به گزارش روابط عمومی مهرالبرز، روز یکشنبه نشست خبری چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی با حضور اهالی رسانه و مطبوعات در طبقه پنجم ساختمان مهرالبرز برگزار شد. در این نشست که با ریاست جناب آقای دکتر کمال خرازی برگزار شد ایشان به معرفی کنفرانس پرداختند. در ادامه گزیده ای از انعکاس خبر در رسانه های خبری را با هم می خوانیم.
انعکاس خبر در وبسایت خبری صدا و سیما
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای دکتر کمال خرازی در نشست خبری همایش گفت: ۳۶ مقاله به زبان فارسی در این همایش پذیرفته شده و ۴۰ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه میشود.
وی افزود: چهاردهمین همایش ملی و هفتمین همایش بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی سیزدهم و چهاردهم اسفند به صورت مجازی برگزار میشود.
آقای دکتر خرازی گفت: ۱۰ مقاله به زبان انگلیسی در این همایش پذیرفته شد و یک مقاله به زبان انگلیسی به صورت پوستر ارائه میشود.
وی افزود: پنج سخنران از کشورهای آلمان، زلاندنو، سوئیس، امریکا و ایران در این همایش مجازی سخنرانی خواهند کرد.
آقای دکتر خرازی گفت: این همایش با شعار به سوی یادگیری الکترونیکی اثربخش با تلاش مؤسسه آموزش عالی البرز و همکاری دانشگاههای امیرکبیر، خوارزمی و دیگر دانشگاههای کشور برگزار میشود.
ارزیابی کیفیت آموزش مهمترین دغدغه آموزش مجازی
رئیس چهاردهمین همایش ملی و هفتمین همایش بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی گفت: ارزیابی کیفیت آموزش در فضای الکترونیکی مهمترین دغدغه این همایش است.
آقای دکتر کمال خرازی در جمع خبرنگاران افزود: در آموزشهای حضوری با ارتباط مستقیم معلم و دانشجو و دانش آموز و برگزاری آزمونهای سنتی امکان ارزیابی کیفیت یادگیری و آموزش وجود داشت، اما در فضای مجازی ارزیابی صحیح و دقیق و کیفیت یادگیری نیاز به روشهای نوین دارد.
وی گفت: با توجه به شرایط کنونی زندگی و استفاده روزافزون از فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی حتی خریدهای روزانه نیاز به اینترنت و پهنای باند بیشتر و همچنین کاهش هزینههای مصرف به سبب افزایش استفاده در جامعه ضروری است.
رئیس چهاردهمین همایش ملی و هفتمین همایش بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی با بیان این که دولت تمام تلاش خود را به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه و افزایش پهنای باند و افتتاح اینترنت ۵G در پاسخگویی به این نیازها تلاش کرده است.
آقای دکتر خرازی افزود: هر چند یک پیشنهاد که هنوز به تصویب نرسیده در مجلس در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای افزایش هزینههای اینترنت و صرف آن در صدا و سیما وجود دارد، اما دولت با آن موافق نیست.
وی گفت: این همایش در محورهای علم آموزش و یادگیری و یاددهی در فضای مجازی براساس شاخصهای علوم شناختی همچنین استفاده از فناوریها در آموزش مجازی در کنار ارزیابی کیفیت یادگیری در فضای مجازی همچنین استفاده از ظرفیتهای آموزش مجازی در کنار آموزشهای حضوری و اخلاق و مسؤولیت پذیری اجتماعی در فضای مجازی فعالیت میکنند.
رئیس چهاردهمین همایش ملی و هفتمین همایش بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی افزود: از آنجا که تمام ابعاد زندگی بشر در فضای مجازی تبلور یافته است و حتی کودکان و خردسالان نیز به این فضا علاقه دارند به گونهای که جوانان، نوجوانان و کودکان با این فضا به سرعت مأنوس شده اند توجه به آموزش و یادگیری الکترونیکی ضروری به نظر میرسد.
آقای دکتر خرازی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا این آموزشهای مجازی بودند که موجب شدند دانشگاهها و مدارس تعطیل نشوند و میتوان از این ظرفیت آموزش مجازی پس از کرونا نیز به خوبی بهره برد.
وی افزود: علاقه مندان میتوانند به صورت رایگان با مراجعه به پایگاه اینترنتی مؤسسه آموزش عالی مهر البرز به نشانی www.mehralborz.ac.ir مراجعه کنند و از این طریق با لینک همایش از این همایش مجازی استفاده کنند.
یادآور میشود چهاردهمین همایش ملی و هفتمین همایش بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی سیزدهم و چهاردهم اسفند به صورت مجازی برگزار میشود.
نمایشگاه مجازی سه بعدی برای نخستین بار با مشارکت شرکتهای فعال در این زمینه در حاشیه این همایش دو روزه برگزار خواهد شد.
برگزاری هشت کارگاه تخصصی و همچنین میزگردهای تخصصی از دیگر برنامههای این همایش دو روزه است.
انعکاس خبر در وبسایت خبری ایسنا
برپایی نمایشگاه ۳بعدی از دستاوردهای حوزه آموزش الکترونیکی
همزمان با برگزاری چهاردهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی نمایشگاه ۳ بعدی شرکتهای فناور در حوزه آموزش الکترونیکی برپا خواهد شد.
به گزارش ایسنا دکتر کمال خرازی، رییس چهاردهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی در نشست خبری امروز با بیان اینکه این رویداد در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه جاری برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به شیوع کرونا آموزش الکترونیکی به عنوان یک ضرورت مطرح است؛ چرا که در شرایط کنونی آموزشهای مجازی تبدیل به بخشی از زندگی مردم شده است.
وی با اشاره به توسعه استفاده از رایانه و فضای مجازی در زندگی روزمره مردم، اظهار کرد: این امر به گونهای است که نسل جوان آمادگی زیادی برای کار با فضای مجازی دارند و آنها می توانند به خوبی خود را با آموزش مجازی تطبیق دهند و این کنفرانس در چنین شرایطی برگزار خواهد شد.
خرازی هدف از برگزاری این کنفرانس را بررسی فناوریهای مورد نیاز برای ارتقای کیفیت آموزشهای مجازی عنوان کرد و یادآور شد: در سیستمهای مجازی معلمان با تعاملی که با شاگردان دارند، قادر به ارزیابی کیفیت آموزشها هستند، ولی این امر در سیستم آموزش عالی الکترونیکی وجود ندارد؛ از این رو کاربرد فناوریهای نوین در این زمینه وارد شد.
رییس کنفرانس یادگیری الکترونیکی بررسی تجارب کشورهای دیگر در حوزه آموزش مجازی و اخلاق و مسئولیت اجتماعی را از محورهای این کنفرانس ذکر کرد و گفت: این کنفرانس با شعار “به سوی یادگیری اثربخش” برگزار می شود که در این راستا ۱۴۲ مقاله ارسال شده است که از این تعداد ۳۶ مقاله فارسی برای ارائه شفاهی و ۴۰مقاله برای ارائه پوستر پذیرش شده است.
به گفته وی ۱۰ مقاله انگلیسی برای این کنفرانس ارسال و پذیرش شده است و یک مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
خرازی برگزاری ۶ نشست تخصصی قبل از برگزاری کنفرانس اصلی را از برنامههای این کنفرانس ذکر کرد و افزود: ۵ سخنران کلیدی از ایران و کشورهای آلمان، آمریکا، زلاندنو و سوئیس در این رویداد به صورت مجازی سخنرانی خواهند داشت.
وی از برگزاری نمایشگاه ۳ بعدی از دستاوردهای شرکتهای فناور و متخصصان حوزه آموزش الکترونیکی همزمان با این کنفرانس خبر داد.
انعکاس خبر در وبسایت خبری ایرنا
خرازی: آموزش الکترونیکی ضرورت زندگی امروز است
تهران- ایرنا – مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی در ۱۳ و ۱۴ اسفند خبر داد و گفت: آموزش و یادگیری الکترونیکی در دوران همه گیری کرونا به ضرورت زندگی امروز تبدیل شد.
به گزارش خبرنگار آموزش و دانشگاه ایرنا، سید کمال خرازی روز یکشنبه در نشست خبری چهاردهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی افزود: با توجه به شیوع کرونا آموزش الکترونیکی به عنوان یک ضرورت مطرح است؛ چرا که شرایط کنونی آموزشهای مجازی را تبدیل به بخشی از زندگی مردم کرده است.
وی به توسعه استفاده از رایانه و فضای مجازی در زندگی روزمره مردم اشاره کرد و اظهار داشت: نسل جوان آمادگی زیادی برای کار با فضای مجازی دارد و آنها به خوبی خود را با آموزش مجازی تطبیق می دهند.
رییس چهاردهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی یادآور شد: در دوران همه گیری کرونا این نوع آموزش به نظام تعلیم و تربیت کشور کمک کرد.
خرازی ادامه داد: در سیستمهای آموزش مجازی معلمان با تعاملی که با شاگردان خود دارند قادر به ارزیابی کیفیت تدریس خود هستند، ولی این امر در سیستم آموزش عالی الکترونیکی وجود ندارد از این رو کاربرد فناوریهای نوین در این زمینه وارد شد.
وی همچنین گفت: یادگیری از طریق فضای مجازی و استفاده از این فضا در تمام سنین باید مورد توجه قرار گیرد.
مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درخصوص تامین بودجه استفاده از اینترنت نیز گفت:دولت موظف است هرکجا که نیازی باشد بودجه آن را نیز تامین کند، در حال حاضر که دنیا در خصوص کاهش هزینه ها، دسترسی راحت به اینترنت را در پیش گرفته است، ایران هم باید در این خصوص کار کند البته دولت تمام تلاش خود را در سال جاری در این خصوص انجام داده است.
خرازی هدف از برگزاری چهاردهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی به صورت آنلاین را بررسی فناوریهای مورد نیاز برای ارتقای کیفیت آموزشهای مجازی عنوان کرد.
وی بررسی تجارب کشورهای دیگر در حوزه آموزش مجازی و اخلاق و مسولیت اجتماعی را از محورهای این کنفرانس ذکر کرد و گفت: این کنفرانس با شعار “به سوی یادگیری اثربخش” برگزار می شود که در این راستا ۱۴۲ مقاله ارسال شده است که از این تعداد ۳۶ مقاله فارسی برای ارایه شفاهی و ۴۰مقاله برای ارائه پوستر پذیرش شده است.
رییس کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی یادآور شد: ۱۰ مقاله به زبان انگلیسی به دبیرخانه این کنفرانس ارسال و پذیرش شده است و یک مقاله هم به صورت پوستر ارایه می شود.
ارایه ۵ سخنرانی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی
خرازی برگزاری ۶ نشست تخصصی قبل از برگزاری کنفرانس اصلی را از برنامههای این کنفرانس ذکر کرد و افزود: پنج سخنران کلیدی از ایران و کشورهای آلمان، آمریکا، زلاندنو و سوئیس در این رویداد به صورت مجازی شرکت می کنند.
وی یادآور شد: همچنین در حاشیه برگزاری این کنفرانس نمایشگاه سه بعدی از دستاوردهای شرکتهای فناور و متخصصان حوزه آموزش الکترونیکی به صورت مجازی برگزار می شود.
انعکاس خبر در وبسایت خبری راه پرداخت (رسانه حامی کنفرانس)
کمال خرازی در پاسخ به راهپرداخت: کاهش قیمت اینترنت یک خواست عمومی است / ضرورت یادگیری الکترونیکی در پساکرونا
چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی ۱۳ و ۱۴ اسفند با مدیریت و همکاری دانشگاه مهرالبرز بهصورت مجازی برگزار خواهد شد. حضور در این کنفرانس رایگان است و علاقهمندان با ورود به سایت دانشگاه مهر البرز امکان دسترسی به لینک کنفرانس را خواهند داشت.
کمال خرازی، رئیس این کنفرانس بینالمللی در نشست خبری دانشگاه مهرالبرز با توضیح درباره جزئیات این کنفرانس گفت: «در پی فراخوان این کنفرانس ۱۴۲ مقاله دریافت شده و ۳۶ مقاله فارسی مورد پذیرش قرار گرفته است. همچنین ۴۰ مقاله بهعنوان پوستر ارائه خواهد شد. ۱۰ مقاله انگلیسی و یک پوستر انگلیسی نیز به این کنفرانس ورود کردهاند. یکی از بخشهای اصلی کنفرانس ۶ نشست تخصصی است که قبل از کنفرانس بهمنظور آمادگی ذهن مخاطبان و شرکتکنندگان در کنفرانس برگزار شد. همچنین ۵ سخنران کلیدی دعوت شده است تا در این کنفرانس حاضر شوند که از ۵ کشور مختلف به شکل مجازی سخنرانی خود را ارائه میدهند.»
او افزود: «در همین راستا ۵ کارگاه آموزشی و همچنین ۵ میزگرد تخصصی نیز همزمان با این کنفرانس و بهمنظور افزایش دانش در این حوزه برگزار خواهد شد. یکی دیگر از بخشهای جانبی قابلتوجه این کنفرانس نمایشگاه سهبعدی است که دستاوردهای شرکتهای مختلفی که در این حوزه فعال بودهاند را به شکل سهبعدی به نمایش خواهد گذاشت که البته همین نمایشگاه سهبعدی خود یک دستاورد تازه محسوب میشود.»
یادگیری الکترونیکی در محاصره اینترنت گرانقیمت
خرازی در پاسخ به این پرسش راهپرداخت که قیمت اینترنت مصرفی باتوجه به مصوبه مجلس افزایش پیدا خواهد کرد و آیا این موضوع بر آموزش الکترونیکی اثراتی خواهد داشت گفت: «مسئله هزینهها واقعاً یک مشکل اساسی است انتظار میرود همانطور که در دنیا هزینه ارتباطات کاهش پیدا کرده در ایران هم کاهش پیدا کند و نه افزایش. کنترل و البته کاهش قیمت اینترنت یک خواست عمومی است. امروزه ارتباطات مجازی بخشی از زنگی مردم است و طبیعتاً با اینکه استفاده از فضای مجازی افزایش پیدا میکند باید دولت جوابگو باشد و شرکتهای ارائهدهنده خدمات زیربنایی را مکلف به کاهش قیمت کند.»
او همچنین در ادامه با تشریح چگونگی شکلگیری بسترهای آموزش الکترونیکی گفت: «نیازهای جامعه خود هدایتکننده است. وقتی جامعه و مدرسه و مردم نیازی دارند دولت موظف است به نیازها پاسخ دهد. البته تاکنون باتوجهبه مشکلات تحریمی دسترسی به اینترنت نسبت به گذشته افزایش قابلتوجهی پیدا کرده است. این موضوع خود نشاندهنده آن است که دولت تلاش کرده تا به این نیازها پاسخ دهد. اگر کمبودی هم وجود دارد باید مدیریت شود.»
رحیم عبادی، رئیس دانشگاه مهر البرز نیز در ادامه توضیحات خرازی افزود: «افزایش قیمت اینترنت تصمیم مجلس است. این در حالی است که دولت تصمیم گرفته بود آموزشهای مجازی بهصورت رایگان انجام شود. بههرحال این نگرانی وجود دارد که افزایش هزینه اینترنت بر آموزش همگانی هم تأثیر منفی داشته باشد. اینکه حقالسهم به سمت صداوسیما برود نگرانکننده است. این در حالی است که بر اساس قانون اساسی آموزش باید رایگان و بسیار کمهزینه باشد.»
ضرورت یادگیری الکترونیکی
رئیس این کنفرانس بینالمللی با تأکید بر اینکه یادگیری الکترونیکی امروز بهعنوان یک ضرورت در زندگی مطرح است به اثرگذاری همهگیری کرونا بر درک این ضرورت اشاره کرد و گفت: «استفاده از رایانه و فضای مجازی و برقراری ارتباطات از طریق اینترنت روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکند. نسل جوان بهخصوص کودکان و نوجوان آمادگی لازم را برای یادگیری الکترونیکی دارند و با این شیوه تطبیق پیدا کردهاند.»
خرازی افزود: «حالا تودههای مردم درگیر فضای مجازی هستند؛ بنابراین ضرورت اینکه هرچه بیشتر ابعاد آموزش مجازی کاویده شود ملموستر شده است. از همین رو بر اساس مطالعه نیازها هدف این کنفرانس نخست این است که از منظر علم یادگیری تحقیقات مناسبی انجام شود. باید دید چطور میشود شرایطی را فراهم کرد که یادگیرندهها از بستر الکترونیکی بهتر استفاده کند و بهرهوری بالاتری داشته باشد. در این شرایط درک و شناخت فناوری بسیار مهم است. مطالعه و پژوهش در شرایط فعلی باید برایناساس باشد که چطور فضایی را برای یادگیری بهتر ایجاد کنیم.»
او در ادامه با اشاره به مقوله ارزیابی کیفیت آموزش و یادگیری در فضای الکترونیکی افزود: «در سیستم سنتی معلم خیلی نزدیک و تنگاتنگ با یادگیرنده در ارتباط است. ارتباط نزدیک بین معلم و یادگیرنده امکان تحلیل و بررسی وضعیت یادگیرنده را آسانتر میکند. این در حالی است که این پروسه در فضای یادگیری الکترونیک بسیار دشوار است. اینکه چگونه میتوانیم کیفیت یادگیری را ارزیابی کنیم در این کنفرانس بهطورجدی موردتوجه قرار میگیرد.»
استفاده از تجربه دیگر کشورها در یادگیری الکترونیکی
همچنین خرازی با تأکید بر اهمیت استفاده از تجارب برتری که در دنیا شکلگرفته گفت: «کشورهای مختلف تلاش میکنند هرچه بهتر وسیله آموزش مجازی را فراهم کنند، استفاده از این تجربیات نیز یکی دیگر از بخشهای این کنفرانس است. همچنین اخلاق و مسئولیت اجتماعی موضوع دیگری است که باید به آن توجهی جدی کرد. برایناساس باید دید چگونه شرایطی را فراهم کنیم تا مسائل اخلاقی و مسئولیت اجتماعی بهتر در یادگیری الکترونیک رعایت شود. این کنفرانس بر اساس این محورها و با شعار بهسوی یادگیری اثربخش طراحی شده است.»
خرازی در پایان با اشاره به اینکه دانشآموزان به دلیل شناخت و نزدیکی که با فضای مجازی دارند خود در تولید محتوای آموزشی هم نقش دارند گفت: «برگزاری چنین کنفرانسی میتواند به کیفیت آموزش مجازی کمک کند. یادگیری الکترونیکی بهعنوان یکی از سازوکارهای آموزش بسیار قابلتوجه است. این نکته را باید موردتوجه قرارداد که فضای مجازی در کنار فضای واقعی میتواند خیلی مؤثر باشد و از این تجربه حتی بعد از پایان کرونا هم نباید بهآسانی گذر کرد.»
تجربه دانشگاه مهر البرز در یادگیری الکترونیکی
رئیس دانشگاه مهر البرز نیز با تشریح چرایی برگزاری کنفرانس یادگیری الکترونیکی توسط این دانشگاه گفت: «دانشگاه مهر البرز باتوجهبه تجربه و سوابقی که از سال ۸۳ تا امروز به دست آورده میتواند در توسعه یادگیری الکترونیک کمک قابلتوجهی کند. همچنین با پذیرش این مسئولیت بهعنوان برگزارکننده چهاردهمین دوره کنفرانس به طور طبیعی خدمات آن در این زمینه توسعه بیشتری خواهد یافت.»
عبادی در پایان گفت: «مهر البرز یک دانشگاه الکترونیکی است و ازآنجاییکه این دانشگاه اولین دانشگاه کاملاً الکترونیکی کشور است، این کنفرانس را هم بهصورت مجازی برگزار کرده است. یکی از دلایل میزبانی هم این است که مهر البرز بهعنوان دانشگاه مجازی و تجربه طولانیمدت خود در حوزه یادگیری و یاددهی الکترونیکی با همکاری دانشگاههای بزرگ کشور توانایی برگزاری این کنفرانس را دارد.»