به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی گل در در نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی کشور اظهار کرد: بازنگری در قانون در خصوص دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی امری ضروری است. اگر می‌خواهیم شهریه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی به مردم فشار نیاورد و هزینه‌ای که از دانشجو مطالبه می‌کنیم، زیاد نباشد، نباید استادان دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی به همان شیوه دانشگاه‌های دولتی جذب شوند.

وی پیشنهاد داد: می‌توانیم در دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی استاد را برای یک روز، دو یا سه روز استخدام کنیم و یا بازنشستگان را استخدام کنیم. اگر قرار باشد تمام استادان حقوق و مزایا شبیه هم دریافت کنند، عدالت نیست. برخی اساتید استعداد دارند و بیشتر کار می‌کنند و برخی کمتر کار می‌کنند. ما وقتی به وزارت علوم آمدیم پایه تشویقی اساتید را به ۶۰ مورد رساندیم تا هر استادی با توجه به ظرفیتی که دارد پایه تشویقی بیشتر بگیرد. از طرفی با توجه به اینکه پس از استاد تمامی انگیزه‌ها افت پیدا می‌کند این امر باعث می‌شود انگیزه هم وجود داشته باشد.

وزیر سابق علوم اعلام کرد که شهریه‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی کفاف هزینه‌های این دانشگاه‌ها را نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی در نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی کشور که با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم برگزار شد، اظهار کرد: علیرغم اینکه وضعیت اقتصادی مردم را می‌دانیم و بعضا خانواده‌هایی هستند که به شدت در معیشت خود در تنگنا هستند؛ اما تحصیل فرزندان در دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی را حمایت می‌کنند، اما شهریه های دانشجویی دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی کفاف هزینه‌های آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: باید حتما در بازنگری مقررات و ضوابط دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی کاری انجام دهیم. این بازنگری ضرورتا برای کم کردن استانداردها نیست؛ بلکه برای کمک به ارائه خدمات بهتر از سوی مجموعه ها است.

غلامی خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کرد: تقاضا دارم از وزیر محترم که اختیارات قانونی وزارت علوم به نهادهای دیگر محول نشود. شورای عالی انقلاب فرهنگی یک بار اساسنامه تصویبی تصویب کرد و یک ماده در آن گذاشت که آن ماده تعیین می کرد از این پس هرگونه تغییر به عهده شورای گسترش است. بنابراین شورای گسترش این اختیار را نباید از دست دهد. اگر می‌خواهند هر تغییری اعمال شود این تغییر باید با تصمیم شورای گسترش باشد.

تحصیل ۸ درصد دانشجویان کل کشور در دانشگاه‌های غیردولتی/صدور مجوز دانشگاه‌ علوم پزشکی غیرانتفاعی

طبق اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هشت درصد از کل دانشجویان کشور در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، غیردولتی درس می‌خوانند و ۳۸ درصد آموزش عالی کشور در دست دانشگاه آزاد است.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین خسروپناه در نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی کشور، اظهار کرد: وقتی آموزش عالی دولتی و غیردولتی را با هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم ۴۹ درصد رشته‌های دانشگاه دولتی در حوزه علوم انسانی و ۵۹ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی در حوزه علوم انسانی است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۳ درصد رشته‌ها در دانشگاه دولتی در حوزه فنی و مهندسی و ۲۴ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی فنی مهندسی است. در دانشگاه دولتی ۱۱ درصد رشته‌ها پزشکی است. گویا در دانشگاه غیرانتفاعی رشته پزشکی نداریم یا یک دانشگاه این رشته را دارد. پیگری این هستیم بتوانیم امتیازات و مجوزی برای دانشگاه‌علوم پزشکی غیرانتفاعی به ویژه مراکز دانش بنیان صادر کنیم.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هفت درصد رشته‌های دانشگاه دولتی مربوط به علوم پایه و چهار درصد رشته‌های دانشگاه‌های غیردولتی مربوط به رشته‌های علوم پایه می‌شود، افزود: هفت درصد رشته‌های دانشگاه دولتی در حوزه هنر و ۱۲ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی در حوزه هنر است. آمار رشته‌های کشاورزی در دانشگاه دولتی تقریبا سه درصد و در دانشگاه‌های عیردولتی کمتر از یک درصد است.

طبق اظهارات خسروپناه، ۶۲ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و ۶۳ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های غیردولتی مربوط به کارشناسی، ۱۳ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و پنج درصد در دانشگاه غیرولتی مربوط به کاردانی، ۱۷ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و ۳۱ درصد در دانشگاه غیردولتی مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و سه درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و کمتر از یک درصد در دانشگاه غیردولتی مربوط به مقطع دکتری حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی هشت درصد از سهم کل دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: ۳۸ درصد آموزش عالی کشور در دست دانشگاه آزاد است.

شیوه نامه مدرسان حق التدریس و تمام وقت موسسات غیرانتفاعی تدوین شد

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی از تدوین شیوه نامه مدرسان حق التدریس و اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی غیر انتفاعی صبح امروز با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رؤسای این مؤسسات و دانشگاه‌ها در دانشگاه خاتم برگزار شد.

سید رسول عمادی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی با بیان اینکه ما در بخش غیردولتی قوانین کافی برای حمایت از بخش خصوصی را داریم افزود: براساس آمار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی که سال ۹۹ اعلام شده است با ۳۳۰ هزار دانشجو سهم این دانشگاه ها ۱۱ درصد است که درسال ۱۴۰۲ به ۸ درصد کاهش یافته است که طی سه سال این آمار کم شده و جای نگرانی دارد.

وی افزود: باید این سهم افزایش می‌یافت. موانعی وجود داشت و ما مشکل ساختاری داریم. ما با ۱۶ مجموعه بیرون از اداره کل و ۱۵ مجموعه داخل کار داریم تا امورات دفتر را پیش ببریم. اگر همه اختیارات را به ما بدهید به خوبی پیش میبریم‌ ولی یک بخش نباشد مسولیت گم‌می شود.

وی ادامه داد: اگر متولی یک بخش باشد این بخش می تواند همه امور را پیگیری کرده و پاسخگو باشد. تعاملات عالی بوده ولی روند کند است.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی افزود: راهبردهای ۱۲گانه نوشته ایم یکی از آنها تغییر ساختار دفتر در سه مرحله است، پیشنهاد می دهیم، همچنین در وزارت علوم ‌معاونت هوش مصنوعی داشته باشیم.

وی افزود: دانشگاه خاتم بیش از ۳۰‌میلیارد تومان برای پروژه فناوری های نوین هزینه کرده است کدام دانشگاه دولتی آمادگی این مقدار هزینه را دارد، وزیر علوم خواستار اجرای حضور غیاب تمام الکترونیکی دانشجویان شدند که این پروژه را به دانشگاه شهاب دانش ارائه دادایم و آماده ارائه هستیم و بدون هزینه وزارت علوم این پروژه ها انجام شده است.

عمادی افزود: تمام آیین‌نامه هایی که گیرهای غیرانتفاعی ها را می توانند رفع کند تدوین کرده ایم. مشکلات درونی زیادی داریم. وقتی موسسه ای نمی تواند موسسه را اداره کند اطلاع می دهد که در این مورد سال گذشته چندین هزار پرونده در کشور جابه جا کردیم.

وی افزود: شیوه نامه مدرسان حق التدریس، شیوه نامه اعضای هیات علمی تمام وقت و شیوه نامه کارگروه حکمرانی، آماده شده است که در انتظار نظر واحد حقوقی است. برای کوتاهی فرایند تمام بخش ها غیر از جذب که مدت زیادی طول می کشد، برنامه داریم.

عمادی افزود: سال گذشته افتتاح آموزش آزاد را داشتیم، از شروع ثبت نام تا صدور گواهی الکترونیکی شده است سامانه سپاری شده است، سامانه سپاری بخش غیردولتی در دستور کار قرار دارد.

مشارکت ۳۰هزار استاد و کارمند دانشگاه در ارزیابی موسسات غیرانتفاعی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بالغ بر ۳۰ هزار عضو هیات علمی و کارمند در بحث ارزیابی و نظارت روسای موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی نقش داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی غیر انتفاعی صبح امروز با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای این موسسات و دانشگاه‌ها در دانشگاه خاتم برگزار شد.

دکتر روح الله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم در این مراسم با تشکر از حسن اعتماد وزیر علوم گفت: این مسئولیت‌ها را دوی امدادی می‌دانیم و مسیری که دکتر عمو عابدینی (معاون سابق آموزشی وزارت علوم) طی کردند انشاالله با قوت بیشتر و اصلاحاتی که لازم است ادامه می‌یابد دکتر عموعابدینی حضور ندارند ولی غیابا باید تشکر کرد در برهه حساس آموزش عالی در دوره پسا کرونا و اغتشاشات فضای دانشگاه‌ها را مدیریت کردند و یکی از کم حاشیه ترین حوزه‌های ما آموزش عالی بود که باید قدردان آن بود و وظیفه خود می‌دانستم که تشکر کنم.

وی با اشاره به رویکرد خود در حوزه آموزشی ادامه داد: باورمان به جایگاه زیر نظام غیر انتفاعی یک باور حقیقی و صادقانه است معتقد هستم اگر عقلا مجموعه و زیر نظام‌هایی را برای آموزش عالی ایجاد کرده اند حتماً یک نقشی را برای آنها متصور بودند حضور و نقش آفرینی این زیر نظام‌ها لازم است.

وی ادامه داد: این رویکرد در زیر نظام غیرانتفاعی ویژه است و باید به آن توجه شایسته شود. زیر نظام غیردولتی یک زیر نظام ضروری برای آموزش عالی کشور است.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: یکی از ویژگی‌های غیرانتفاعی‌ها این است که به آن کم توجه شده است، ظرفیت پیشکسوتان، صاحبان علم و عمل دراین موسسات وجود دارد اکثر بزرگوارانی که در تاسیس این موسسات نقش داشتند عموماً اساتید با تجربه و عالم هستند که به نحوی بازنشسته شده یا به نحوی به این موسسات ورود کرده اند. من معتقدم شناخت و اشراف این حوزه یک ظرفیت است.

وی ادامه داد: موضوع مأموریت گرایی از موضوعات مهم است از این رو باید به شرایط جدید و تحولات آموزش عالی توجه کرد و باید بازخوانی شود. رویکرد بنده که برگرفته از رویکرد وزارت علوم است، رویکرد حمایتی و صیانتی است نه مداخله گری. چون وزارت علوم حوزه مداخله مستقیم نیست.

رازینی افزود: به مشارکت همه ذی نفعان در شکل گیری همه نظام‌ها باور داریم. حتی در ارزیابی در دور جدید، هیات علمی و کارکنان را دخیل کردیم، بالغ بر ۳۰ هزار عضو هیات علمی و کارمند در بحث ارزیابی و نظارت روسای موسسات نقش داشتند.

غیرانتفاعی‌ها بیشترین حذف کد رشته را در آمایش آموزش عالی داشتند

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی گفت: در آمایش آموزش عالی بیشترین حذف کد رشته ها در غیر انتفاعی ها انجام شد که منجر به بیکاری اساتید هم‌می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی غیر انتفاعی صبح امروز با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رؤسای این مؤسسات و دانشگاه‌ها در دانشگاه خاتم برگزار شد.

غلامرضا بلالی، قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور با ارائه گزارش عملکردی از فعالیت اتحادیه و چالش های پیش رو گفت: اتحادیه از تیرماه ۱۴۰۱ فعالیت خود را شروع کرد.

وی ادامه داد: ۲۰ ماه خدمت این دوره گذشته است. دوره نهم ادامه دهنده دوره های قبل است. شورای مرکزی تا کنون ۱۷ جلسه رسمی داشته است. اعضای شورای مرکزی برای هر جلسه ۳۰ هزار کیلومتر سفر می کنند. ۵۰ میلیون هزینه ایاب ذهاب می‌دهند. پولی هم به آنها پرداخت نمی شود هزینه شخصی است. امیدواریم درسالی که نامگذاری شده به این‌مشارکت مردمی توجه شود.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی ادامه داد: اتحادیه یا شورای مرکزی با چالش های زیادی روبرو بوده است چالش صنفی پیامد ناقص اجرا شدن قوانین است و چالش ما در اجرای قوانین است با توجه به تفسیرهایی که از قوانین‌وجود دارد.

وی افزود: چالش اصلی ما اساسنامه است حدود ۶ سال است که پیگیری می شود ۴۳ مکاتبه سازمانی، ۱۶ مورد مکاتبه برون سازمانی و ۳۰ ملاقات برگزار شده است.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور افزود: اساسنامه سال ۹۷ تصویب و همین سال متوقف و اعلام شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف کرده است. نامه از شورا به وزارت علوم رفت و به سرانجام‌ نرسید و این‌مشکل اساسنامه پا برجا است.

وی ادامه داد: یک چالش دیگر محدویت سن روسای غیر انتفاعی است. برای افراد بالای سن ۶۵حکمی صادر نشده است این درحالی است که شورای عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه سن روسای این دانشگاه ها را ۷۰ سال تعیین کرده اند اما هنوز اجرایی نشده است. دو سال است که این موضوع را پیگیری می کنیم.

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها وموسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور افزود: دانشجویان شاهد و ایثارگر مساله بعدی بود که شهریه تحصیلی این دانشجویان را قطع کرده بودند. مطالبات از سال ۹۸ از بنیاد شهید باقی مانده بود. که با رایزنی هایی که صورت گرفت پرداخت ها شروع شد.

دریافت برنامه نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی غیردولتی -غیرانتفاعی کشور