارشناس ارسال شود.

ب) پس از ارسال درخواست گواهی موقت، جهت دریافت کد صحت مقطع کارشناسی ارشد به مانند روش دریافت کد صحت مقاطع قبلی، از طریق سامانه سجاد، به آدرس https://portal.saorg.ir اقدام نمایند.

دانشجویان گرامی در این قسمت به نکات زیر توجه نمایند:

۱) در این قسمت فقط یکبار امکان ارسال درخواست وجود دارد. جهت بررسی درخواست ارسال شده، به قسمت لیست درخواست های قبلی مراجعه نمائید.

۲) کارشناسان پس از دریافت درخواست، پرونده دانشجو را بررسی کرده و نواقص احتمالی را جهت رفع به ایشان از طریق یادداشت اعلام و در صورت تکمیل پرونده ( ظرف مدت پنج روز کاری)، درخواست را برای کارشناس فارغ التحصیلان ارسال می کنند. ( لازم به توضیح است مدارک لازم جهت تکمیل پرونده : اصل یا کپی برابر اصل گواهی موقت یا دانشنامه کارشناسی ،اصل یا کپی برابر اصل گواهی موقت یا دانشنامه کاردانی،تاییدیه تحصیلی معتبر از دانشگاه کارشناسی و یا کد صحت کارشناسی، 3 قطعه عکس 4*3 ). افراد می توانند جهت اطلاع از مراحل صدور مدرک، درلیست درخواست های قبلی از منوی گردش، جزئیات گردش را مطابق تصویر مشاهده کند.

افراد می توانند جهت اطلاع از مراحل صدور مدرک، درلیست درخواست های قبلی از منوی گردش، جزئیات گردش را مطابق تصویر مشاهده کند.

۳) کارشناس فارغ التحصیلان پس از دریافت درخواست صدور مدرک، درخواست صدور کد صحت کارشناسی ارشد که توسط دانشجو ارسال گردیده را در سامانه سجاد بررسی نموده و در صورتی که اطلاعات وارد شده صحیح باشد، درخواست، تایید شده و برای سازمان دانشجویان ارسال می گردد. در صورت نقص یا اشتباه در اطلاعات وارده، درخواست دانشجو در سامانه سجاد برگشت داده می شود تا توسط دانشجو اصلاح شود. پس از صدور کد صحت توسط سازمان امور دانشجویان، مدرک موقت صادر شده و طی یک اس ام اس به دانشجو اطلاع داده می شود که جهت اطلاع از نحوه دریافت مدرک به پنل درخواست مدرک، قسمت نواقص و یادداشت ها مراجعه کرده و طبق اعلام کارشناس مربوطه، کارت دانشجویی و مدارک خواسته شده را به آدرس مهر البرز ارسال نماید. پس از دریافت کارت دانشجویی (و دیگر مدارک خواسته شده) مدرک صادر شده از طریق پست به آدرس ثبت شده در سامانه ارسال می شود .هزینه پست به عهده دانشجو می باشد.

نکات مهم و قابل توجه:

  • دانشجویان در صورت نیاز به مدرک، پس از تسویه حساب ابتدا باید  درخواست گواهی موقت ارسال کنند. یکسال پس از صدرو گواهی موقت، امکان صدور دانشنامه ایجاد می شود.
  • از همه عزیزان خواهشمندیم ،جهت تسریع در انجام امور مربوطه و دریافت مدرک در کوتاهترین زمان ممکن، طبق رویه اعلام شده عمل کنند و حتی المقدور از تماس های تلفنی خودداری کنند چون مدارک بر اساس تاریخ درخواست صادر می شود و پیگیری فقط از طریق سامانه امکان پذیر است.

انجام امور فارغ التحصیلی منوط به اعلام لیست نهایی و امضا شده نمرات توسط اساتید می باشد (نهایی شدن نمرات در نیمسال اول حدودا از اول مهر ماه و در نیمسال دوم حدودا از اواخر اسفند ماه انجام می پذیرد ) و به شرط اعلام نهایی نمرات، انجام مراحل فارغ التحصیلی از زمان ارسال درخواست دانش آموخته به کارشناس مربوطه، تا یکماه به طول می انجامد.

در پی درخواست دانشجو از طریق ایمیل به کارشناس مربوطه پس از اعلام نهایی نمرات توسط اساتید ، در صورت تکمیل بودن پرونده دانش اموخته ،کارشناس گروه پس از بررسی واحد های گذرانده و تایید فارغ التحصیلی و استعلام وضعیت مالی ،دانش آموخته را جهت صدور گواهی موقت به واحد فارغ التحصیلان معرفی می نماید. پس از ثبت اطلاعات در سامانه وزارت علوم و دریافت کد صحت ، صدور گواهی موقت در واحد فارغ التحصیلان انجام خواهد شد. پیگیری صدور مدرک از طریق ارسال ایمیل توسط دانش آموخته به واحد فارغ التحصیلان به آدرس graduate@mehralborz.ac.ir انجام خواهد شد.

وجود تاییدیه تحصیلی و ریز نمرات دوره کارشناسی در پرونده دانشجو برای صدور گواهی موقت الزامی است. به تمامی دانشجویان در روز ثبت نام نامه ای مبنی بر درخواست تاییدیه تحصیلی و ریز نمرات از دانشگاه دوره کارشناسی ارائه می گردد که دانشجو موظف است طبق تعهدی که به دانشگاه دارد نامه مربوطه را به دانشگاه دوره کارشناسی خود ارائه وپیگیری نماید که پاسخ نامه تا اخر اذر ماه همان سال به اداره اموزش ارسال گردد.
در صورت عدم وجود تاییدیه تحصیلی و ریز نمرات در پرونده دانشجو، به هیچ وجه امکان صدور گواهی موقت وجود ندارد.

** لازم به تذکر است تاییدیه تحصیلی دانش آموختگان موسسات آموزش عالی می بایست به همراه کد صحت ( در صورت عدم ثبت کد صحت یا QR codeدر مدرک دانشجو ) صادر گردد. و ریز نمرات نیز پیوست گردد.

برای مشمولین نظام وظیفه و دانش آموختگانی که دوران معافیت تحصیلی خود را می گذرانند صرفا نامه ای مبنی بر اتمام دوره کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلی خطاب به سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا صادر می گردد تا پس از ابطال معافیت تحصیلی و معرفی به نظام وظیفه ،گواهی موقت با ارائه برگه اعزام به خدمت و یا کارت پایان خدمت ویا کارت معافیت دائم و همچنین ارائه گواهی موقت دوره کارشناسی (در صورت عدم ارائه ) صادر می گردد. مراحل مربوط به صدور نامه مذکور همانند مراحل صدور گواهی موقت می باشد.

مراحل فارغ التحصیلی و صدور گواهی موقت برای دانشجویانی که از وام صندوق رفاه استفاده نمودند همچون دانشجویان دیگر می باشد. با این تفاوت که انجام امور مربوط به وام و صدور دفترچه اقساط پیش از دریافت گواهی موقت می بایست انجام شود و گواهی موقت پس از تایید واحد مالی در مورد انجام امور مربوطه تحویل می گردد. ضمناً مبلغ وام در گواهی موقت ذکر می گردد.

-برای دانش آموختگان مشمول خدمت نظام وظیفه پس از ارائه دانشنامه دوره کارشناسی و کاردانی (در صورت ناپیوسته بودن) و ارائه کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائم ، دانشنامه دوره کارشناسی ارشد صادرخواهد شد.

-آن دسته از دانش اموختگانی که از وام دانشجویی استفاده نمودند صدور دانشنامه پس از تسویه وام دانشجویی امکان پذیر می باشد.

-برای دانش اموختگانی که در دوره کاشناسی خود تعهد خدمت داشتند پس از پایان تعهد خدمت و دریافت دانشنامه کارشناسی، دانشنامه دوره کارشناسی ارشد صادر خواهد گردید. در حالت عادی صدور دانشنامه حد اقل یکسال به طول می انجامد.

توجه : صدور دانشنامه نیز منوط به ارسال درخواست دانشجو می باشد.

– تحویل کارت دانشجویی
-تسویه حساب مالی
-تکمیل نواقص پرونده (مدارک لازم موجود در پرونده : 6 قطعه عکس 4*3 ، کپی مدارک شناسایی و کارت پایان خدمت ( آقایان) ، گواهی موقت دوره کارشناسی ، تاییدیه تحصیلی و ریز نمرات دوره کارشناسی ، گواهی موقت دوره کاردانی (ویژه دانشجویان با مدرک کارشناسی ناپیوسته )

-تحویل اصل و کپی برابر اصل گواهی موقت دوره کارشناسی ارشد(در صورت دریافت )

– ارائه اصل دانشنامه دوره کارشناسی و کاردانی (در صورت ناپیوسته بودن) جهت رویت

-ارائه کارت پایان خدمت (برای دانش آموختگانی که از معافیت تحصیلی استفاده نمودند )

**در صورتی که دانش آموخته گواهی موقت را دریافت ننموده و کارت دانشجویی خود را تحویل نداده باشد کارت در زمان تحویل دانشنامه مسترد می گردد.

در صورت مفقود شدن کارت دانشجویی، دانش آموخته موظف است جهت دریافت گواهی موقت و یا دانشنامه، فرم تعهد مفقودی کارت دانشجویی را از پورتال قسمت منوی اصلی –اسناد و راهنماهای آموزشی، دریافت و در دفترخانه اسناد رسمی تکمیل و به همراه مدارک به اداره آموزش تحویل نماید.

گواهی موقت و یا دانشنامه تنها به خود شخص و یا وکیل قانونی ایشان و با به همراه داشتن وکالتنامه محضری و کارت شناسایی ارائه می گردد.

با توجه به مصوبه ستاد مقابله با کرونا کشور، به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در صورت لزوم فرآیندهای مربوط به ارسال مدارک می بایست از طریق غیر حضوری انجام پذیرد. لذا ارسال مدارک برای انجام فرآیند دانش آموختگی از طریق پست می باشد.

لازم به ذکر است شرایط و نحوه ارسال مدارک از طریق پست توسط پیام الکترونیکی (ایمیل دانش آموختگان) به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

نشانی دانشگاه به جهت ارسال مرسوله پستی:

تهران- خیابان کارگرشمالی- خیابان شهید فکوری، خیابان صالحی، تقاطع دانش ثانی، شماره 36

کدپستی: 1413913141

این موسسه با مجوز موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می نماید که این عنوان در ذیل آرم موسسه همواره ذکر می گردد. طبق دستورالعمل جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشنامه و مدارک تحصیلی دانشجویان عنوان مجازی به عنوان روش تحصیل به کار گرفته می شود، نمونه دانشنامه دانشجویان در ذیل قابل ملاحظه می باشد.

مشاهده نمونه دانشنامه مهرالبرز (دانشجویان آموزش محور)                                    مشاهده نمونه دانشنامه مهرالبرز (دانشجویان پژوهش محور)

بله در صورت عدم استفاده از وام دانشجویی، گواهی موقت و دانشنامه قابل ترجمه می باشد. در صورت استفاده از وام دانشجویی، پس از تسویه وام، مدرک قابل ترجمه خواهد بود. جهت ترجمه می بایست مدرک در سامانه خدمات آموزشی وزارت علوم به آدرس : http://portal.saorg.ir بارگذاری گردیده تا پس از تایید موسسه، به مهر وزارت علوم مهمور شده و قابل ترجمه گردد.

بله با توجه به اینکه مدرک مورد تایید وزارت علوم می باشد ، مانعی برای امکان ادامه تحصیل در کشورهای دیگر وجود ندارد.

بله، عنوان رشته در مدرک برای رشته های آموزش محور به طور کامل با ذکر “آموزش محور” درج می گردد. برای دانشنامه های” آموزشی -پژوهشی” فقط نام رشته بدون عنوان” آموزشی-پژوهشی” قید می شود.

دانش آموختگان می توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و از مزایای استخدامی و اجتماعی همانند سایر دانش آموختگان برخوردار گردند.