دانشکده علوم انسانی

شامل ۴ رشته گرایش تحصیلی

رشته مهندسی فناوری اطلاعات

مهندسی فناوری اطلاعات

معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری تواناساز و فرابخشی در تمامی حوزههای اجتماعی, اقتصادی و کسب و کار مطرح میباشد. در هزاره سوم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی بشر تلفیق گردیده که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش جامعه بشری میشود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.
نگاه فنی و جامع به چرایی (Why), چیستی (What) و چگونگی (How) فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در حوزه اکادمیک در رشته مهندسی فناوری اطلاعات تبیین شده است. این رشته در سه مقطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی امروزه در دانشگاههای معتبر ارائه میگردد. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات، مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند.
مهندسی فناوری اطلاعات رشته‌ای است که هدف آن پر کردن فاصله مابین علوم  رایانه و کاربردهای آن در کسب و کار و سازمانها است. در این رشته کارشناسانی تربیت می‌شوند که هم با علوم نرمافزاری و سختافزاری و فناوریهای اطلاعاتی آشنا هستند و هم با اصول مدیریت سازمانی آشنایی دارند. این رشته با توجه به نیازهای موجود در سالهای اخیر در دانشگاه‌های کشور تاسیس شده و رو به رشد است.

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های زیر است:

1.    تجارت الکترونیکی
2.    مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
3.    معماری سازمانی
4.    تولید نرم افزار
5.    امنیت اطلاعات
6.    شبکه‌های کامپیوتری
7.    مهندسی (IT)
8.    فناوری اطلاعات پزشکی

گفتگوی ویژه با سرپرست دانشکده فناوری اطلاعات

کاربرد این رشته در جامعه

تجارت الکترونیکی (E-Commerce) مفهوم و جریان قدرتمندی است که زندگی اجتماعی و اقتصادی بشر را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. تجارت الکترونیکی از نمودهای عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصاد است. این سبک از تجارت به دلیل مزایا و منافع سرشاری که برای انسان داشته، به سرعت در حال گسترش است و امروزه بیش از 35 درصد حجم اقتصاد جهان در حوزه تجارت الکترونیکی مبادله میشود. میتوان به قطعیت ادعا کرد که تجارت الکترونیکی بسیاری از محدودیت های تجارت و کسب و کار سنتی را از پیش روبرداشته است و نه تنها فرم و شکل ظاهری تجارت سنتی را بلکه مدل و محتوای تجارت و کسب و کار را نیز دستخوش تغییرات خود کرده است.

طراحی و پیادهسازی بازارها (Marketplace)، حراجها (E-Tenders) و فروشگاههای مجازی (E-Shop) که هیچ مکان فیزیکی را اشغال نکردهاند و در عین حال امکان بازدید و گردش در این بازارها در هر زمانی و از هر نقطه از جهان بدون ترک منزل میسر است و همچنین فرایند انتخاب و سفارش خرید کالاهایی که در نقاط مختلف جهان پردازش و تولید میشوند و در شبکه اینترنت تبلیغ می شوند از طریق پرداخت های الکترونیکیفراهم شده است. همه این گزینه ها سبب شدهاند که تجارت الکترونیکی (E-Commerce) معجزه قرن تلقی شود.
از نظر علمی و آکادمیک تجارت الکترونیکی بدین صورت تعریف شده است: “خرید (buy) و فروش (sell) و مبادله (Exchange) کالا (product)، خدمات (services) و اطلاعات (Information) از طریق شبکه های رایانهای از جمله اینترنت”. مدلهای تجارت الکترونیک فرایندهای متنوعی مانند مبادله، تحویل فوری مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیکی وجوه، مبادله الکترونیکی سهام، بارنامه الکترونیکی، طرح های تجاری و مهندسی و خدمات پس از فروش را نیز در بر می گیرد. مدلهای متفاوتی مانند تجارت بنگاهها با مشتریان (B2C) بنگاهها با بنگاهها (B2B) دولت با بنگاهها (G2B) و … در حوزه تجارت الکترونیکی وجود دارند که چنانچه مفهوم تواناسازی و مکانیزه کردن فرایندهای داخلی سازمانها و بنگاهها را نیز در بر گیرد مفهوم کسب و کار الکترونیکی شکل خواهد گرفت.
ویژگی اصلی این نوع از تجارت تسهیل فرآیندهای تجاری، حذف فرآیندهای غیرضروری و زائد در انجام امور بازرگانی و کاهش هزینه ها از طریق بهبود و افزایش هماهنگی، کاهش هزینه های اداری خصوصاً هزینه مکاتبات و نیز بهبود دسترسی به بازار و افزایش تنوع برای مشتریان است.
امروزه تجارت الکترونیکی بر بستر فناوریها و ابزارهای نوین مانند وب 2، شبکههای اجتماعی، تلفنهای همراه، عاملهای هوشمند، پایگاه داده معنای و فضای مجازی سه بعدی در حال تکوین و پیادهسازی، لذا وجود متخصصان فناوری اطلاعات که مفاهیم تجارت و کسب و کار را درک نموده و بر طراحی سیستمها و ابزارها مسلط میباشند، برای توسعه تجارت الکترونیکی در هر کشور ضروری میباشد.
در دانشگاه مهر البرز با بهرهگیری از تجارب رشتههای مدیریت فناوری اطلاعات در گرایشهای سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته، مدیریت دانش و منابع اطلاعاتی و همچنین رشته مهندسی فناوری اطلاعات و رشته MBA، گرایش جدید تجارت الکترونیکی در رشته مهندسی فناوری اطلاعات طراحی و اجرا گردیده است.

فارغالتحصیلان گرایش تجارت الکترونیکی رشته مهندسی فناوری اطلاعات، با توجه به دانش، تخصصها و مهارتهایی که در دوران تحصیل کسب مینمایند میتواند در بخشهای ذیل مشغول به کار شوند:
1.    کارشناس مطالعه، بررسی و امکان سنجی طرحهای تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی
2.    طراح و کارشناس راه حلهای تجارت الکترونیکی برای بنگاهها
3.    طراح و تحلیلگر راهحلهای بازارهای الکترونیکی و فروشگاهای الکترونیکی
4.    معمار ایجاد بسترهای مورد نیاز کسب و کار الکترونیکی در سازمانها
5.    معمار ایجاد خدمات الکترونیکی در بنگاهها و سازمان
6.    کارشناس جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات تجاری
7.    کارشناس ایجاد و نگهداری نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی
8.    کارشناس پشتیبانی شرکت های پرداخت اینترنتی و پایانههای فروش
9.    کارشناس پشتیبانی شرکت های بیمه الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی
10.    کارشناس خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه
11.    کارشناس تحلیل و طراحی پایگاه‌های داده، انبارهای داده تجاری و بازاریابی الکترونیکی
12.    تحلیلگر منابع سازمانی جهت اجرای پروژه‌های تجارت در سازمانها
13.    مشاور فناوری اطلاعات مدیران ارشد
14.    مشاور فناوری اطلاعات شرکتهای بازرگانی، توزیع و فروش

مشاهده برنامه درسی و جدول شهریه

گفتگوی ویژه با دانشجویان و دانش آموختگان برتر دانشگاه

در این ویدیو با سرکار خانم مرجان نوبختی دانشجوی برتر رشته مهندسی فناوری اطلاعات و جناب آقای عباسعلی رضایی دانش آموخته برتر همین رشته و پذیرفته شده دکتری در دانشگاه تهران گفتگویی را انجام داده ایم. در این گفتگو در مورد دانشگاه، نحوه تحصیل و روش های رسیدن به موفقیت تحصیلی صحبت هایی مطرح شده است.

فیلم های مرتبط با رشته

نمونه محتوای آموزشی

در طول دوران تحصیل شما محتوای آموزشی که هر هفته برای شما در پرتال دانشجو قرار می گیرد با آخرین تکنولوژی تصویربرداری تهیه شده است.
در این محتوا استاد جلوی دوربین قرار گرفته و مبحث درسی را برای شما شرح داده است. این محتوا دائمی بوده و محدودیتی برای تماشا کردن آن وجود ندارد به گونه ای که شما می توانید هر چند بار که می خواهید آن را مشاهده نمایید.

برای مشاهده بر روی تصویر کلیک کنید.

نمونه کلاس آنلاین

کلاس آنلاین خط ارتباطی بین استاد و دانشجو است و یکی از ابزارهای آموزش الکترونیکی می باشد.
در طول یک نیمسال تحصیلی شما 3 جلسه کلاس آنلاین را تجربه خواهید کرد که اساتید یا دستیاران آموزشی هر درس در این جلسات به رفع اشکال دروس و مرور مطالب درسی با شما می پردازند.

برای مشاهده بر روی تصویر کلیک کنید.

با مهرالبرز از زبان دانش آموختگان پذیرفته شده مقطع دکتری آشنا شویم

در این ویدیو دانش آموختگان برتر مهرالبرز در مورد تجربیات خود در زمان تحصیل در مهرالبرز می گویند. این دانش آموختگان هم اکنون در مقطع دکتری تخصصی در حال تحصیل می باشند و در زمان تحصیل چالش ها و دغدغه هایی داشته اند که ممکن است پاسخگوی سوالات بسیاری از پذیرفته شدگان جدید دانشگاه باشد.

برای مشاهده بر روی تصویر کلیک کنید.

 تصاویر مرتبط به بازدید های رشته