فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) طی دهههای اخیر بسیاری از حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… از جمله آموزش عالی را متأثر و بلکه متحول نموده است و این امر یعنی تحول در حوزه یادگیری، ظرفیت جدیدی بر اساس قابلیتهای انحصاری در بستر الکترونیکی و آنلاین از جمله دسترسی آسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی برای توسعه آموزش عالی در جهان فراهم نموده است. خوشبختانه دانشگاهها و نظام آموزش عالی در ایران و جهان در این امر پیشگام و جلودار بوده اند؛ تا آنجا که یادگیری الکترونیکی در قالب یک زیرنظام آموزشی، بخشی از ماموریت آموزش عالی در جهان را به صورت رسمی در قالب دانشگاههای آنلاین و مراکز تخصصی آموزش الکترونیکی متکفل گردیده است.
دانشگاههای آنلاین امروزه در جهان شرایطی را فراهم آورده اند که علاوه بر فراگیری و دسترسی آسان به تحصیل و آموزش عالی برای همگان، به ویژه برای گروههای خاص، در حوزههای تخصصی دانش بنیان، تحول دیجیتال و فناوریهای تحولآفرین همچون رایانش ابری، رایانش موبایل، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و متاورس و… در رشتههای فنی و مهندسی، پزشکی و بینرشتهای و در کلیه مقاطع تحصیلی و با چشمانداز دانشگاه دیجیتال تلاش همهجانبهای را برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه جدید مبتنی بر فناوریهای نوظهور متمرکز نموده اند و نیازهای منابع انسانی صنایع مختلف، به ویژه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را تامین می نماید.
در چنین شرایطی است که آموزش عالی ایران باید خود را در بستر برنامه های تحولی، زمینه راهبردی بهره مندی هر چه بیشتر دانشگاهها از فناوریهای تحول آفرین را بیش از گذشته تسریع بخشد و بالطبع تمرکز بر توسعه ظرفیت نظام یادگیری الکترونیکی یا E-Learning و گسترش آموزشهای مجازی با رعایت استانداردهای نظام آموزش عالی و الزامات تحصیل در محیط الکترونیکی با تاکید بر “یادگیری الکترونیکی با کیفیت و اثربخش” می تواند نویدبخش تحول در آموزش عالی ایران باشد.
آن چه در گزارش زیر آمده است مطالعات اولیه ای است برای:
- معرفی دانشگاه های آنلاین برتر جهان.
- معرفی رشته های PHD در دانشگاه های آنلاین.
- معرفی برخی رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه های آنلاین جهان.
امید است مستندات مذکور بتواند زمینه ساز تصمیم سازی های مهم برای توسعه دوره های دکتری و رشته های فنی و مهندسی در موسسات و دانشگاه های الکترونیکی در آموزش عالی ایران را توسعه و تعمیق بخشد.
۱۲ روند یادگیری آنلاین (usnews-2023)
- دانشگاه ها برنامه های آنلاین جدیدی را اضافه خواهند کرد.
- دانشگاه های بیشتری به منابع آموزشی باز روی خواهند آورد.
- واقعیت مجازی برنامه های کاربردی را بهصورت آنلاین ارائه می کند.
- یادگیری آنلاین بیشتر مبتنی بر داده خواهد بود.
- آموزش ترکیبی ماندگار خواهد بود.
- پیشرفت های فناوری شکاف دیجیتال را کاهش می دهد.
- فضاهای مجازی دانشجویی و برنامه نویسی گسترش خواهد یافت.
- گواهی ها، نشان ها و مدارک خرد به رشد خود ادامه خواهند داد.
- اعتبارنامه های آنلاین قابل انباشته شدن احتمالاً محبوب تر می شوند.
- آموزش عالی و شرکت ها بیشتر همکاری خواهند کرد.
- گزینه های آنلاین بیشتر دانش آموزان را ملزم به انجام دقت لازم می کند.
- دانشجویان بیشتری یادگیری آنلاین را اولین انتخاب خود خواهند کرد.
معرفی برترین دانشگاه های آنلاین جهان
قاره آسیا |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
نام دانشگاه | سال تاسیس | مقاطع تحصیلی | نوع دانشگاه | تعداد دانشجو | روش یاددهی-یادگیری | دانشکده ها/گروه های آموزشی و رشته های دوره دکتری |
The Open University of China | 1979 | Undergraduate, Diploma | National public | 2.7 Million | Blended Learning | Faculty of Arts & Law Faculty of Economics & Management Faculty of Engineering Faculty of Teacher Education Faculty of Foreign Languages Faculty of Agroforestry & Medicine |
Indira Gandhi National Open University | 1985 | Doctorate, Master, Bachelor | National Public | 3 Million + | Open and Distance Learning (ODL) | Agriculture Computer and Information Engineering & Technology Foreign Language Education |
Virtual University of Pakistan | 2002 | Doctorate, Master, Bachelor | Not-For-Profit Institution | +100,000 | Online Learning | Business Administration Economics Computer Science and Information Technology |
Hong Kong Virtual University | 2001 | Offers a Wide Range of Courses | Private | – | Online Learning | General Education Information Technology Language and Science and Education |
ASIA E University | 2007 | Doctor of Philosophy, Master, Bachelor | Private | 29000 | Part-Time / Full Time
(Fully Online, Blended Learning) |
Management Education and Cognitive Science Science and Technology Arts Humanities and Social Sciences Graduate Studies |
Universities Terbuka | 1984 | Master, Bachelor, Diploma | Public | 485,700 | Open and Distance Learning (ODL) | Teacher Training and Educational Sciences Social and Political Sciences Mathematics and Natural Sciences Economics |
Anadolu University Open Education Faculty | 1982 | Certificate, Associate, Bachelor’s, Master’s | Public University | 1,945,439 | E-Learning, Blended Learning | Healthcare Management History Management Information Systems Philosophy Public Relations and Advertising Social Work Sociology Turkish Language and Literature |
MEF University | 2012 | Bachelor’s, Master’s, and Doctoral Degree Levels | Private University | – | Blended Learning | Mathematics Education English Language Education Guidance and Psychological Counseling Law Psychology |
Arab Open University | 2002 | Bachelor, Master | Not-For-Profit University | – | Blended Learning | Total Quality Management Innovation Management Islamic Banking and Project Management Public Health Environmental Management and Health Administration |
Hamdan Bin Mohammed Smart University (HBMSU) | 2002 | Certificate, Associate, Bachelor’s, Master’s and Doctoral Degree Levels | Private | 1600 | Blended Learning | Total Quality Management Innovation Management Islamic Banking and Project Management Public Health Environmental Management and Health Administration |
قاره اروپا و آفریقا |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
نام دانشگاه | سال تاسیس | مقاطع تحصیلی | نوع دانشگاه | تعداد دانشجو | روش یاددهی-یادگیری | دانشکده ها/گروه های آموزشی و رشته های دوره دکتری |
Universidad Oberta de Catalonia | 1995 | Doctorate, Master, Bachelor | Private Management | 52,513 | E-Learning | Arts and Humanities Economics and Business Health Sciences Information and Communication Sciences Computer Science Multimedia and Telecommunications Law and Political Science Psychology and Education Sciences |
African Virtual University | 1997 | Bachelor | Intergovernmental Organization |
5,404 | Open and Distance Learning (ODL) | Education in Mathematics Education in Physics Education in Chemistry Education in Biology Applied Computer Science |
قاره آمریکا و استرالیا |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
نام دانشگاه | سال تاسیس | مقاطع تحصیلی | نوع دانشگاه | تعداد دانشجو | روش یاددهی-یادگیری | دانشکده ها/گروه های آموزشی و رشته های دوره دکتری |
Open Universities Australia | 1993 | Master, Bachelor | Public University | 413,442 | Online Learning | Art Business Education Health Information Technology Law Science and Engineering |
Athabasca | 1970 | Diploma, Bachelor, Master | Public University | 38,464 | E-Learning, Blended Learning | Art Commerce Human Resource Management Management Health Administration Nursing |
University of Phoenix | 1976 | Certificate, Associate, Bachelor’s, Master’s, and Doctoral Degree Levels | For-Profit University | 83,800 | E-Learning, Blended Learning | Advanced Studies Business Education Health Professions Health Services Administration Humanities and Sciences Information Systems and Technology Nursing Security and Criminal Justice Social Sciences |