
در جریان بازدید دانشجویان و اساتید مدرسه حکمرانی شهید چمران و دکتر رازینی، مشاور وزیر علوم، از دانشگاه مهرالبرز، بر اهمیت زیرنظامهای غیرانتفاعی و ظرفیتهای دانشگاه مهرالبرز بهعنوان تنها دانشگاه الکترونیکی کشور جهموری اسلامی ایران تأکید شد.
دکتر رازینی، مشاور وزیر علوم، در این بازدید علت انتخاب دانشگاه مهرالبرز را برخورداری آن از «دو ویژگی اساسی» دانست و گفت:
«نخست اهمیت و جایگاه زیرنظامهای غیردولتی در آموزش عالی است و مهرالبرز بهعنوان یک دانشگاه غیرانتفاعی نمونهای ویژه محسوب میشود؛ و دوم آنکه این دانشگاه، اولین و تنها دانشگاه الکترونیکی ودیجیتال کشور است.»
او با اشاره به چالشهای اساسنامه دانشگاههای غیرانتفاعی افزود:
«بیش از ۲۵۰ مؤسسه و نزدیک به ۲۰ دانشگاه غیرانتفاعی در کشور فعال هستند، اما تنها دانشگاهی غیرانتفاعی الکترونیکی دانشگاه مهرالبرز است.»
تأکید بر مدل بومی یادگیری الکترونیکی و ضرورت تحول در حکمرانی آموزشی
در بخش دیگری از این بازدید، دکتر عبادی، قائممقام دانشگاه مهرالبرز، با خیرمقدم به حاضران، به معرفی مدل ۱۰ضلعی بومی یادگیری الکترونیکی مهرالبرز پرداخت و گفت:
«تلاش ما این است که با بهرهگیری از فناوریهای نوظهور، یادگیری را برای دانشجویان لذتبخش و اثربخش کنیم.»
او ضمن نقد نظام حکمرانی آموزش عالی کشور افزود:
«نتیجه ساختار فعلی، توسعه بیرویه کمی در آموزش عالی بوده و توسعه کیفی مغفول مانده است.»
دکتر عبادی همچنین با اشاره به آمار بالای بازماندگان از تحصیل در مدارس، از راهاندازی مدرسه مجازی مهرالبرز را بهعنوان یکی ازراههای پاسخ به این چالش خبر داد.
ارائه نقشه راه تحول دیجیتال در آموزش عالی
سپس دکتر امینی، مدیر مرکز نوآوری و تحول دیجیتال دانشگاه مهرالبرز، با تأکید بر ماهیت تمامالکترونیک این دانشگاه از بدو تأسیس گفت:
«دانشگاه مهرالبرز با توجه به پارادایمهای نوین آموزش عالی، نقشه راهی جامع برای حرکت به سمت یک دانشگاه ذاتاً دیجیتال ترسیم کرده است.»
او محورهای این نقشه راه را شامل موارد زیر دانست:
انقلاب داده و هوش مصنوعی در آموزش، شخصیسازی یادگیری، امنیت داده و حکمرانی هوش مصنوعی،
تحول در یاددهی و یادگیری بر اساس انتخاب مسیرهای شخصی توسط دانشجو در بستر فناوریهایی چون AI، VR، AR، Gamification و Cloud Computing،
تدوین مدل ۷بعدی بلوغ دیجیتال برای رسیدن به اکوسیستمسازی دیجیتال.
دکتر امینی در ادامه گفت:
«در عصر فناوری، پرسش اصلی این است که دانشگاه چه ویژگیهایی باید داشته باشد و هوشمندسازی چگونه باید در همه ابعاد پیاده شود؟»
او حرکت آموزش عالی از مدرکمحوری به مهارتمحوری و توجه به رویکردهای پژوهشی مانند علم باز (Open Science) را از الزامات دنیای جدید دانست و از برگزاری نخستین کنفرانس دانشگاه آینده در سال ۱۴۰۳ بهعنوان نمونهای از پیوند دانشگاه مهرالبرز با صنعت یاد کرد.
گزارش از آزمایشگاههای مجازی دانشگاه
در ادامه، دکتر یعقوبی، معاون فناوریهای دیجیتال دانشگاه مهرالبرز، به معرفی و تشریح آزمایشگاهها و لابراتوارهای مجازی دانشگاه بهویژه برای رشتههای فنی و مهندسی پرداخت و مزیتهای این زیرساختها را در توسعه آموزش مهارتمحور بیان کرد.
دربخش بعدی به سئوالات اساتید و دانشجویان بازدیدکننده پاسخ داده شده است.
دو سفر دیجیتالی مهرالبرز؛ سفر دانشجو و سفر دانشگاه
در پایان، دکتر ابیلی، رئیس دانشگاه مهرالبرز، با اشاره به نقش دستیاران آموزشی و پشتیبانی فنی در کلاسهای دیجیتال گفت:
«در آموزش دیجیتال، دستیاران آموزشی و پشتیبانهای فنی همواره همراه استاد و دانشجو هستند و تسهیلگری فرآیند یادگیری را بر عهده دارند.»
او سپس از دو سفر حیاتی دانشگاه مهرالبرز سخن گفت:
سفر دانشجو: «دانشجو از لحظه ثبتنام تا فارغالتحصیلی یک سفر کاملاً دیجیتال را تجربه میکند و حتی پس از آن نیز رها نخواهد شد.»
سفر دیجیتالیشدن دانشگاه: «دانشگاه نیز در مسیر بلوغ دیجیتال حرکت میکند تا بتواند فعالیتهای یادگیری را متنوع کرده و یادگیری مستمر و تیمی را برای دانشجویان فراهم سازد.»