برگرفته از وبسایت US-NEWS

۲۶ فروردین ۱۴۰۲

دکتر محمد عباس زاده

زمان مطالعه:  ۱۰ دقیقه

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) طی دهه‌های اخیر بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… از جمله آموزش عالی را متأثر و بلکه متحول نموده است و این امر یعنی تحول در حوزه یادگیری، ظرفیت جدیدی بر اساس قابلیت‌های انحصاری در بستر الکترونیکی و آنلاین از جمله دسترسی آسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی برای توسعه آموزش عالی در جهان فراهم نموده است. خوشبختانه دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی در ایران و جهان در این امر پیشگام و جلودار بوده اند؛ تا آنجا که یادگیری الکترونیکی در قالب یک زیرنظام آموزشی، بخشی از ماموریت آموزش عالی در جهان را به صورت رسمی در قالب دانشگاه‌های آنلاین و مراکز تخصصی آموزش الکترونیکی متکفل گردیده است.

دانشگاه‌های آنلاین امروزه در جهان شرایطی را فراهم آورده اند که علاوه بر فراگیری و دسترسی آسان به تحصیل و آموزش عالی برای همگان، به ویژه برای گروه‌های خاص، در حوزه‌های تخصصی دانش بنیان، تحول دیجیتال و فناوری‌های تحول‌آفرین همچون رایانش ابری، رایانش موبایل، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و متاورس و… در رشته‌های فنی و مهندسی، پزشکی و بین‌رشته‌ای و در کلیه مقاطع تحصیلی و با چشم‌انداز دانشگاه دیجیتال تلاش همه‌جانبه‌ای را برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه جدید مبتنی بر فناوری‌های نوظهور متمرکز نموده اند و نیازهای منابع انسانی صنایع مختلف، به ویژه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را تامین می نماید.

در چنین شرایطی است که آموزش عالی ایران باید خود را در بستر برنامه های تحولی، زمینه راهبردی بهره مندی هر چه بیشتر دانشگاهها از فناوریهای تحول آفرین را بیش از گذشته تسریع بخشد و بالطبع تمرکز بر توسعه ظرفیت نظام یادگیری الکترونیکی یا E-Learning و گسترش آموزشهای مجازی با رعایت استانداردهای نظام آموزش عالی و الزامات تحصیل در محیط الکترونیکی با تاکید بر “یادگیری الکترونیکی با کیفیت و اثربخش” می تواند نویدبخش تحول در آموزش عالی ایران باشد.

آن چه در گزارش زیر آمده است مطالعات اولیه ای است برای:

  1. معرفی دانشگاه های آنلاین برتر جهان.
  2. معرفی رشته های PHD در دانشگاه های آنلاین.
  3. معرفی برخی رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه های آنلاین جهان.

امید است مستندات مذکور بتواند زمینه ساز تصمیم سازی های مهم برای توسعه دوره های دکتری و رشته های فنی و مهندسی در موسسات و دانشگاه های الکترونیکی در آموزش عالی ایران را توسعه و تعمیق بخشد.

۱۲ روند یادگیری آنلاین (usnews-2023)

  1. دانشگاه ها برنامه های آنلاین جدیدی را اضافه خواهند کرد.
  2. دانشگاه های بیشتری به منابع آموزشی باز روی خواهند آورد.
  3. واقعیت مجازی برنامه های کاربردی را بهصورت آنلاین ارائه می کند.
  4. یادگیری آنلاین بیشتر مبتنی بر داده خواهد بود.
  5. آموزش ترکیبی ماندگار خواهد بود.
  6. پیشرفت های فناوری شکاف دیجیتال را کاهش می دهد.
  7. فضاهای مجازی دانشجویی و برنامه نویسی گسترش خواهد یافت.
  8. گواهی ها، نشان ها و مدارک خرد به رشد خود ادامه خواهند داد.
  9. اعتبارنامه های آنلاین قابل انباشته شدن احتمالاً محبوب تر می شوند.
  10. آموزش عالی و شرکت ها بیشتر همکاری خواهند کرد.
  11. گزینه های آنلاین بیشتر دانش آموزان را ملزم به انجام دقت لازم می کند.
  12. دانشجویان بیشتری یادگیری آنلاین را اولین انتخاب خود خواهند کرد.

دلایل انتخاب آموزش آنلاین توسط دانشجویان

عوامل اصلی انتخاب برنامه آنلاین از نظر دانشجویان

مهم ترین دلایل ارائه دوره های آنلاین جدید در آمریکا

جمعیت هدف برنامه های آموزش آنلاین در آمریکا

معرفی برترین دانشگاه های آنلاین جهان

قاره آسیا

نام دانشگاه سال تاسیس مقاطع تحصیلی نوع دانشگاه تعداد دانشجو روش یاددهی-یادگیری دانشکده ها/گروه های آموزشی و رشته های دوره دکتری
The Open University of China 1979 Undergraduate, Diploma National public 2.7 Million Blended Learning Faculty of Arts & Law
Faculty of Economics & Management
Faculty of Engineering
Faculty of Teacher Education
Faculty of Foreign Languages
Faculty of Agroforestry & Medicine
Indira Gandhi National Open University 1985 Doctorate, Master, Bachelor National Public 3 Million + Open and Distance Learning (ODL) Agriculture
Computer and Information
Engineering & Technology
Foreign Language
Education
Virtual University of Pakistan 2002 Doctorate, Master, Bachelor Not-For-Profit Institution +100,000 Online Learning Business Administration
Economics
Computer Science and
Information Technology
Hong Kong Virtual University 2001 Offers a Wide Range of Courses Private Online Learning General Education
Information Technology
Language and
Science and Education
ASIA E University 2007 Doctor of Philosophy, Master, Bachelor Private 29000 Part-Time / Full Time

(Fully Online, Blended Learning)

Management
Education and Cognitive Science
Science and Technology
Arts
Humanities and Social Sciences
Graduate Studies
Universities Terbuka 1984 Master, Bachelor, Diploma Public 485,700 Open and Distance Learning (ODL) Teacher Training and Educational Sciences
Social and Political Sciences
Mathematics and Natural Sciences
Economics
Anadolu University Open Education Faculty 1982 Certificate, Associate, Bachelor’s, Master’s Public University 1,945,439 E-Learning, Blended Learning Healthcare Management
History
Management
Information Systems
Philosophy
Public Relations and Advertising
Social Work
Sociology
Turkish Language and Literature
MEF University 2012 Bachelor’s, Master’s, and Doctoral Degree Levels Private University Blended Learning Mathematics Education
English Language Education
Guidance and Psychological Counseling Law
Psychology
Arab Open University 2002 Bachelor, Master Not-For-Profit University Blended Learning Total Quality Management
Innovation
Management
Islamic Banking and Project Management Public Health
Environmental Management and Health Administration
Hamdan Bin Mohammed Smart University (HBMSU) 2002 Certificate, Associate, Bachelor’s, Master’s and Doctoral Degree Levels Private 1600 Blended Learning Total Quality Management
Innovation
Management
Islamic Banking and Project Management Public Health
Environmental Management and Health Administration

قاره اروپا و آفریقا

نام دانشگاه سال تاسیس مقاطع تحصیلی نوع دانشگاه تعداد دانشجو روش یاددهی-یادگیری دانشکده ها/گروه های آموزشی و رشته های دوره دکتری
Universidad Oberta de Catalonia 1995 Doctorate, Master, Bachelor Private Management 52,513 E-Learning Arts and Humanities
Economics and Business
Health Sciences
Information and Communication Sciences
Computer Science
Multimedia and Telecommunications
Law and Political Science
Psychology and Education Sciences
African Virtual University 1997 Bachelor Intergovernmental
Organization
5,404 Open and Distance Learning (ODL) Education in Mathematics
Education in Physics
Education in Chemistry
Education in Biology
Applied Computer Science

قاره آمریکا و استرالیا

نام دانشگاه سال تاسیس مقاطع تحصیلی نوع دانشگاه تعداد دانشجو روش یاددهی-یادگیری دانشکده ها/گروه های آموزشی و رشته های دوره دکتری
Open Universities Australia 1993 Master, Bachelor Public University 413,442 Online Learning Art
Business
Education
Health
Information Technology
Law
Science and Engineering
Athabasca 1970 Diploma, Bachelor, Master Public University 38,464 E-Learning, Blended Learning Art
Commerce
Human Resource Management
Management
Health Administration
Nursing
University of Phoenix 1976 Certificate, Associate, Bachelor’s, Master’s, and Doctoral Degree Levels For-Profit University 83,800 E-Learning, Blended Learning Advanced Studies
Business
Education
Health
Professions
Health Services Administration
Humanities and Sciences
Information Systems and Technology
Nursing
Security and Criminal Justice
Social Sciences

برای مطالعه کامل مقاله و مشاهده جداول کلیک کنید

دانلود مقاله