این مستند به همت دکتر رحیم عبادی و همکاری سرکار خانم ها مرجان آقایی و شیما سلیمانی در دو فصل مستقل، تقدیم روسای موسسات، دست اندرکاران و مسئولان حوزه یادگیری الکترونیکی و پژوهشگران و مدیران آموزش عالی و سایر علاقهمندان می شود.
فصل اول، بیان یک دهه تلاش درونی برای ارتقاء موسسه به دانشگاه در قالب برنامه توسعه ده ساله (1400- 1391) با رویکرد توانمندسازی و ارتقاء درونی شاخصهای اصلی آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی و امور فنی و زیرساخت مؤسسه و فصل دوم، بیان ضوابط و استانداردهای ارتقاء موسسه به دانشگاه از منظر وزارت علوم، شامل: برنامهها و اقدامات سازمانی، مقررات، آئیننامهها و برنامهها و اقدامات بیرونی مرتبط با نهادهای مسئول و تصمیمساز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود. این تجربه که حاصل ده سال تلاش فشرده خانواده مهرالبرز است، مسیر ارتقاء موسسه به دانشگاه را مستند در اختیار علاقه مندان می گذارد و می تواند الگو و راهنمایی مفید برای سایر موسسات که علاقه مند به ارتقاء موسسات به دانشگاه هستند، باشد.
در معرفی کتاب آمده است: توسعه آموزش و یادگیری الکترونیکی در عصر امروز، در عین حال که موجب تسهیل و آسانسازی امر آموزش در کشور میشود، فرصتی بینظیر برای شناخت و گسترش یادگیری الکترونیکی و تحول در بخش آموزش، بهویژه آموزش عالی کشور با تکیه بر فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحولآفرین فراهم کرده است. این فرصت را باید مغتنم شمرد و برکیفیت و اثربخشی یادگیری، بهویژه یادگیری الکترونیکی و یادگیری دیجیتالی بهعنوان زیرنظام آموزش عالی تاکید کرد.
مهرالبرز طی بیست سال فعالیت علمی و آموزشی خود تلاش کرده است بهعنوان یکــ نهــاد آمــوزش عالی در کشور، پیشــران نشر دانش و پژوهش در بستر یادگیری الکترونیکی باشد و با ارائه الگویی کارآمد و اثربخش برگرفته از مدلهای موفق جهانی و در عین حال بومی، انتخاب اول مخاطبان در ایران قرار گیرد.
مهرالبرز طی این سالها با تلاش و کوشش اساتید، دانشجویان و دستاندرکاران مؤسسه و با دستیابی به دانش و تجربه مفید و موثر، سعی در شناسایی استانداردهای روز جهانی در زمینه یادگیری الکترونیکی و پیادهسازی آن در نظام آموزش عالی ایران داشته و زمینه ارتقاء مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز به دانشگاه را فراهم آورد و با تکیه بر ضوابط ومقررات آموزش عالی ایران، مسیر رشد و تعالی سازمانی خود را فراهم ساخته است.
تمرکز اصلی مهرالبرز برای طی روند رشد و ارتقاء مؤسسه به دانشگاه در دو مسیر درونی و بیرونی ادامه خواهد داشت.
مسیر درونی : در قالب دو برنامه توسعه پنج ساله (1391 الی 1395 و از 1395 الی 1400)؛
مسیر بیرونی : در قالب مقررات آموزشی ، پژوهشی و دانشگاهی مستند به آئیننامههای ارتقاء.
از آنجا که این مسیر بسیار سخت و طولانی طی یک برنامه ده ساله به موفقیت انجامید، بر آن شدیم که راه دشوار و در عین حال لذتبخش ارتقاء مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز به دانشگاه را بهعنوان نخستین تجربه تاسیس یک دانشگاه الکترونیکی با عنوان دانشگاه آینده برای علاقهمندان مستند نماییم تا زمینه توسعه ارتقاء سایر مؤسسات آموزش عالی به دانشگاه در ایران بیش از گذشته فراهم شود.
درمقدمه کتاب به قلم دکتر سیدرسول عمادی، مدیرکل محترم دفتر آموزش عالی نیز نکاتی درخصوص کتاب بیان نمودند.
رویکرد وزارت علوم در دوره جدید مدیریت، تأکید بر کیفیت آموزش عالی است. شایان ذکر است که کماکان دیدگاههای متفاوتی جهت قبول دانشگاه الکترونیکی در رشتههای مختلف در دانشگاه ها وجود دارد؛ اما آموزشهای تعاملی با فناوریهای روز دنیا ثابت کرده است که ما میتوانیم با این فناوریهای نوین حس حضور در دانشگاه را در آموزشهای مجازی به نحوی مؤثرتر برای دانشجویان و استادان فراهم نماییم.
اکنون که دانشگاه مهرالبرز جلودار و پیشگام اولین دانشگاه الکترونیکی در کشور شده است. امیدواریم که در آینده نزدیک بتواند به یک دانشگاه دیجیتال تبدیل شود و با اشاعه تجارب خود در زمینه تحول دیجیتال و فناوری های نوظهور از جمله متاورس و با بهبود و ارتقاء کیفیت در این دانشگاه، پیشرو در توسعه فناوری های نوین در آموزش الکترونیکی در دانشگاه های کشور و منطقه باشد.
اینجانب ضمن تبریک به دست اندرکاران حوزه یادگیری الکترونیکی کشور لازم است از اهتمام اعضاء هیات امناء، هیات رئیسه، اساتید و کارکنان دانشگاه مهرالبرز و همچنین تدوین فرآیند ارتقاء موسسه به دانشگاه تحت عنوان کتاب “دانشگاه آینده” صمیمانه سپاسگزاری نمایم و ضمن توصیه به همگان برای مطالعه این کتاب ارزشمند و مستند ماندگار، موفقیت همه آنان را از خدای بزرگ آرزو نمایم.
مخاطبان اصلی این کتاب پژوهشگران، مدیران و موسسات آموزش عالی خواهند بود.
علاقه مندان می توانند از طریق انتشارات دانشگاه مهرالبرز نسبت به تهیه کتاب اقدام نمایند.