دانشکده مدیریت
شامل 9 رشته گرایش تحصیلیمشاهده رشته های تحصیلی
دانشکده علوم مهندسی
شامل 9 رشته گرایش تحصیلیمشاهده رشته های تحصیلی
دانشکده فناوری اطلاعات
شامل 8 رشته گرایش تحصیلیمشاهده رشته های تحصیلی
رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
- رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی و فروش چیست؟
- کاربرد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش در جامعه
- آینده شغلی مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
- سابقه رشته بازرگانی در ایران
- ماهیت بازاریابی چیست؟
- کنکور ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
- مقاطع تحصیلی رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
- جدول شهریه دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
- مشاهده برنامه درسی و جدول شهریه
- فیلم های مرتبط با رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
- صفحات مرتبط با رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش که خوب است بخوانید
- تصاویر مرتبط به رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی و فروش چیست؟
هدف از این رشته عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت بازرگانی قادر خواهند شد تا به عنوان محقق به پژوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمان ها کمک نمایند.
گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایشهای مختلفی می باشد که بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه 24 تیر 1394 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) عبارتند از: بازاریابی ، بازرگانی بین المللی* ، تجارت الکترونیکی ، مدیریت استراتژیک ، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. تا پیش از این گرایشهای مالی، بیمه و تحول نیز جزو گرایشهای رشته بازرگانی بود. در سرفصل های موجود در سایت وزارت علوم نام این رشته بازرگانی بین المللی ذکر شده اما در دفترچه کنکور ارشد 95 با نام بازاریابی بین المللی پذیرش صورت گرفته است.
آشنایی بیشتر با رشته مدیریت بازرگانی بازاریابی و فروش
برای آشنایی بیشتر با رشته مدیریت بازرگانی بینالمللی در دانشگاه مهر البرز میتوانید ویدیوی زیر را ببینید:
مواد درسی رشته مدیریت بازرگانی بازاریابی و فروش
کلیه موارد درسی این رشته در فایل پیدیاف زیر برای دانلود قرار داده شده است.
کاربرد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش در جامعه
فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند.
برخی از مشاغل مربوط به این رشته عبارتند از: مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکتها، واحد فروش سازمان ها، فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت الکترونیک ، امور مالی و بانکداری و ….
آینده شغلی مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
مشاغل قابل احراز و فرصتهای شغلی رشتههای بازاریابی
این روزها بازاریابی تنها به روشهای قدیمی و سنتی محدود نمیشود. بلکه مفهومی داریم به اسم بازاریابی دیجیتال! همین مفهوم فرصتهای شغلی بسیار زیادی را برای دانش آموختگان بازاریابی فراهم کرده است. بازاریابی دیجیتال یعنی همان بازاریابی خودمان اما در بستر اینترنت و فضای دیجیتال. بازاریابی دیجیتال باعث شده که سرعت و روند کارها بیشتر شود و جنبههای جدیدتری در این حرفه به وجود بیاید. یکی، پیدایش شغلها و فرصتهای جدید است.
به طور کلی شما به عنوان یک بازاریاب نقش یک مشاور و راهنما را دارید. فردی که در این مسیر به کسب و کار کمک میکند رشد درآمدی و افزایش میزان مخاطب را تجربه کند.
از شغلها و فرصتهای موجود در این حوزه میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- محقق بازاریابی
- متخصص PPC
- مدیر شبکههای اجتماعی
- متخصص سئو
- دیجیتال مارکتر
- مدیر تبلیغات هنری
- مدیر ارشد تبلیغات
- مشاور کسب و کار
- مدیر توسعه کسب و کار
- مدیر محصول
- کارشناس فروش
- و …
برای اینکه بتوانید بعد از تحصیل در موقعیتهای شغلی خوبی مشغول کار شوید بهتر است که ابتدا مدتی به عنوان کارآموز رشته بازاریابی در شرکتها و مجموعههایی که متقاضی هستند فعالیت کنید. این کار نه تنها شما را با بازار کار آشنا میکند بلکه مهارتهای ورود به دنیای کار را در شما تقویت میکند و میتوانید به این دوره کارآموزی در رزومه کاریتان اشاره کنید.
آینده شغلی رشته بازاریابی
فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کار آفرینی و تشکیل کسب و کارجدید دارند.
صنعت و بازار کار رشته بازاریابی
فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف تصمیم گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند. فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی می توانند در مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند: تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی مشغول به کار شوند.
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند . علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند .
سابقه رشته بازرگانی در ایران
این گرایش از قدیمیترین گرایشهای مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از استادان آمریکایی آغاز کرد، سپس این رشته در مقاطع و گرایشهای مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینک در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه میگردد. دانشگاه مهرالبرز نیست سالهاست که این رشته را بصورت آنلاین ارائه میدهد.
ماهیت بازاریابی چیست؟
بازاریابی مجموعهی نهادها، فعالیتها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادها (Offerings) مربوطند. مبادلههایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگتر، جامعه، ارزشمند محسوب میشوند.
فاصله ایده تا مرتفع شدن نیاز با استفاده از فرایند تبدیل ایده به کالا و مبادله آن را بازاریابی نامگذاری کردهاند البته تعاریف گوناگونی از بازاریابی در مراجع مختلف آمدهاست که هریک از دیدگاه مکتبی یا دانشمندی ارائه شدهاست، ولی نکته محوری در تمامی این تعاریف محور قرار دادن کالا سرمایهگذاری شده در بازار میباشد. علم بازاریابی بهلحاظ همبستگی بسیار زیاد با مدیریت استراتژیک در بسیاری از موارد به صورت ترکیبی به اجرا درآمده و شرکتها استراتژیهای خود را با استفاده از علوم و زیرشاخههای بازاریابی تکمیل مینمایند. از دانشمندان این زمینه میتوان به ایگور انسف اشاره کرد؛ که خود یکی از پایهگذاران این علم نوین در دنیا میباشد.
برخی از زیرشاخههای بازاریابی عبارتاند از E-marketing ,E-commerce، بازاریابی بینالمللی، رفتار مصرفکننده، بازاریابی داخلی، بازاریابی صنعتی و بازاریابی افقی و عمودی. هر یک از زیر شاخههای فوق ضمن تبعیت از اصول بازاریابی این امکان را فراهم آوردهاست تا متخصصین و علاقهمندان در زمینهای خاص بررسیهای لازم را به عمل آورند.
از شاخه های مدیریت بازرگانی میتوان به سیاستگذاری بازرگانی (مدیریت استراتژیک)، بازاریابی بینالملل، بازاریابی داخلی، بازرگانی بین المللی، بازرگانی داخلی، مدیریت مالی و بیمه و تحول اشاره کرد. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایشهای مختلفی میباشد که بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) عبارتند از: بازاریابی، بازرگانی بینالمللی، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. تا پیش از این گرایشهای مالی، بیمه و تحول نیز جزو گرایشهای رشته بازرگانی بود.
کنکور ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
دروس امتحانی کنکور ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین المللی
بعد از انتخاب رشته، داوطلب باید برای مطالعه دروس مجموعه امتحانی برنامه ریزی کند تا قبل از رسیدن تاریخ آزمون منابع درسی را تمام کرده باشند. با شروع ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 1400، سازمان سنجش به منظور معرفی دروس امتحانی مجموعه های امتحانی دفترچه ای در سایت خود منتشر می کند. بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه کارشناسی ارشد سال 1400 در سایت سازمان سنجش داوطلبان علاقه مند به این رشته باید خود را برای پاسخ دادن به دروسی مانند زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، ریاضی و آمار، تئوری های مدیریت، اقتصاد خرد و کلان، تحقیق در عملیات، بازاریابی آماده کنند.
ضرایب دروس امتحانی کنکور ارشد بازاریابی بین المللی به ترتیب دروس
تنها دانستن دروس امتحانی مجموعه امتحانی مدنظر برای موفقیت در رشته مورد علاقه کافی نیست. داوطلب باید ضرایب هر کدام از دروس را نیز بداند تا برای دروس با اهمیت بیشتر زمان بیشتر اختصاص دهد.
درس | ضریب |
---|---|
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) | ۲ |
بازاریابی | ۴ |
تئوری های مدیریت | ۳ |
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام | ۲ |
اقتصاد خرد و کلان | ۲ |
ریاضی و آمار | ۲ |
تحقیق در عملیات | ۲ |
مقاطع تحصیلی رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
در حال حاضر بسیاری از داشگاههای کشور در مقاطع ارشد و دکترا امکان اراده تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش را دارند.
جدول شهریه دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و فروش
شهریه دانشجویان ورودی سال ۱۴۰۰ در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ | |||||
---|---|---|---|---|---|
دانشکده | رشته/گرایش | شهریه ثابت (ریال) | شهریه متغیرهر واحد (ریال) | تعداد واحدهای پیشبینیشده در نیمسال اول | کل شهریه نیمسال اول |
مدیریت | مدیریت بازرگانی – بازاریابی | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۲۲,۳۳۴,۰۰۰ | ۳,۹۵۶,۰۰۰ | ۸ | ۵۳,۹۸۲,۰۰۰ | |
علوم مهندسی | مهندسی عمران – مدیریت ساخت | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ |
مهندسی عمران – محیط زیست | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
مدیریت پروژه و ساخت | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۸ | ۶۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
مهندسی صنایع – بهینهسازی سیستمها | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
مهندسی صنایع – مدیریت پروژه | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
مهندسی صنایع – مدیریت مهندسی | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
مهندسی صنایع – کیفیت و بهرهوری | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
فناوری اطلاعات | یادگیری الکترونیکی | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۸ | ۶۰,۳۰۰,۰۰۰ |
مهندسی فناوری اطلاعات – مدیریت سیستمهای اطلاعاتی | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
مهندسی فناوری اطلاعات – تجارت الکترونیکی | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
مهندسی فناوری اطلاعات – معماری سازمانی | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۹ | ۶۴,۵۹۹,۰۰۰ | |
مدیریت فناوری اطلاعات – مدیریت منابع اطلاعاتی | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۸ | ۶۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت فناوری اطلاعات – سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۸ | ۶۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت فناوری اطلاعات – مدیریت دانش | ۲۵,۹۰۸,۰۰۰ | ۴,۲۹۹,۰۰۰ | ۸ | ۶۰,۳۰۰,۰۰۰ |