دوره ششم طرح سنجش روان شناختی دانشجویان 

دوره ششم طرح سنجش روان شناختی دانشجویان  از تاریخ اول تا سیزدهم مرداد ۱۴۰۲ با همکاری واحد مشاوره تحصیلی دانشگاه مهرالبرز و  کلینیک مهروان از تاریخ برای دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ فعال می گردد.

دانشجویان با تکمیل فرم پرسشنامه سنجش سلامت، از خدمات زیر بهره مند می گردند:

  • دریافت گزارش رایگان از نتیجه تکمیل پرسشنامه (پس از آماده شده نتایج و تماس با کلینیک مهروان)
  • شرکت رایگان در وبینار تشریح و توضیح متغیرهای سنجش (اطلاع رسانی خواهد شد)
  • تفسیر نتایج گزارش با تمایل افراد توسط متخصصین کلینیک (تماس با کلینیک مهروان)
  • یک جلسه رایگان روان درمانی (تماس با کلینیک مهروان)

این طرح با هدف بررسی وضعیت روان شناختی و آموزشی/تربیتی دانشجویان دانشگاه مهرالبرز از نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷به اجرا درآمد. کلیه اطلاعات ثبت شده به صورت محرمانه و بدون ثبت در پرونده دانشجو، مستقیماً در اختیار متخصصین کلینیک مهروان قرار می گیرد و نتیجه تفسیر این طرح نیز به صورت تفکیکی (مطابق نمونه پیوست) متعاقباً توسط کلینک مهروان در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. با توجه به موارد فوق درخواست اکید می شود که با دقت نسبت به ثبت پاسخ برای هر سوال اقدام نمایید.

همچنین نتایج سنجش به عنوان پیش ­آزمون و همچنین به عنوان داده های اولیه برای برنامه ریزی، سیاست گذاری و مداخله سلامت روان دانشجویان به کار گرفته می شود. مراحل بعدی طرح، شامل اجرای برنامه های غربال، مداخله، درمان گروهی و پس آزمون (با هدف سنجش اثربخشی مداخلات) خواهد بود. در این گزارش، ویژگی جمعیت شناختی شرکت کنندگان، وضعیت شرکت کنندگان متغیرهای اختلال روانی، خود تنظیمی و عوامل تحصیلی گزارش می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک مهروان به لینک زیر مراجعه نمایید

لینک آشنایی با کلینیک مهروان : https://mehralborz.ac.ir/mehravan-clinic

دانشجویان گرامی می توانند در ساعات اداری با تماس قبلی نسبت به تعیین وقت با متخصصین و مشاورین کلینیک مهروان اقدام نمایید.

همچنین در صورت تمایل با مراجعه به دفتر کانون دانش آموختگان واقع در طبقه همکف ساختمان مهرالبرز به صورت حضوری تعیین وقت نمایید.
شماره تماس نوبت دهی: ۰۹۲۲۳۷۸۱۵۱۲

خلاصه نتایج کلی طرح آموزش و سنجش روان شناختی  دانشجویان در دوره قبل

گروه شرکت کننده در طرح شامل 544 دانشجو از همه مقاطع و رشته ها بودند. نتایج به طور کلی نشان می دهد که در حوزه اختلالات اضطرابی، خود تنظیمی و ارتباطی بیشترین میزان مداخله لازم است.

  • میانگین معدل اعلام شده 79/16 بود و حدود 48 درصد از شرکت کنندگان معدلی بین 17 تا 20 داشتند.
  • 20 درصد از شرکت کنندگان سابقه تجدید یا  مشروطی دارند.
  • 96 درصد از نفرات گزارش کرده اند که به رشته خود علاقه مند هستند.
  • 80 درصد شرکت کنندگان بیان کرده اند که از محل تحصیلی خود رضایت دارند.
  • 90 درصد نفرات اعلام کرده اند که با دوستان و اساتید خود در کلاس های حضوری یا مجازی احساس صمیمیت دارند
  • 25 درصد از مردان و 13 درصد از زنان گفته اند که در محیط تحصیلی سابقه پرخاش یا درگیری داشته اند.
  • 43 درصد از مردان و 35 درصد از زنان سابقه مشکلات توجه، تمرکز و ضعف حافظه را گزارش کرده اند.
  • 61 درصد از مردان و 70 درصد از زنان سابقه مشکلات عاطفی و هیجانی در محیط تحصیلی را گزارش کرده اند.
  • 29درصد از مردان و 36 درصد از زنان مشکل ضعف بینایی را گزارش کرده اند.
  • ضعف شنوایی در بین 3 درصد مردان و 6 درصد از زنان رایج است.
  • 34 درصد از مردان و 27 درصد از زنان خواب منظمی ندارند و مشکلات خواب را گزارش کرده اند.
  • 23 درصد از مردان و 17 درصد از زنان عادات غذایی بد دارند و به طور منظم و سالم غذا نمی خورند.
  • پرخوری در 51 درصد از مردان و 38 درصد از زنان رایج است.
  • 13 درصد از مردان و 11 درصد از زنان دارای بیماری جسمانی خاص بودند.
  • 21 درصد مردان و 16 درصد زنان داروی پزشکی خاص مصرف می کنند.
  • 8 درصد از مردان و 4 درصد از زنان بیان کرده اند که سابقه مصرف داروی روان پزشکی دارند.
  • 7 درصد از مردان و 9 درصد از زنان اشاره کرده اند که در خانواده آنها سابقه بیماری روان پزشکی وجود دارد.
  • میانگین نمره بهوشیاری زنان و مردان تقریباً برابر است و 15 درصد از مردان و 19 درصد از زنان در بهوشیاری دارای اختلال بودند.
  • میانگین نمره خودشناسی انسجامی در زنان و مردان تقریباً برابر است و 13 درصد از مردان و 16 درصد زنان در خودشناسی انسجامی دارای اختلال بودند.
  • خودمهارگری زنان اندکی بالاتر از مردان بود، اما به طور کل میانگین زنان و مردان نزدیک است و 16 درصد از مردان و 13 درصد از زنان دچار اختلال در خودمهارگری هستند.
  • نمره شفقت به خود زنان و مردان تقریباً برابر بود و درصد اختلال شفقت به خود در زنان 20 و در مردان 14 است.
  • انعطاف پذیری روان شناختی زنان و مردان تقریباً برابر است و اختلال انعطاف پذیری روان شناختی در زنان 45 درصد و در مردان 42 درصد رواج دارد.
  • ناگویی هیجانی زنان بیشتر از مردان بود و ناگویی هیجانی در مردان حدود 16 درصد و در مردان حدود 15 درصد است.
  • تشخیص هیجانی زنان و مردان تقریباً مشابه است و حدود 17 درصد مردان و 15 درصد زنان اختلال تشخیص هیجان دارند.
  • دشواری توصیف احساس در مردان بیشتر از زنان است و حدود 17 درصد از مردان در توصیف هیجان مشکل دارند. درصد دشواری توصیف هیجان در زنان نیز 17 درصد است.
  • تفکر عینی در زنان و مردان مشابه بود و نرخ شیوع اختلال درک عینی در بین مردان 9 درصد و در بین زنان 11 درصد است.
  • میانگین اختلال کلی روان در زنان به طور بارزی بیش از مردان بود و حدود 30 درصد از زنان و 23 درصد از مردان به طور کلی دارای اختلال روان هستند.
  • نمره خصومت در مردان و زنان میانگین مشابهی داشت و درصد خصومت در بین زنان 17 و در بین مردان 14 است.
  • نمره اضطراب مردان به شکل قابل توجهی بالاتر از مردان است و نرخ اضطراب در بین زنان 25 درصد و در بین زنان 18 درصد است.
  • زنان در وسواس نیز به طور معنی دار نمره بالاتری داشتند و اختلال وسواس-اجبار در 17 درصد مردان و 20 درصد زنان مشاهده می شود.
  • نمره حساسیت بین فردی در زنان بالاتر از مردان بود و حساسیت در روابط بین فردی در 19 درصد مردان و 20 درصد زنان مشاهده می شود.
  • زنان به نسبت مردان شکایات جسمانی بیشتری دارند و اختلال جسمانی سازی در 19 درصد مردان و 26 درصد زنان وجود دارد.
  • نمره میانگین روان پریش خویی زنان اندکی بالاتر از مردان بود و حدود 16 درصد مردان و 22 درصد زنان اختلال روان پریشی دارند.
  • افکار بدبینانه زنان به طور معنی داری بالاتر از مردان است و تفکرات پارانوئیدی در 14 درصد مردان و 23 درصد زنان قابل مشاهده است.
  • ترس مرضی زنان بالاتر از مردان بود و ترس مرضی در 15 درصد زنان و 20 درصد زنان وجود دارد.
  • افسردگی زنان به شکل قابل توجهی بالاتر از مردان بود و حدود 12 درصد مردان و 21 درصد زنان اختلال افسردگی را نشان دادند.
  • میانگین نمره فشار روانی در زنان و مردان تقریباً برابر بود و 9 درصد مردان و 13 درصد زنان تحت فشار روانی بسیار شدید هستند.
  • میزان رضایت از زندگی نیز در بین زنان و مردان مشابه بود و حدود 14 درصد مردان و 13 درصد زنان از زندگی خود رضایت ندارند.
  • بی انگیزگی مردان بالاتر از زنان بود و حدود 38 درصد مردان و 43 درصد زنان رگه هایی از بی انگیزگی تحصیلی را گزارش کرده اند.
  • اهمال کاری زنان و مردان برای امتحان مشابه بود و 18 درصد از مردان و 18 درصد از زنان در آمادگی برای امتحانات اهمال کاری می کنند.
  • میزان مشارکت در زنان اندکی بیش از مردان بود و 14 درصد مردان و 14 درصد زنان برای شرکت در کلاس ها اهمال کاری می کنند.
  • مردان در انجام تکالیف درسی بیش از زنان اهمال کاری می کنند و 17 درصد مردان و 14 درصد زنان در انجام تکالیف درسی اهمال کاری جدی دارند.
  • انگیزه تغییر اهمال کاری در بین زنان و مردان مشابه است و 85 درصد مردان و 82 درصد زنان ابراز تمایل کرده اند که برای رفع اهمال کاری باید درمان شوند.
  • میزان احساس خودمختاری در بین زنان و مردان مشابه است و 10 درصد مردان و 8 درصد زنان از میزان استقلال و خودمختاری در محیط آموزشی رضایت ندارند.
  • زنان اندکی بیش از مردان بازخورد مثبت دریافت می کنند و حدود 15 درصد مردان و 11 درصد زنان ابراز کرده اند که از اساتید و مدرسان بازخورد مثبت نمی گیرند.
ورود به پرتال دانشجویی و شرکت در طرح سنجش
نمونه کارنامه خروجی طرح سنجش