به بهانه بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ که پس از یک وقفه چند ساله، از چهارم تیرماه در نمایشگاه بین المللی تهران کار خود را آغاز کردهاست، بهسراغ کسبوکارهای فعال حوزه بازاریابی دیجیتال در الکامپ رفتیم و پای صحبت مدیران شرکتهای مطرح و بازیگران اصلی حوزه تبلیغات آنلاین، سئو و علوم داده نشستیم. شرکتهایی چون یکتانت، تریبون، جت سئو، افراک، وبلایف، راستچین، اساماسداتآیآر و چند شرکت دیگر، در مورد صنعتی که در آن مشغول به کار هستند و دلایل حضورشان در الکامپ با دیامبرد گفتوگو کردند.
چهار سال از آخرین نمایشگاه الکامپ میگذرد و در این فاصله، شور و اشتیاق صاحبان مشاغل اینترنتی بهویژه کسبوکارهای دیجیتال مارکتینگ کمرنگ شدهاست. تعداد غرفههایی که مربوط به کسبوکارهای حوزه بازاریابی دیجیتال بود، نسبت به آخرین نمایشگاه الکامپ کاهش یافتهبود. تعداد زیادی از کسبوکارها در نمایشگاه حضور داشتند اما در کنار آنها جای برخی از شرکتهای مطرح این حوزه در این نمایشگاه خالی بود. با این حال، پراکندگی شرکتهای حوزه مارکتینگ در سالنهای ۸و۹، ۷ و ۶ توزیع شده بود.
نکته قابل توجهای که در صحبتهای بسیاری از این افراد متخصص حوزه دیجیتال مارکتینگ در نمایشگاه الکامپ تکرار میشد، قدرت تعامل در کسبوکارهای B2B بود.از نگاه مدیران کسبوکارهای فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)، برندینگ و تبلیغات، حضور در همایشها و نمایشگاهها برای دیدهشدن و ارتباطات موثر ضروری است. به گفته این مدیران، با وجود مشکلاتی که تمام کسبوکارهای آنلاین با آن دستوپنجه نرم میکنند، نباید فرصتهایی چون نمایشگاه الکامپ را از دست داد.
الکامپ از نگاه مدیران شرکتهای حوزه بازاریابی دیجیتال
مهدی فروغی، مدیرعامل «یکتانت» که چند سالی تجربه فعالیت به عنوان مدیر مارکتینگ را داشتهاست، در مورد الکامپ امسال به «دیامبرد» گفت: «الکامپ امسال شروع خوبی نداشت روز اول استقبال کمتری از آن شد ولی در روزهای بعد، بازدیدکنندگان بیشتری به الکامپ آمدند. حدسوگمانها بر این بود که افراد کمی به نمایشگاه میآیند؛ چون نمایشگاه بعد از چند سال دوباره برگزار میشد و اطلاعرسانیهای زیادی برای آن انجام نشدهبود.» فروغی، حضور در الکامپ و نمایشگاههای مشابه را برای کسبوکارهای حوزه مارکتینگ حیاتی دانست و از آن بهعنوان فرصتی برای بهبود ارتباطات موثر یاد کرد. لازم به ذکر است که یکتانت، یکی از حامیان اصلی ۲۶امین نمایشگاه الکامپ بود و تبلیغاتش را میشد روی بند و کارت اسم غرفهداران دید.
مرتضوی مدیرعامل شرکت «مای دیتا» از انتظارات خود نسبت به نمایشگاه الکامپ گفت و اظهار داشت: «با توجه به اینکه نمایشگاه چند سالی برگزار نشده بود، فکر میکردم بهتر برگزار شود و شلوغتر باشد. البته روز اول نمایشگاه خلوت بود ولی در روزهای بعد، بازدیدکنندگان بیشتری به نمایشگاه آمدند. توقع من بیشتر از این بود و فکر میکردم شاهد نمایشگاهی شلوغ خواهیم بود. با این حال، ما در «مای دیتا» به هدف خود رسیدهایم.»
صفایی، مدیرعامل «تریبون» نیز به این موضوع اشاره کرد که وضعیت نمایشگاه نسبت به سالهای قبل بهتر نشده و ثابت ماندهاست. شیرازی، مدیرعامل «جت سئو» درباره نمایشگاه امسال به دیامبرد گفت: «فاصلهای که بین برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه قبل افتاده، همچنین مشکلاتی چون سرعت اینترنت، باعث میشود که توقع ما از نمایشگاه پایین بیاید. وقتی توقع خودمان را از نمایشگاه کم کنیم، میبینیم که نمایشگاه خوب است. استقبال از نمایشگاه بیشتر از چیزی بود که فکر میکردم. شرکتهای خوبی در نمایشگاه شرکت کردهاند. با این حال، میدانیم که شرکتها در وضعیت خوبی نیستند.»
الکامپ از نگاه مدیران شرکتهای حوزه بازاریابی دیجیتال
مهدی فروغی، مدیرعامل «یکتانت» که چند سالی تجربه فعالیت به عنوان مدیر مارکتینگ را داشتهاست، در مورد الکامپ امسال به «دیامبرد» گفت: «الکامپ امسال شروع خوبی نداشت روز اول استقبال کمتری از آن شد ولی در روزهای بعد، بازدیدکنندگان بیشتری به الکامپ آمدند. حدسوگمانها بر این بود که افراد کمی به نمایشگاه میآیند؛ چون نمایشگاه بعد از چند سال دوباره برگزار میشد و اطلاعرسانیهای زیادی برای آن انجام نشدهبود.» فروغی، حضور در الکامپ و نمایشگاههای مشابه را برای کسبوکارهای حوزه مارکتینگ حیاتی دانست و از آن بهعنوان فرصتی برای بهبود ارتباطات موثر یاد کرد. لازم به ذکر است که یکتانت، یکی از حامیان اصلی ۲۶امین نمایشگاه الکامپ بود و تبلیغاتش را میشد روی بند و کارت اسم غرفهداران دید.
مرتضوی مدیرعامل شرکت «مای دیتا» از انتظارات خود نسبت به نمایشگاه الکامپ گفت و اظهار داشت: «با توجه به اینکه نمایشگاه چند سالی برگزار نشده بود، فکر میکردم بهتر برگزار شود و شلوغتر باشد. البته روز اول نمایشگاه خلوت بود ولی در روزهای بعد، بازدیدکنندگان بیشتری به نمایشگاه آمدند. توقع من بیشتر از این بود و فکر میکردم شاهد نمایشگاهی شلوغ خواهیم بود. با این حال، ما در «مای دیتا» به هدف خود رسیدهایم.»
صفایی، مدیرعامل «تریبون» نیز به این موضوع اشاره کرد که وضعیت نمایشگاه نسبت به سالهای قبل بهتر نشده و ثابت ماندهاست. شیرازی، مدیرعامل «جت سئو» درباره نمایشگاه امسال به دیامبرد گفت: «فاصلهای که بین برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه قبل افتاده، همچنین مشکلاتی چون سرعت اینترنت، باعث میشود که توقع ما از نمایشگاه پایین بیاید. وقتی توقع خودمان را از نمایشگاه کم کنیم، میبینیم که نمایشگاه خوب است. استقبال از نمایشگاه بیشتر از چیزی بود که فکر میکردم. شرکتهای خوبی در نمایشگاه شرکت کردهاند. با این حال، میدانیم که شرکتها در وضعیت خوبی نیستند.»
بنیانگذار «جت سئو» همچنین با اشاره به یکنواختی نمایشگاههایی مانند الکامپ افزود: «در چند سال اخیر، تغییر و تحول خاصی در نمایشگاهها رخ نداده. برخی از شرکتها که فعال بودند همچنان به فعالیت و تعامل در چنین نمایشگاههایی ادامه میدهند و کار خود را به سرانجام میرسانند.»
مدیرعامل شرکت «راستچین»، به نیاز انباشته شرکتها و کاربران آنها برای تعاملات انسانی اشاره کرد. به گفته کامران یزداننیا، تعداد زیاد بازدیدکنندگان الکامپ امیدوارکننده است.
وحید خسروی، مدیرعامل «اساماس دات آیآر»، الکامپ امسال را متفاوتتر از سالهای گذشته خواند. خسروی به کسبوکارهایی اشاره کرد که مهاجرت کرده یا تعطیل شدهاند. او همچنین وضعیت اقتصادی را دلیلی برای حضور نیافتن برخی از کسبوکارها دانست. مدیرعامل «SMS.ir»، از حضور نداشتن رقبای این شرکت اظهار تاسف کرد. او معتقد است کسبوکارها احوال خوبی ندارند و ناامیدی مدیران استارتاپی از آینده در جلسات حس میشود.
مدیر ارشد تحلیل داده شرکت «لایفوب»، معتقد است که شرکتهای خوبی در بیستوششمین نمایشگاه الکامپ حضور داشتهاند اما استقبال به اندازه سالهای قبل نبودهاست.
شاهین ملاعبدالهی، همبنیانگذار «کیدبلیورنک» گفت: «بیشتر بازدیدکنندگان مرتبط با حوزه کسبوکار ما بودند که ابزار سئو فارسی است. این نمایشگاه پیشرفت خوبی برای کسبوکار ما بهوجود آورده است.»
مهرداد شاملو، مدیرعامل شرکت «فراکاو»، نسبت به وضعیت الکامپ امسال اظهار امیدواری کرد. به گفته این مدیر استارتآپی، با وجود اینکه نمایشگاه در روزهای هفته برگزار شدهبود و ساعت بازدید آن هم بعد از ساعات کاری ادارات نبود، اما استقبال خوبی از آن شدهاست.
هدف و رویکرد کسبوکارهای دیجیتال مارکتینگ برای حضور در الکامپ ۱۴۰۲
در میان انبوه کسبوکارهای حاضر در بیستوششمین نمایشگاه الکامپ، توجه بازدیدکنندگان به غرفههایی جلب میشد که متعلق به کسبوکارهای حوزه مارکتینگ بودند. سوالی که ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود مشغول میکند این است که هدف چنین کسبوکارهایی برای حضور در نمایشگاهها و همایشها چیست؟
مدیرعامل تریبون درباره هدف از حضورشان در الکامپ چنین گفت: «کار ما روابط عمومی و ارتباطات است. حضور ما نه تنها در نمایشگاه الکامپ بلکه در تمام نمایشگاهها توجیهپذیر است. ما به این نمایشگاه آمدهایم تا با مشتریان خود تعامل داشتهباشیم.» صفایی بر این باور است که نمایشگاهها برای کسبوکارهای B2B مفید هستند. از گپوگفت سرپایی با دوستان و مشتریان تا جلساتی که در این روزها برگزار میشود، همه و همه فرصت مناسبی برای ارتباطات است.
مدیرعامل جتسئو، تعامل را دلیل اصلی حضورشان در الکامپ دانست. به گفته شیرازی، نمایشگاه برای تعامل مفید است و از آنجا که جتسئو کسبوکاری کاملاً آنلاین است، دیدار حضوری با مشتریانی که مدتها از طریق تیکت با آنها در ارتباط بودهایم، هدف اصلی جتسئو برای حضور در نمایشگاه الکامپ است. جت سئو بیش از ۲۵ هزار کاربر فعال دارد اما ما فقط از طریق تیکت و ارتباطاتی که در بستر اینترنت هستند، با آنها صحبت میکردیم. این دیدارها، میتوانند به شناخت بیشتر مخاطبان از کسبوکار کمک کنند و باعث گسترش ارتباطات موثر شوند.
فروغی، مدیر مارکتینگ سابق بیمیتو و ازکی که این روزها او را بهعنوان مدیرعامل یکتانت میشناسیم، درباره رویکرد این شرکت و هدف اصلیشان از غرفهگرفتن در الکامپ به خبرنگار دیامبرد گفت: «به عنوان کسبوکار B2B، ارتباط با ذینفعانمان حیاتی است. بزرگترین هدف یکتانت از حضور در نمایشگاه الکامپ، تقویت ارتباطات و شکلگیری ارتباطات جدید است.» فروغی همچنین خاطر نشان کرد: «به شرکتهای حوزه مارکتینگ توصیه میکنم که از فرصت حضور در نمایشگاه استفاده کنند. درک میکنم که حضور کمتر شاید به دلیل شرایط اقتصادی سختی است که وجود دارد. کسبوکارهایی که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت میکنند، همیشه با سختیهای زیاد در بازار مشغول به فعالیت بودند. الکامپ جاییاست که میتوان با شرکتهای دیگر در تعامل بود و با مشتریان رودررو ملاقات کرد. من فکر میکنم حضور در نمایشگاه میتواند موثر باشد.»
موسس کیدبلیورنک، معرفی این شرکت را دلیل حضور در الکامپ امسال عنوان کرد. شاهین ملاعبدالهی و محمد بیگی، به دیامبرد گفتند که این شرکت از سال ۹۸ شروع به کار کرده ولی بستر خاصی برای معرفی نداشتهاند.
مرتضوی، مدیرعامل شرکت «مایدیتا»، هدف از حضور در الکامپ را گسترش بازار و مشتریان عنوان کرد. او گفت: «یکی از اهداف ما گسترش بازار است اما یکی دیگر از کارهایی که ما در نمایشگاه کردیم، دعوت از مشتریان و معرفی محصولات تازه بود. اگر خارج از بحث نمایشگاه بود، معرفی محصولات تازه، هم زمانبر بود و هم هزینه بیشتری داشت.»
مدیرعامل «SMS.ir» گفت که الکامپ تنها نمایشگاهی است که این شرکت در آن حضور پیدا میکند. خسروی گفت که پیشتر در نمایشگاههایی چون تلکام شرکت میکردند.
مدیرعامل شرکت «راستچین»، وفادارسازی مشتریان را مهمترین هدف این کسبوکار برای حضور پررنگ در الکامپ عنوان کرد. یکی دیگر از کسبوکارهایی که بهصورت تخصصی در حوزه تبلیغات و بازاریابی کار میکند، «دارت ادز» است. مهدی کافی، رویکرد «دارتادز» برای حضور در نمایشگاه الکامپ را ارتباط با کسبوکارهایی دانست که محصولی برای صادرات دارند و میخواهند محصول خود را در کشورهای حوزه خلیجفارس تبلیغ کنند.
شناسایی و معرفی گوگلادز به افراد، هدف اصلی افراک برای حضور در نمایشگاه الکامپ بود. علی کریمی، سرپرست گوگلادز افراک، معرفی خدمات این شرکت و ارتباط با شرکتهایی که در حوزه مارکتینگ فعالیت میکنند را از دیگر اهداف افراک برای شرکت در این نمایشگاه عنوان کرد.
مدیرعامل «فراکاو»، هدف این شرکت از حضور در نمایشگاه امسال را معرفی محصول «آنتن» عنوان کرد. غرفه فراکاو بهصورت انحصاری تلویزیون اینترنتی «آنتن» را معرفی کرد و برای جذب مخاطب بیشتر، کد تخفیفی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شدهبود.
علی سلطانی، مدیر ارشد تحلیل داده شرکت «لایفوب»، معرفی مدلهای هوشمصنوعی و سرویسهای تازه این شرکت را یکی از اهداف حضور در نمایشگاه خواند. سلطانی همچنین مانند دیگر مدیران کسبوکارهایی که ارتباط مستقیمی با حوزه مارکتینگ دارند، از تعامل با مشتریان گفت.
نمایشگاه الکامپ چه فرصتهایی را برای کسبوکارهای بازاریابی ایجاد میکند؟
یکی از سوالات مهمی که با شروع هر رویداد یا نمایشگاه مطرح میشود، اهمیت آن برای کسبوکارهاست. چرا شرکتهای حوزه بازاریابی دیجیتال باید در الکامپ حضور داشته باشند؟ الکامپ چه فرصتهایی را برای آنها فراهم میکند که ارزش صرف وقت و هزینه را دارد؟ پاسخ این سوالات را فقط مدیران مشاغل فعال در زمینههای مختلف مارکتینگ میدانند.
مرتضوی، مدیرعامل «مای دیتا» بر این باور است که نمایشگاهها امکان راستیآزمایی را برای بازدیدکنندگان فراهم میکند. این مدیر در حوزه فرآیندهای ارتباط سازمانی، الکامپ را فرصتی برای ارتباط بین شرکتهای مختلف است.
کامران یزداننیا، مدیرعامل شرکت «راستچین»، معتقد است ارتباطات گسترده با کاربران و گفتوگوی رودررو در کسبوکارها بهخصوص شرکتهای b2b در حال فراموشی است. یزداننیا، الکامپ را فرصت مناسبی برای بهبود تعاملات دانسته و بر این باور است که نمایشگاهها و صحبت چشم در چشم با کاربران، به وفادارسازی مشتریان و عمقبخشیدن به ارتباط با کاربران ختم خواهد شد.
وحید خسروی، نمایشگاه الکامپ را برای شرکتهایی که مشتریان خود را حضوری نمیبینند و فقط از طریق پیامهای سایت و تلفنی با آنها در ارتباط هستند، مفید دانست. به گفته مدیرعامل «SMS.ir»، تعامل با مشتریان مهمترین هدف و دستاورد نمایشگاه الکامپ است.
مهدی کافی از دارت، الکامپ را یک راه ارتباطی برای کسبوکارهای حوزههای مختلف دانست. به گفته او، صنایع مختلف میتوانند رابط تکنولوژی در صنعت خود را با حضور در نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر (الکامپ) بشناسند.
مدیرعامل «فراکاو»، الکامپ و نمایشگاههای مشابه را راهی برای ارتباطات بیشتر و نزدیکتر با کسبوکارها و کاربران دانست. مهرداد شاملو بر این باور است که بهبود تعاملات قدیمی، جذب مشتری و آشنایی با افراد و کسبوکارها اهمیت زیادی دارد؛ برای همین هم غرفه «فراکاو» محیطی را برای جلسه با شرکتها (B2B) و کاربران (B2C) تدارک دیده بود.
محصولات و خدمات جدید شرکتهای شناختهشده حوزه مارکتینگ چه هستند؟
مدیرعامل تریبون توضیحاتی در خصوص جهانی شدن تبلیغات داد و گفت: «ما به تازگی تبلیغ در رسانههای خارجی را شروع کردهایم. چهار سال است که با بیشتر رسانههای کوچک و بزرگ ایرانی کار میکنیم. برای شرکتهایی که کار صادرات انجام میدهند، آگهی میدهیم. از رسانههای کوچک منطقه کار خود را در این زمینه آغاز کردیم و در آینده نزدیک با رسانههای مطرحی چون فوربس، ووگ و بلومبرگ کار میکنیم. در حال حاضر دسترسی به رسانهها با چند کلیک انجام میشود.»
مایدیتا در نمایشگاه الکامپ محصولاتش را رونمایی و به مشتریان خود معرفی کرد. به گفته مدیرعامل این شرکت، آنها سه محصول جدید را به خدمات «مایدیتا» اضافه کردهاند که این محصولات، کنترل پروژه، CRM یا ارتباط با مشتری و هوشمصنوعی برای پیادهسازی فرآیندها درون سازمانها هستند.
شرکت راستچین در بیستوششمین نمایشگاه الکامپ، از آکادمی راستچین رونمایی کرد. کامران یزداننیا، مدیرعامل این شرکت درباره آکادمی راستچین گفت: «فکر میکنم ما تنها آکادمیای هستیم که تا رسیدن دانشجو به درآمد واقعی، برنامه عملیاتی داریم. از آنجا که ما خود بازار کار هستیم، علاوه بر آموزش و منتورینگ، در مسیر کسب درآمد هم همراه دانشجویان آکادمی هستیم.»
ارسال از دکل مخابراتی، محصول تازه «SMS.IR» است که در الکامپ برای اولینبار اجرایی شد.وحید خسروی معتقد است که این محصول میتواند صنعت تبلیغات را هدفمند کند. به گفته مدیرعامل «اساماس داتآیآر»، آنها در نمایشگاه الکامپ این محصول را اجرایی کردند و وقتی کسی وارد نمایشگاه میشد، برای او پیام خوشآمدگویی به همراه آدرس غرفه ارسال میشد.
یکی از خدمات دارت ادز، ریتارگتینگ با استفاده از هوشمصنوعی است که در الکامپ امسال از آن رونمایی شد. دیتامی و برندمی، سامانههایی هستند که شرکت «لایفوب» در الکامپ از آنها رونمایی کرد. آنها همچنین از ابزارهای دادهکاوی خود در نمایشگاه استفاده کردند و توییتهای مرتبط با الکامپ را از طریق سامانه دیتامی تحلیل کردهاند. علی سلطانی، درباره برندمی گفت: «در سامانه برندمی، شرکتها میتوانند نظرات کاربران را در شبکههای اجتماعی نسبت به محصولات خود رصد کنند. برندمی همچنین امکان مقایسه برندها را با یکدیگر فراهم میکند و بهطور کلی چهره برند را مورد بررسی قرار میدهد.»
ابزار عملکرد سایت در الکامپ امسال توسط شرکت «کیدبلیورنک» معرفی شد. ملاعبدالهی، درمورد این ابزار گفت: «ابزار عملکرد سایت، در قالب ۱۷۰ فاکتور مطابق با استانداردهای گوگل، سایت را تحلیل میکند.
تمرکز «فراکاو» روی معرفی محصول «آنتن» بوده که یک تلویزیون اینترنتی برای پخش مسابقات ورزشی است. مدیرعامل «فراکاو»، این محصول را اینچنین معرفی میکند: «آنتن، مسابقات ورزشی را بهصورت آنلاین پخش میکند. کاربران اشتراک خریداری میکنند و میتوانند بهصورت نامحدود، مسابقات ورزشی را تماشا کنند. فرقی ندارد علاقهمند به چه ورزشی باشید، ما بیشتر ورزشها را به صورت زنده در آنتن پخش میکنیم. آنتن بیش از ۱۰ میلیون کاربر دارد. این محصول دانشبنیان، رکورد پخش همزمان ۱۶ مسابقه را شکسته و پربازدیدکنندهترین تلویزیون اینترنتی شدهاست.»
مدیران کسبوکارهای فعال در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ، آینده را چگونه میبینند؟
مهدی فروغی، مدیرعامل یکتانت، جوانیست که با نگاهی مثبت به آینده حوزه فعالیت خود نگاه میکند. نظر او درباره آینده کسبوکارهای فعال در زمینه بازاریابی، برندینگ و تبلیغات، اینگونه است: «به آینده حوزه مارکتینگ در ایران امیدوارم. یک مسیر سختی طی شده و باور به مارکتینگ و اهمیت آن شکل گرفتهاست. رویکردی که مارکتینگ برای شرکتها دارد، بهبود اثربخشی فعالیتهاست و من در کل امیدوارم به آینده این حوزه.»
علی کریمی، سرپرست گوگلادز افراک، با اشاره به هوش مصنوعی و بهینهسازی تبلیغات محیطی از طریق هوشمصنوعی، آینده خوبی را برای صنعت تبلیغات پیشبینی کرد. بهنام جاوید، مدیر مارکتینگ شرکت «دیتاک» تخمین آینده حوزه بازاریابی دیجیتال را سخت دانست. به گفته جاوید با توجه به اتفاقاتی که در سال گذشته افتاده، نمیتوان با قاطعیت آینده بلندمدت را نه بهصورت تحلیلی و نه با داده تخمین زد.
مدیرعامل راستچین، آینده مارکتینگ را روشن میبیند، چون این حوزه همواره در حال پیشرفت و توسعه است. کامران یزداننیا، عقیده خود را اینچنین توضیح داد: «اگر شرکتهای خرد و آفلاین بخواهند رشد کنند، باید به حوزههای مارکتینگ وارد شوند. هر شرکت با توجه به امکانات و پتانسیل منابعانسانی خود میتواند از بازاریابی دیجیتال نهایت استفاده را ببرد. مارکتینگ یک نیاز و پیشفرض برای توسعه کسبوکارهاست.»
مهدی کافی، آینده صنعت تبلیغات را در صورتی روشن و امیدوارکننده خواند که کسبوکارها بتوانند از تکنولوژیهای تبلیغات (AdTech)، به درستی استفاده کنند. همبنیانگذار «دارتادز» بر این باور است که شرکتها باید هدف خود را از تبلیغات مشخص کنند و دستهبندیهای مشخصی برای اینکار داشته باشند. کافی، معتقد است که اگر شرکتها به روش سنتی تبلیغات مانند نصب بنرهای ساده اکتفا کنند و نقش فناوری در تبلیغات را نادیده بگیرند، این صنعت آینده روشنی نخواهد داشت.
مهرداد شاملو، به آینده کسبوکارهای حوزه مارکتینگ در سالهای پیشرو خوشبین است. او درباره این موضوع به دیامبرد گفت: «کار سخت شده و درست است که مشکلات اقتصادی وجود دارد اما میتوان خدماترسانی را افزایش داد. فضا برای کار و ساختن خدمات تازه وجود دارد. با افزایش سرمایه و ارائه خدمات میتوان آینده خوبی را ساخت.»
چالشهای حوزه مارکتینگ چه هستند؟
مدیرعامل یکتانت چالشهای صنعت بازاریابی دیجیتال را در دو بخش دانش و سرمایهگذاری خلاصه کرد: «یکی از کلیترین چالشهای حوزه مارکتینگ، بحث سطح دانش است. سطح دانش در حوزههای بازاریابی، برندینگ و تبلیغات، به واسطه حضور شرکتهای بینالمللی، رو به بهبود بود. یکی دیگر از چالشها بحث سرمایهگذاری است. جریان سرمایه به مثابه جریان خون برای انسان است و وقتی این جریان کند پیش میرود، مشکلاتی را برای کسبوکارها به وجود میآورد. مدیران مارکتینگ به دلیل کمبود سرمایه با چالشهای زیادی مواجه شدهاند و نمیتوانند ایدههای ذهنی خود را پیادهسازی کنند.
مدیرعامل شرکت مایدیتا، تعداد بالای رقبا را در محصول CRM، یکی از چالشهای مهم حوزه فعالیت خود معرفی کرد. مرتضوی همچنین حمایت نشدن استارتآپهای این حوزه و کمبود نیروی انسانی متخصص را از دیگر چالشهای حوزه بازاریابی دیجیتال دانست.
الکامپ، مسیر مارکتینگ را برای جوانان هموار میکند؟
از مدیران فعال در کسبوکارهای حوزه مارکتینگ پرسیدیم که آیا الکامپ میتواند جوانان را به بازاریابی دیجیتال علاقهمند کند؟ دیدگاه هر کدام از این مدیران بهنوبه خود جذاب و قابل تامل بود. مدیرعامل شرکت «مای دیتا» در جواب این سوال به امکانات فراوانی اشاره کرد که در بستر اینترنت وجود دارد و جوانان میتوانند برای پیداکردن مسیر شغلی خود به آن دادهها رجوع کنند. البته مرتضوی هم مانند دیگر همکاران خود، نقش ارتباط رودررو را نادیده نگرفت.
همبنیانگذار دارتادز، نمایشگاههایی مانند الکامپ را فضای خوبی برای ارتباط با علاقهمندان حوزه تبلیغات دانست. به گفته مهدی کافی، اگر در دانشگاهها و دبیرستانها جامعهای از علاقهمندان در زمینههای مختلف مارکتینگ شکل بگیرد و کسبوکارها برای این جوامع کوچک پنلهایی را تشکیل دهند، میتوان افراد مستعد را برای بازار کار شناسایی کرد. مهدی کافی همچنین به نقش شرکتها و تشکیل آکادمی از سوی آنها اشاره کرد.
جاوید، معتقد است که باید محصولات تازهای در الکامپ و نمایشگاههای مشابه ارائه شود که ردهسنی نوجوان را جذب کند. به گفته مدیر مارکتینگ دیتاک، بیشتر افرادی که در نمایشگاه الکامپ شرکت کردهاند، جوانان ۲۵ تا ۳۵ سالهای هستند که مسیر شغلی خود را پیدا کردهاند.
ناگفتههای شنیدنی مدیران حوزه بازاریابی دیجیتال
رفاقتها و کارهای مشترک شرکتها، به رشد و دیدهشدن آنها کمک میکند. این دوستیها به کمپینهای مشترکی ختم میشود که برای هر کسبوکاری، ارزش افزوده متفاوتی دارد. یکتانت هم کار مشابهای را با دیگر کسبوکارها شروع کردهاست. مدیرعامل این شرکت درباره این ایده به دیامبرد گفت: «شرکتها میتوانند بهتر با هم همکاری کنند. یکی از فعالیت ارتباطی یکتانت، دعوت از کسبوکارها برای همکاریهای مشترک بود. ما میتوانیم از دیگران کمک بگیریم و به دیگران کمک کنیم.»
با وجود اینکه هوش مصنوعی و ترندهایی که بهواسطه آن آمدهاند، بسیاری از کسبوکارها را تحتشعاع قرار دادهاند، برخی از مدیران حوزه بازاریابی دیجیتال از ناکارآمدی آن میگویند. مدیرعامل راستچین معتقد است که «زیرساختهای هوش مصنوعی در حوزه مارکتینگ و برندینگ هنوز قوی و قابل اتکا نیستند که ما بتوانیم کارها را با آنها پیش ببریم.» به گفته کامران یزداننیا، حداقل یک یا دو سال زمان لازم است تا بتوانیم بهصورت کارآمد از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنیم.
مهدی کافی، گفت که امسال اولین تجربه دارت ادز در الکامپ بوده و آنها توانستهاند با بیش از هزار نفر در مورد این شرکت و محصولاتش گفتوگو کنند.
به گفته سرپرست گوگلادز افراک، تبلیغات نصب اپلیکیشن، سایتهای خریدوفروش بلیت هواپیما، سایتهای مهاجرتی و جستجوی تبلیغات خودرو، ترندهای امروز بازاریابی در ایران هستند.
مدیرمارکتینگ دیتاک، رویدادها و بوتکمپهایی که شرکتهایی چون دیجیکالا، اسنپ یا تپسی بهشکل اختصاصی یا با همکاری یکتانت و تریبون برگزار میکنند را به عنوان ترندهای بازاریابی دیجیتال در ایران معرفی کرد. بهنام جاوید بر این باور است که دیتاک میتواند این برنامهها را از نظر دادهای و سوشاللیسنینگ بررسی کند.