با دانشگاه مهرالبرز بیشتر آشنا شوید
توسعه هوشمند، یادگیری هدفمند چیست؟
ایران در چشمانداز ۱۴۰۴؛ کشوری است مقتدر و مبتنی بر اقتصاد دانایی محور، با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایهی اجتماعی در تولید ملی می باشد. یکی از مهمترین مؤلفه های کلیدی در اقتصاد دانایی محور میزان دانش و مهارت شهروندان در راستای تأمین نیازمندی های حرفهای جامعه میباشد که در این رابطه توسعه و تقویت کیفی محیط های آموزشی براساس فناوری ها و تکنولوژی های جدید امری ضروری است.
دانشگاه مهرالبرز با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص و باکیفیت و با رویکرد اعتلای آموزش و پژوهش در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات از اوایل سال ۱۳۸۲ در مقطع تحصیلات تکمیلی آغاز به کار نمود و خدمات آموزشی خود را در قالب روش نوین آموزش الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه داد. برنامههای آموزشی این دانشگاه بر اساس بومیسازی استانداردهای جهانی و تجارب دانشگاههای معتبر الکترونیکی پیشگام جهان بوده که با متناسبسازی آنها با ظرفیتها، توان و نیازهای کشور به اجرا درآمده است.
وجه تمایز شاخص دانشگاهی که در فضای الکترونیکی به ارائه خدمات آموزشی میپردازد با دیگر دانشگاههای سنتی در کیفیت، قابلیت و تنوع خدمات آموزشی، در دسترس بودن، صرفه اقتصادی مناسب و تسهیل فرایند یادگیری میباشد. در واقع یک دانشگاه مجازی نهتنها قابلیت ارائه کامل دورههای مختلف را با رعایت تمامی اجزا و با کیفیت مطلوب برای تعداد زیادی از مخاطبان خود را داراست، بلکه میتواند با ویژگی همیشه و همهجا در دسترس بودن چرخه کاملی از تحصیل و یادگیری مطلوب را تضمین نماید. طبق آمار موجود امروزه در سطح جهان حدود ۷۰ درصد مشاغل جدید ایجادشده به نحوی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد، بهنحویکه شاید در این عصر نتوان از علم یا تخصصی سخن گفت که فناوری اطلاعات را در آن تأثیرگذار نبوده و یا آن را متحول نکرده باشد.
در همین راستا دانشگاه مهرالبرز با تمرکز بر ارائه کیفی این الگوی نوین در تلاش است تا با بهرهگیری از بالاترین سطح ظرفیت و توان علمی، پاسخگوی بخش عظیمی از نیاز به فراگیری آموزش عالی بهویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی باشد و همگام با رشد فزاینده و همزمان این فناوری و تمایل به ادامه تحصیلات در کشور، اقدام به تربیت نیروی انسانی متخصص برای جامعه دانشمحور آینده ایران نماید. محوریت فناوری اطلاعات در ساختار دانشگاه این امکان را ایجاد مینماید که فارغالتحصیلان یا خود عامل ایجاد مشاغل جدید بیشتری شوند و یا نیاز مبرم جامعه به تحصیلکردگان مسلط به مهارتهای حرفهای نوین را تأمین نمایند. دانشگاه مهرالبرز به همت جمعی از مدیران مجرب و اساتید متخصص حوزههای مدیریت و فناوری اطلاعات کشور پس از دو سال کار تحقیقاتی و مطالعاتی در سال ۱۳۸۳ با دریافت موافقت قطعی خود از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و تحقیقات تأسیس شد.
اساسنامه دانشگاه در جلسه مورخ ۱۹/۱/۱۳۸۵ شورای گسترش مورد تأیید و تصویب قرار گرفت و با تکمیل و استقرار ارکان بهویژه فعال نمودن هیئتامناء با حضور نماینده محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین تدوین برنامه راهبردی ۵ ساله اول، بهعنوان نخستین دانشگاه الکترونیکی غیردولتی جمهوری اسلامی ایران از بهمن ماه ۱۳۸۶ با پذیرش ۱۲ دانشجوی ارشد دررشته مدیریت فناوری اطلاعات، فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود.
محور اصلی برنامههای آموزشی مهرالبرز در مقطع تحصیلات تکمیلی در برنامه پنجساله اول راهاندازی ده دوره کارشناسی ارشد و از مجموعه رشتههای مدیریتی بود که ابتدا دو رشته مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت کسبوکار و پسازآن بهتدریج و در طول هرسال با تأمین زیرساختهای آموزشی و فنی، رشتههای مختلف فنی ومهندسی به مجموعه دورههای دایر مهرالبرز اضافه گردید. لازم به ذکر است هم اکنون در ۲۹ رشته و کدگرایش مقطع کارشناسی ارشد در چهار حوزه مدیریت، علوم مهندسی، فناوری اطلاعات، علوم انسانی و همچنین ۳ رشته مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی و مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی به دانشجویان خدمات آموزشی و پژوهشی ارائه میگردد.
در حال حاضر، در دانشگاه مهرالبرز در مقطع کارشناسی ارشد چهار دانشکده دایر می باشد؛ دانشکده فناوری اطلاعات (با رشته های آموزشی علوم تصمیم ومهندسی دانش، مهندسی فناوری اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات)، دانشکده مدیریت (با رشته های آموزشی مدیریت کسبوکار، مدیریت صنعتی،مدیریت دولتی، گروه مالی و بانکداری، گروه مالی و بیمه، مدیریت بازرگانی) دانشکده علوم مهندسی (با رشته های آموزشی مهندسی صنایع، مهندسی ساخت و مدیریت پروژه، مهندسی محیط زیست و مهندسی نفت). دانشکده علوم انسانی (با رشته های آموزشی یادگیری الکترونیکی، مدیریت آموزشی،تکنولوژی آموزشی، روانشناسی). همچنین در مقطع کارشناسی دو دانشکده مدیریت (مدیریت بازرگانی و دولتی) و کامپیوتر (مهندسی کامپیوتر) هم فعالیت خود را در سال ۱۴۰۱ آغاز نموده اند. گرچه آموزش الکترونیکی در کشور ما نوپا و در آغاز راه می باشد و طبیعتا رعایت دقیق استانداردهای مطلوب دنیا درجامعه ایران با توجه به زیرساخت های موجود کشور مقداری سخت و پرهزینه می باشد اما تلاش کلیه دست اندرکاران دانشگاه از موسسان تا کارشناسان، معطوف به رعایت بهترین کیفیت و تامین امکانات مناسب آموزشی و فنی موجود بوده که در طی این مسیر دست همه خیرخواهان، اساتید، متخصصان و دانشجویان را به گرمی فشرده و از همگان برای یاری رساندن به توسعه یادگیری الکترونیکی با کیفیت و مداوم در عرصه آموزش عالی کشور و پیاده سازی دانشگاه الکترونیکی ممتاز در کشور و شناخته شده در سطح منطقه دعوت می نماییم.