دانشکده مدیریت
شامل 9 رشته گرایش تحصیلیمشاهده رشته های تحصیلی
دانشکده علوم مهندسی
شامل 9 رشته گرایش تحصیلیمشاهده رشته های تحصیلی
دانشکده فناوری اطلاعات
شامل 8 رشته گرایش تحصیلیمشاهده رشته های تحصیلی
رشته مهندسی فناوری اطلاعات
معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی
نگاه فني و جامع به چرايي (Why), چيستي (What) و چگونگي (How) فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در حوزه اکادميک در رشته مهندسي فناوري اطلاعات تبيين شده است. اين رشته در سه مقطع کارشناسي, کارشناسي ارشد و دکتري تخصصي امروزه در دانشگاههاي معتبر ارائه ميگردد. مطالعه، طراحي، ساخت، راهاندازي، نگهداري سيستمهاي سختافزاري و نرمافزاري، جمعآوري، سازماندهي، طبقهبندي و انتقال اطلاعات، مهمترين اهدافي است که مهندسي فناوري اطلاعات آن را دنبال ميکند.
مهندسي فناوري اطلاعات رشتهاي است كه هدف آن پر كردن فاصله مابين علوم رايانه و كاربردهاي آن در کسب و کار و سازمانها است. در اين رشته كارشناساني تربيت ميشوند كه هم با علوم نرمافزاري و سختافزاري و فناوريهاي اطلاعاتي آشنا هستند و هم با اصول مديريت سازماني آشنايي دارند. اين رشته با توجه به نيازهاي موجود در سالهاي اخير در دانشگاههاي كشور تاسيس شده و رو به رشد است.
اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد داراي گرايشهاي زير است:
1. تجارت الكترونيكي
2. مديريت سيستمهاي اطلاعاتي
3. معماري سازماني
4. توليد نرم افزار
5. امنيت اطلاعات
6. شبكههاي كامپيوتري
7. مهندسي (IT)
8. فناوري اطلاعات پزشکي
کاربرد این رشته در جامعه
تجارت الكترونيكي (E-Commerce) مفهوم و جريان قدرتمندي است كه زندگي اجتماعي و اقتصادي بشر را دستخوش تغييرات اساسي كرده است. تجارت الكترونيكي از نمودهاي عيني انقلاب فناوري اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصاد است. اين سبك از تجارت به دليل مزايا و منافع سرشاري كه براي انسان داشته، به سرعت در حال گسترش است و امروزه بيش از 35 درصد حجم اقتصاد جهان در حوزه تجارت الکترونيکي مبادله ميشود. ميتوان به قطعيت ادعا كرد كه تجارت الكترونيكي بسياري از محدوديت هاي تجارت و کسب و کار سنتي را از پيش روبرداشته است و نه تنها فرم و شكل ظاهري تجارت سنتي را بلكه مدل و محتواي تجارت و کسب و کار را نيز دستخوش تغييرات خود كرده است.
از نظر علمي و آکادميک تجارت الکترونيکي بدين صورت تعريف شده است: “خريد (buy) و فروش (sell) و مبادله (Exchange) كالا (product)، خدمات (services) و اطلاعات (Information) از طريق شبكه هاي رايانهاي از جمله اينترنت”. مدلهاي تجارت الكترونيك فرايندهاي متنوعي مانند مبادله، تحويل فوري مطالب ديجيتال، انتقال الكترونيكي وجوه، مبادله الكترونيكي سهام، بارنامه الكترونيكي، طرح هاي تجاري و مهندسي و خدمات پس از فروش را نيز در بر مي گيرد. مدلهاي متفاوتي مانند تجارت بنگاهها با مشتريان (B2C) بنگاهها با بنگاهها (B2B) دولت با بنگاهها (G2B) و … در حوزه تجارت الکترونيکي وجود دارند که چنانچه مفهوم تواناسازي و مکانيزه کردن فرايندهاي داخلي سازمانها و بنگاهها را نيز در بر گيرد مفهوم کسب و کار الکترونيکي شکل خواهد گرفت.
ويژگي اصلي اين نوع از تجارت تسهيل فرآيندهاي تجاري، حذف فرآيندهاي غيرضروري و زائد در انجام امور بازرگاني و كاهش هزينه ها از طريق بهبود و افزايش هماهنگي، كاهش هزينه هاي اداري خصوصاً هزينه مكاتبات و نيز بهبود دسترسي به بازار و افزايش تنوع براي مشتريان است.
امروزه تجارت الکترونيکي بر بستر فناوريها و ابزارهاي نوين مانند وب 2، شبکههاي اجتماعي، تلفنهاي همراه، عاملهاي هوشمند، پايگاه داده معناي و فضاي مجازي سه بعدي در حال تکوين و پيادهسازي، لذا وجود متخصصان فناوري اطلاعات که مفاهيم تجارت و کسب و کار را درک نموده و بر طراحي سيستمها و ابزارها مسلط ميباشند، براي توسعه تجارت الکترونيکي در هر کشور ضروري ميباشد.
در دانشگاه مهر البرز با بهرهگيري از تجارب رشتههاي مديريت فناوري اطلاعات در گرايشهاي سيستمهاي اطلاعاتي پيشرفته، مديريت دانش و منابع اطلاعاتي و همچنين رشته مهندسي فناوري اطلاعات و رشته MBA، گرايش جديد تجارت الکترونيکي در رشته مهندسي فناوري اطلاعات طراحي و اجرا گرديده است.
فارغالتحصيلان گرايش تجارت الکترونيکي رشته مهندسي فناوري اطلاعات، با توجه به دانش، تخصصها و مهارتهايي که در دوران تحصيل کسب مينمايند ميتواند در بخشهاي ذيل مشغول به کار شوند:
1. کارشناس مطالعه، بررسي و امکان سنجي طرحهاي تجارت الکترونيکي و کسب و کار الکترونيکي
2. طراح و کارشناس راه حلهاي تجارت الکترونيکي براي بنگاهها
3. طراح و تحليلگر راهحلهاي بازارهاي الکترونيکي و فروشگاهاي الکترونيکي
4. معمار ايجاد بسترهاي مورد نياز کسب و کار الکترونيکي در سازمانها
5. معمار ايجاد خدمات الکترونيکي در بنگاهها و سازمان
6. کارشناس جمع آوري، سازمان دهي، طبقه بندي اطلاعات تجاري
7. کارشناس ايجاد و نگهداري نرم افزارهاي پرداخت الکترونيکي و بانکداري الکترونيکي
8. کارشناس پشتيباني شرکت هاي پرداخت اينترنتي و پايانههاي فروش
9. کارشناس پشتيباني شرکت هاي بيمه الکترونيکي و بانکداري الکترونيکي
10. کارشناس خدمات ارزش افزوده اپراتورهاي تلفن همراه
11. کارشناس تحليل و طراحي پايگاههاي داده، انبارهاي داده تجاري و بازاريابي الکترونيکي
12. تحليلگر منابع سازماني جهت اجراي پروژههاي تجارت در سازمانها
13. مشاور فناوري اطلاعات مديران ارشد
14. مشاور فناوري اطلاعات شرکتهاي بازرگاني، توزيع و فروش
جدول شهریه دانشجویان ورودی سال ۱۴۰۱
نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ | |||||
---|---|---|---|---|---|
دانشکده | رشته/گرایش | شهریه ثابت (ریال) | شهریه متغیر هر واحد (ریال) |
تعداد واحدهای پیشبینی شده در نیمسال اول |
کل شهریه نیمسال اول (ریال) |
مدیریت | مدیریت بازرگانی – بازاریابی | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ |
مدیریت بازرگانی – مدیریت استراتژیک | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – تجارت الکترونیکی | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – بازرگانی بین الملل | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت بازرگانی – کارآفرینی | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت کسب و کار MBA – بازاریابی | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۹ | ۸۱,۲۵۰,۰۰۰ | |
مدیریت صنعتی – تولید و عملیات | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
مالی – بانکداری | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
مالی – بیمه | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
علوم مهندسی | مهندسی عمران – مدیریت ساخت | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ |
مهندسی عمران – محیط زیست | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت پروژه و ساخت | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مهندسی صنایع – بهینهسازی سیستمها | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مهندسی صنایع – مدیریت مهندسی | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
فناوری اطلاعات | یادگیری الکترونیکی | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ |
مهندسی فناوری اطلاعات – مدیریت سیستم های اطلاعاتی | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مهندسی فناوری اطلاعات – تجارت الکترونیکی | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مهندسی فناوری اطلاعات – معماری سازمانی | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹ | ۹۰,۳۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت فناوری اطلاعات – مدیریت منابع اطلاعاتی | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت فناوری اطلاعات – سیستم های اطلاعاتی پیشرفته | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ | |
مدیریت فناوری اطلاعات – مدیریت دانش | ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۵۵۰,۰۰۰ | ۸ | ۷۵,۷۰۰,۰۰۰ |